[Liveblog] Advertiser's Summit 2017 | De Persgroep | Boedapest
08-06-2017 12:02:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 7590 | Tags:

De Persgroep organiseert ook dit jaar weer de Advertiser's Summit, het tweedaagse congres voor adverteerders en mediabureaus dat inmiddels een bijkans mythische uitstraling heeft verkregen.

Na edities in Kopenhagen en Manchester is het Nederlands MediaNetwerk er dit jaar voor de derde keer op rij bij - deze keer in Boedapest.

We zitten in het Corinthia Hotel. Ik ben niet zo thuis in het hotelwezen van Boedapest maar zodra je hier binnen stapt, besef je: dit moet het mooiste hotel van de stad zijn. Het mag op chique want De Persgroep heeft een goed jaar gehad.

Eerst even de presentatie. Een onderwerp op het congres omdat de presentatie zelf het expliciet benoemt. Vorig jaar was het Katja Schuurman en dit jaar is het Chantal Janzen.

Katja had in Manchester — we klappen niet al te veel uit de school — furore gemaakt met haar aanwezigheid en presentatie. Het leidde er klaarblijkelijk toe dat Chantal het nodig vindt zich bij haar openingswoord te excuseren voor het feit dat ze minder grote borsten heeft dan Katja. Het is niet echt een onderwerp om echt veel dieper op in te gaan maar als ik het zo inschat — Katja is ook nog eens een stuk kleiner, alles is perceptie — is het niet zo dat de borsten van Chantal zoveel kleiner zijn, het gaat er vooral om hoe je ze presenteert.

Juist. Meteen een primeur in het gesprek tussen Willem-Albert Bol en Chantal Janzen. Chantal gaat met haar nieuwe platform &C samenwerken met De Persgroep. Chantal Janzen vertelt dat De Persgroep een sterker positie wil onder 18+ vrouwen. &C gaat creatie koppelen aan het bereik van De Persgroep.

Lauren van der Heijden, Directeur Corporate Sales De Persgroep Nederland leidt het thema van het congres in — De kunst van het onderscheiden.

Chantal Janzen komt lekker binnen met de openingsvraag of print dood is.

Nee, helemaal niet, zegt Lauren, kijk maar naar deze volle zaal.

Je kunt ook stellen dat het deze zaal vol adverteerders en mediabureaus is die ervoor heeft gezorgd dat ook in 2016 print als advertentiemedium opnieuw hard onderuit is gegaan.

Maar dat zei Lauren niet, hij zei wel dat De Persgroep volop in transitie is. Dat dat spannend is en dat er volop mogelijkheden zijn.

En dat het een zoektocht is. Alles wordt digitaal en data gaan centraal staan. Maar er wordt nog volop gezocht.

En volgens Lauren is data nog lang niet zaligmakend: de enige partijen die aan data verdienen zijn de consultants die zeggen dat je je op data moet storten.

Maar dat neemt niet weg dat De Persgroep snel verandert en daarin samenwerking zoekt. Want De Persgroep wil niet overal de beste in zijn maar samenwerken met andere partijen die het beste zijn in wat ze doen. Zo werden er in de afgelopen weken samenwerkingen aangekondigd met onder meer BrandDeli, Stage Entertainment, NDC, 24Kitchen en Eurosport.

Hans Nijenhuis, stort zich met zoveel overgave op video dat hij in de wandelgangen van De Persgroep al wordt aangesproken als Erland.

Het onbetwiste hoogtepunt van iedere editie van dit congres is het optreden van Christian van Thillo, CEO en eigenaar van De Persgroep.

In een vrijwel onnavolbaar tempo schiet hij als als met een machinegeweer cijfers, feiten, complimenten, zijn mening, analyses, boosheid, grappen, primeurs, verbazing en vooral veel visie de gretige zaal in.

Hij begint met de vaststelling van De Persgroep een uitstekend 2016 heeft gedraaid. De omzet groeide met 9 procent tot 1,5 miljard euro, de netto winst groeide met 7 procent tot 117 miljoen euro. Daar zal menig Europese dagbladuitgever met afgunst naar kijken. Maar dagbladuitgever is een term die steeds minder van toepassing is op De Persgroep, dat zich steeds meer ontwikkelt tot crossmediale nieuwsuitgever.

De Persgroep is in drie landen actief. De prestaties in Nederland zijn uitstekend. Van Thillo is er zeer over te spreken: "De Persgroep Nederland is nu ons grootste bedrijf, wellicht ook ons fijnste bedrijf, waar ik graag mee werk. Alles wat wordt verteld over dat Belgen en Nederlands moeilijk zouden kunnen samenwerken, is bulshit. We innoveren en we transformeren; dat is ook pijn lijden. Maar je moet dat doen met een opgewekt gemoed. We hebben in Nederland nu de juiste spirit. Bij PCM in 2009 was er louter synisme, dat is nu totaal anders... lees het volledige verslag van de presentatie van Christian van Thillo hier

Hans Nijenhuis werkt per 1 mei 2016 voor de Persgroep als algemeen hoofdredacteur van ADR Nieuwsmedia: "Bij de vorige summit in Manchester zei presentor Katja Schuurman: 'Dus jullie gaan de lokale suffertjes samenvoegen met het brave broertje van De Telegraaf en daar een succes van maken? Succes daarmee!' We zijn nu een jaar later en we hebben behoorlijk wat gedaan om indruk te maken op Katja."

Nijenhuis deed de integratie tussen AD en de lokale nieuwsmedia. Inzet op video en digitaal en AD is in bereik De Telegraaf inmiddels voorbij. Als nieuwsmedium nadert AD het bereik van NU.nl en NOS.

De Persgroep kocht videoplatform MyChannels aan. MyChannels is YouTube voor volwassenen of Netflix voor quality short form video.

Persgroep heeft 12 mensen die video's maken maar er wordt vooral ingezet op partners. Dus wordt er samenwerkingen opgezet met broadcasters. Zoals in mei de samenwerking met Eurosport met betrekking tot de Giro. Dat leverde 1,3 miljoen videoviews op. De samenwerking met Stage Entertainment levert onder meer videocontent van een spectrum aan musicals op. Op video-gebied gaat er nog veel meer gebeuren.

Hans: "Ander voorbeeld is werken met de treitervlogger uit Zaandam, Ismail Ilgun, dat leverde onder meer 500.000 kijkers op naar de online documentaire Achter Buurten. Toonaangevende nieuwssites zijn de digitale zenders van de toekomst."

De ambitie is om vanaf autustus elke week een nieuwe serie te lanceren.

Hans: "We ontwikkelen dit nu bij AD. Als we weten hoe het moet en kan en gaat, dan zullen zustertitels als de Volkskrant en Trouw ook - op hun eigen wijze - zich nadrukkelijk gaan manifesteren op video.

www.persgroep.nl/adverteren

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie