Nederlandse smart-homemarkt door één-miljardbarrière


30-03-2017 13:11:00 | Door: Arjen Westra | hits: 4420 | Tags:

Nederlandse consumenten hebben inmiddels één miljard euro besteed aan smart home apparaten.

De productcategorie slimme huishoudelijke apparaten heeft hierin het grootste aandeel.

Van alle smart home producten is de slimme thermostaat het apparaat met de hoogste marktwaarde.

Dit blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van Multiscope onder 5500 Nederlanders. 

Drie op de tien huishoudens in Nederland (29 procent) hebben één of meerdere smart home apparaten. Deze huishoudens hebben tot nu toe 350 miljoen euro besteed aan slimme huishoudelijke apparaten, zoals robotstofzuigers of wasmachines met app-bediening.

Bijna een kwart van de bestedingen is gedaan aan producten voor beveiliging en veiligheid (240 miljoen euro), zoals IP-camera's en slimme beveiligingssystemen.

De besteding aan slimme verlichting en schakelaars is bijna 180 miljoen euro. 

Van alle smart home apparaten vertegenwoordigt de slimme thermostaat de hoogste marktwaarde (150 miljoen euro).

Twee op de drie huishoudens hebben de slimme thermostaat gekregen bij hun abonnement en 33 procent heeft zelf (mee-)betaald aan de thermostaat.

Dat betekent dat energieleveranciers zelf investeren in de adoptie van slimme thermostaten of de kosten via een abonnement doorberekenen.

Slimme beveiligingssystemen vertegenwoordigen een waarde van 115 miljoen euro. De top drie wordt aangevuld door slimme verlichting (107 miljoen euro).

www.multiscope.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie