Messagelab richt zicht op merkambassadeurs
18-05-2017 19:35:38 | Door: Max Vlugt | hits: 1840 | Tags:

'De klassieke mediatraining is dood. Lang leve de mediatraining!' Met dit statement presenteert MessageLab zich, een nieuw label van PR-bureau NewsLab. MessageLab richt zich op het trainen van key-medewerkers tot merkambassadeurs. Deze nieuwe woordvoerders worden getraind in messaging, storytelling en om maatschappelijke discussies rond hun organisatie op een positieve manier te adresseren. Zo leveren zij, naast de officiële woordvoerders, directie- en MT-leden, een belangrijke bijdrage in het uitbouwen van merkwaarden en reputatie van hun organisatie.

Binnen elke - grotere - onderneming zijn, behalve de traditionele perswoordvoerders, ook ambassadeurs te identificeren die in staat moeten zijn het verhaal achter en over hun merk naar buiten te brengen. Rechtstreeks, in gesprekken met klanten, leveranciers en andere stakeholders. Maar ook via hun eigen socialmedia-kanalen. Zowel in goede als in controversiële tijden. Naast de ambassadeurstrainingen faciliteert MessageLab mediawoordvoerders door het verder ontwikkelen van de klassieke media- en presentatietraining, zodat die beter aansluiten op de spelregels van het huidige - internationale - medialandschap.

Groot potentieel

Organisaties en merken steken veel tijd in het bewaken en positief laden van hun reputatie. Dat gebeurt vanuit geïnstitutionaliseerde kanalen, zoals corporate communicatie, PR, perswoordvoering, de helpdesk of het webcare-team. Er is echter naar oordeel van MessageLab nog een groot potentieel aan merkambassadeurs: key-medewerkers, die vanuit hun trots op hun organisatie of merk in staat zijn om te helpen bouwen aan de corporate reputatie. De ambassadeurstrainingsmodule is afgeleid van de ervaringen die zijn opgedaan met klassieke media-, issue- en presentatietrainingen.

Enthousiast en trots

Hans Ekhart, managing director van NewsLab en trainer bij MessageLab: "Deze medewerkers moeten dan wel weten langs welke lijnen hun organisatie communiceert. Ook zíj moeten kennis hebben van het message house, de corporate story, van de stip op de horizon en van de maatschappelijke discussies die rond hun merk spelen. Maar het gaat niet alleen om de inhoud, ook de manier waarop die kennis wordt gedeeld. Enthousiast en trots, via eigen socialmedia-kanalen of rechtstreeks in gesprekken met klanten of andere stakeholders. Zo helpen zij bouwen aan een consistent beeld van hun merk of bedrijf."

Marieke Visser, collega-trainer: "De ervaringen die we daarin al hebben opgedaan bij aansprekende -internationale - klanten, bewijzen dat medewerkers geweldige ambassadeurs voor hun organisatie kunnen zijn. Maar vooral ook wíllen zijn. Zeker als hun organisatie te maken heeft met maatschappelijke discussie of druk. Dat leren we hen op hun eigen, persoonlijke wijze. Maar wel altijd in lijn met het verhaal dat we samen met corporate communicatie formuleren."

Ook klassieke producten

Terwijl de MessageLab-modules voor klassieke issue-, media- en presentatietraining, gericht op woordvoerders, vooral worden afgenomen door de afdeling PR of corporate communicatie, raakt de ambassadeurstraining ook het terrein van de afdeling HR. HR is immers medeverantwoordelijk voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, zodat zij waardevoller voor hun organisatie worden en meegroeien met nieuwe eisen die aan hen worden gesteld.

Ekhart: "MessageLab maakt key- medewerkers mondiger en geeft hen meer zelfvertrouwen om hun verhaal te vertellen."

MessageLab put uit een brede pool van trainers, ieder met een eigen expertise. Van corporate media- en internationaal opererende presentatietrainers en message house bouwers tot socialmedia-experts en storytellers, afkomstig uit de financiële wereld tot de sport.

www.messagelab.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie