MOSES maakt campagne Viacom's Spike
28-03-2017 17:09:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3336 | Tags:

Viacom Benelux, het bedrijf achter Nick Jr., Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike, lanceerde eerde deze maand het tweede deel in de positioneringscampagne voor Spike. Spike is de nieuwste zender in het merkenportfolio van het mediabedrijf. In november2015 ging de zender van start met een avond- en nachtblok op de positie van Nickelodeon. Iets meer dan een jaar later, december 2016, is de zender naar 24 uur gegaan bij Ziggo. Dit vroeg om een stevige positioneringscampagne. Om de het DNA van de zender duidelijk neer te zetten, schakelde Viacom Benelux het marketing- en communicatiebureau MOSES in. Het verschil met een traditionele aanpak zit met name in het uitwerken van drie duidelijke doelgroepprofielen als basis voor de uitingen. Spike, sinds 1 maart landelijke dekking, lanceerde vorige week de tweede reeks uitingen in de positioneringscampagne.

Gesegmenteerde storytelling

Spike brengt uitgesproken entertainment met een mix van reality, drama en (live) sport. Dit moest in de campagne duidelijk naar voren komen. Opvallend is de aanpak om vanuit het merk in de campagne niet één specifieke boodschap te communiceren voor het massapubliek, maar er bewust voor een gesegmenteerde aanpak. De inzichten in de kijkersdoelgroep van Spike dienden als uitgangspunt voor de communicatie, creatieve uitvoering en middelen.

MOSES is, in nauwe samenwerking met het brandteam Comedy & Entertainment Viacom Benelux, aan de slag gegaan en ontwikkelde drie doelgroepprofielen persona’s om de doelgroep van Spike neer te zetten. In alle uitingen zijn per doelgroep subtiele verschillen doorgevoerd in copy, kleur, muziek, voice over, montage tempo, zonder dat het afbreuk doet aan het sterke overkoepelende brand. De drie segmentaties op papier zijn dus geheel doorgevoerd in alle uitingen en de gesegmenteerde uitingen hebben vervolgens via drie media routes drie doelgroepen bereikt. De mediacampagne vertaalde zich naar TVC’s, out of home, bannering, digital performance, cinema spot en social.

De keuze voor MOSES kwam voort uit de behoefte om niet alleen een effectieve campagne neer te zetten, maar een stap verder te gaan. Gedurende het proces was Viacom Benelux verantwoordelijk voor de merkbewaking en MOSES voor de creatieve uitvoering.

Credits:
Klant: Viacom Benelux, Comedy & Entertainment brandteam | Bureau: MOSES | Titel: Positionering Spike TV | Verantwoordelijk bij Viacom Benelux: Bas de Kuiper, Yannick van der Kroft, Frans van Vleuten, Steven Kok, Arjan Noorderman en Justin Queen. | Verantwoordelijk bij MOSES: Johan den Heijer, Freek Henkes, Stefan Ormel en Nadia Shah.

www.vimn.nl
www.moses.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie