Influencercampagne Another City Trip moet bezoekers naar Eindhoven trekken
12-10-2017 11:30:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2298 | Tags:

Een stijgend aantal stedentrippers die Eindhoven als bestemming kiezen. Dat is het doel van de internationale influencercampagne Another City Trip, een initiatief van citymarketingorganisatie Eindhoven365 in samenwerking met contentmarketingbureau Zandbeek en tientallen Eindhovense ondernemers.

Onder het motto Wie kiest, wordt gekozen, richt de campagne zich op Spanje. De keuze voor dit land komt voort uit een toenemende belangstelling voor Eindhoven vanuit de Spaanse pers en de goede verbindingen tussen verschillende Spaanse luchthavens en Eindhoven Airport. Eindhoven365 ontving vrijdag 6 en zaterdag 7 oktober negen Spaanse social influencers.

Voor de citytrip 2017 meldden zich 56 bloggers en vloggers aan. De daaruit geselecteerde negen Spaanse influencers bezochten hotspots in de binnenstad, op Strijp-S en Strijp-R, zoals mode- en lifestylewinkel Vielgut, de nieuwe skybar van Vane en het net geopende MisterSister. Ook het restaurantconcept Downtown Gourmet Market, het Van Abbemuseum en een bezoek aan Piet Hein Eek ontbraken niet op het programma. 

Mark de Greeff, Head of Strategy bij Eindhoven365: “Technologie en design gaan hier hand in hand. Het geeft de stad een vibe en dynamiek die uniek is voor Nederland. Dat willen we internationaal ook nog veel beter laten zien, zodat buitenlandse toeristen bij hun keuze voor een stedentrip ook aan Eindhoven denken. Dat doen we natuurlijk op zijn Eindhovens: in nauwe samenwerking met tientallen zelfstandige retailers, horecazaken en culturele instellingen. Omdat we de controle op de gepubliceerde content helemaal los laten, tonen we lef. En Eindhoven zou Eindhoven niet zijn als we het niet ook vernieuwend aanpakken.”

Kritiek op influencermarketing

De Greeff: “We zien dat er veel kritiek is op de echte waarde van influencermarketing, want zijn de volgers van al die influencers wel echte personen of hebben we te maken met bots en worden we voor de gek gehouden? Wij begrijpen die discussie en volgen deze op de voet. Maar tegelijkertijd zien we zelf dat influencermarketing heel goed werkt. Daarom experimenteren we met manieren om daar de juiste sturing aan te geven. Met onze datapartners Mezuro en Zicht op bezoekers kunnen we de herkomststromen van bezoekers volgen en analyseren Zo kunnen we zien of er een toename is in Spaans inkomend verkeer, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook zijn we momenteel samen met onderzoeker dr. Klijs van de NHTV en onderzoeksbureau Dynamic Concepts bezig om de toeristische bestedingen door te rekenen naar economische impact en arbeidsplaatsen. Daarmee kunnen we de ROI en het directe rendement van de campagne aantoonbaar maken. Tot slot werken we met datasciencepartner Pipple aan het analyseren van alle bigsocialdata die de campagne oplevert. Dit moet leiden tot meer inzichten en een voorspellende analyse die laat zien wat we moeten doen om Another City Trip een tweede boost te geven, nadat de influencers de stad weer hebben verlaten. We doen dit ook door maximaal op te volgen met bijvoorbeeld native advertising via Outbrain en influencermanagement.”

www.zandbeek.com/nl
www.eindhoven365.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie