Cannes 2017 in 25 video's
20-06-2017 14:21:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 38860 | Tags:

Dinsdag 20 juni

Op maandag wordt Cannes 2017 langzaam in gang getrokken maar op dinsdag barst het echt los.

In de vroege ochtend is het ontbijt van MarketingTribune en MacGyver het kloppend hart van de Nederlandse Creatieve Industrie.

Het eerste ontbijt van Cannes 2017 is grotendeels in handen van RA*W. De eerste die we spreken is Bart Delwig, Digital Content Producer bij Social Inc. Hij is wisselend tevreden over het officiële programma tot nu toe.

Saskia van Gulick, Director Benelux & Nordics bij RTL Ad Connect is voor het eerst in Cannes en het bevalt haar goed.

Rose Zandvliet is Editor in Chief Digital bij Talpa Radio, Egon Feiner is Creative Producer en Account Manager bij Eyeforce. Ze praten elkaar bij over de start van Cannes 2017.

Brenda Waegemaekers is creative copywriter bij het gloednieuwe fusiebureau 180 Kingsday. Was deze fusie niet al spraakmakend genoeg, kwam er één dag later het nieuws dat 180 Kingsday de BMW pitch heeft gewonnen. Dat ging ten koste van J. Walter Thompson. Wrang voor het bureau dat precies een jaar geleden in Cannes zulke grote successen vierde. Wij deden toen op de boot bij J. Walter Thompson een interview met Bas Korsten, die met The Next Rembrandt de ver uit meest succesvolle Nederlandse inzending van 2016 had. We publiceerden deze week een interview met Peter Haug, marketingdirecteur bij BMW, waarin hij de overstap toelicht.

marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk
marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk

Maar dat terzijde. Brenda werkt nog geen twee jaar voor Kingsday maar werkte al voor MINI, Hartstichting, The Dutch Flower Council, Rabobank en Affligem: "Het is mijn eerste keer in Cannes en ik vind het waanzinnig inspirerend. Gisteren hebben we met veel andere jonge mensen geprotesteerd tegen de absurd hoge entreeprijzen voor het officiële programma. Daar kwamen we per toeval in contact met mensen van 180 Amsterdam, dus nu dus onze collega's zijn en met wie we over een maand in één pand gaan werken. Super leuk."

Zakaria Amlal is Managing Director van Gracious Studios, een digital agency in Den Haag. Hij wil niet alleen kennis opdoen maar ook delen.

Pascal Boogaert is freelance copywriter en Chairman van The Freeforce. Dit collectief van freelancers is een van de mede-organisatoren van het ontbijt.

In het Mariott Hotel worden wij ontvangen door Elwin Gastelaars, Managing Director Benelux & Nordics bij Online Video Advertising Platform SpotX. Dit bedrijf faciliteert media-exploitanten voor wat betreft programmatic advertsing voor video. Op dit moment vooral nog online video maar Elwin heeft de stellige overtuiging dat programmatic advertising snel de norm zal worden voor smart tv en binnen afzienbare tijd voor alle televisie.

In de begin van de middag ontvangt RA*W Sarah Watson, Global & NY CSO bij BBH Bartle Bogle Hegarty New York. Zij vertelt over de enorme cultuurverschillen in advertising tussen Europa en de Verenigde Staten en zelfs binnen de Verenigde Staten zijn verschillen tussen hoe over advertising wordt gedacht in New York, Chicago, San Francisco en Los Angeles enorm.

De Persgroep organiseert een pub quiz op het strand bij Embassy of Dutch Creativity.

Diner is op uitnodiging van MarketingTribune. Aan tafel Bob van Es, Harm Oljans, Elif Algu, Christian van Santen, Sjaak Hoogkamer en Eric-Jan Vis. Sjaak legt uit waar al die bandjes om zijn pols voor zijn.

Daarna bier drinken op de feesten van Jonge Honden en Improve Digital. De avond eindigt in stijl met een megalomaan vuurwerk met een volstrekt unieke cameo appearance van de guru onder de headhunters René Hofma - zo vrolijk zag u hem nog nooit.

 

Woensdag 22 juni

 

21 juni, niet alleen de langste dag van het jaar maar voorzover het zich laat aanzien ook de warmste. Welkom in de Franse zomer!

Vandaag in Cannes D-Day. Eerst natuurlijk het ontbijt van MarketingTribune en MacGyver, ook vanmorgen weer het kloppend hart van de Nederlandse Creatieve Industrie. Gastheer is Eric-Jan Vis, commercieel manager MarketingTribune bij BBP Media.

het kloppend hart van de Nederlandse Creatieve Industrie. - See more at: http://www.nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/Liveblog-Cannes-2017/#sthash.904i6t8W.dpuf
MarketingTribune en MacGyver. het kloppend hart van de Nederlandse Creatieve Industrie. - See more at: http://www.nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/Liveblog-Cannes-2017/#sthash.904i6t8W.dpuf
MarketingTribune en MacGyver. het kloppend hart van de Nederlandse Creatieve Industrie. - See more at: http://www.nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/Liveblog-Cannes-2017/#sthash.904i6t8W.dpuf

Een van de eersten die we spreken, is Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA. Goed gemutst want TBWA heeft dit jaar in Cannes al een flink aantal Leeuwen gewonnen. Jeroen Mirck deed een interview met Darre.

Bjorn Stahl, Creative Director bij INGO Stockholm, een WPP bureau. Hij was één van de sensaties op Cannes 2016 met het door hem bedachte en veelvuldig onderscheiden The Swedisch Number.

Elif Algu is Creative Strategy Director en Founder van Branding a Better World

Na het ontbijt haasten wij ons richting Mandelieu-la-Napoule, waar OMS een pre-launch brunch geeft voor een select gezelschap. Wij treffen aan tafel onder meer Allard Ruyl, CEO van BrandDeli, die - zo blijkt - graag naar radio luistert.

Het was een verhelderende lunch die veel nieuwe inzichten bracht in wat er in de media borrelt en achter de schermen gaande is. Zo lekte Max Verheul vrij opzichtig dat Alard Ruyl en Joris van der Pol in de race zijn om de nieuwe Mattie en Wietze te worden. Wij categoriseren dit voorlopig als een wild gerucht maar het bevestigt natuurlijk wel hoe gewild de prachtige stoelen zijn waar Allard en Joris op zitten.

OMS lanceert OMS Studio. Dit wordt pas komende maandag bekend gemaakt maar hier alvast de primeur. OMS Studio gaat radiocommercials produceren voor klanten waarmee de dienstverlening van OMS belangrijk wordt uitgebreid. OMS Studio is een joint venture tussen OMS en Top Format. Joris van der Pol en Frank Kok hebben er zichtbaar veel zin in, ze kunnen niet van elkaar afblijven...

We treffen Peter van Woensel Kooy die die later vandaag samen met mede-initiatiefnemer en Cannes cult held Lode Schaeffer voor het vijftiende jaar op rij de Gouden Zaag gaat uitreiken.

De leukste ontmoetingen in Cannes zijn niet gepland. Zo spraken we iemand die Naomi Campbell tegen kwam en even later het mobiele nummer van deze wereldster op zak had.

Wij hebben ook ons moment als we zomaar de media mythe John Olivieira in het echt spotten - we vroegen ons eigenlijk half af of deze man wel daadwerkelijk bestaat. En wat een allerhartelijkste ontmoeting. John bevindt zich in het goede gezelschap van Arno Lubrun, Managing Director Facebook Benelux.

Op de Boulevard de la Croisette lopen we een goed gemutste Bas Korsten tegen het lijf, hij heeft net een Leeuw gewonnen voor School for Justice. Goud nog wel. Het eerste Nederlandse Cannes goud van dit jaar. Jeroen Mirck deed een interview met Bas.

Bij LinkedIn in het Mariott Hotel spreken we Alex Cullum, Creative Director van Microsoft Paint 3D. Hij vertelt dat alles 3D wordt en dat het belangrijk is dat daar goede virtuele verf op zit.

Een van de hoogtepunten van Cannes 2017 is de Oranjeborrel, op het dak van het Mariott Hotel. Toegegeven, het is geen Media100 Diner maar wel het beste netwerkevent van Cannes.

We spreken er Philip Kok, CEO van The Valley en Adjan Kodde, CEO van Mirabeau wiens innemende bescheidenheid grenst aan camera-angst.

Netwerken op duizelingwekkend hoog niveau met Captains of Dutch Creative Industry Marlene Wickel, Simon Neefjes, Luc van Os, Christian van Santen en Victor Knaap zelf, die met MediaMonks over de jaren heen meer dan 100 Leeuwen won en ze allemaal uit zijn hoofd kan opnoemen.

De meest fascinerende opname die we maken is van een meer dan opmerkelijk gesprek tussen Willem Sijthoff en Simon Neefjes over hoe lang Willem is.

En daarmee is het ook treffend gezegd. Cannes 2017 haalt gewoon het beste in mensen naar boven. Wij Creatieve Industrie stijgen allemaal boven onszelf uit in het algemeen en creatief beest Willem Sijthoff in het bijzonder.

Het bleef nog lang onrustig in Cannes...


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie