Nieuw platform Journa helpt journalisten een merk voor zichzelf te bouwen
04-07-2017 11:08:00 | Door: Arjen Westra | hits: 2882 | Tags:

Op het nieuwe platform Journa kun je kiezen uit meer dan achttienduizend auteurs om automatisch van op de hoogte gehouden te worden. Steeds meer mensen volgen liever een individuele journalist dan dat ze een abonnement nemen voor het medium waar hij of zij voor werkt.

Het nieuwe platform Journa wil dit makkelijker maken. Het platform indexeert elke dag alle publicaties in de belangrijkste kranten, bladen en blogs en sorteert deze op naam van de auteur. Journa is nog in beta, maar sinds vandaag kan iedereen gratis een account aanmaken om te kiezen uit achttienduizend automatisch herkende auteurs om te volgen. 
 
Journa is in essentie een zoekmachine die het werk van ruim achttienduizend auteurs automatisch indexeert en je een seintje geeft zodra iemand die je volgt iets nieuws publiceert. Zo hoef je nooit meer iets te missen van je favoriete journalisten.
 
Als je tien jaar geleden aan iemand vroeg om de namen een paar journalisten op te noemen, dan was dat voor de meeste mensen nogal een opgave. Tegenwoordig is dat anders. Door de invloed van social media worden de namen van journalisten op zichzelf staande merken. Journa wil journalisten helpen om gebruik te maken van deze trend.
 
Stef Gallé, mede-oprichter en directeur Journa: "Het loont voor journalisten om een persoonlijk merk op te bouwen los van de media waar ze voor werken. Veel media moedigen dit ook aan. Wij willen journalisten hierbij helpen."

 Het platform indexeert automatisch het werk van zoveel mogelijk auteurs, maar journalisten kunnen gratis een publiek profiel aanmaken om hun werk extra te promoten.

Na het aanmaken van een profiel zoekt Journa alle artikelen van de journalist bijeen, maakt er een mooie portfoliowebsite van en houdt deze automatisch up-to-date. Artikelen waar ze trots op zijn kunnen ze uitlichten, de moetjes kunnen verborgen worden en er kunnen artikelen met de hand toegevoegd worden.
 
Het platform is ook erg handig voor mediabedrijven, redacties en communicatieprofessionals, die geïnteresseerd zijn in het werk van journalisten.

Hier zit dan ook het verdienmodel. Met Journa Pro kun je bijvoorbeeld zoeken op 'Unicef' en 'vluchtelingen' en Journa vertelt je dan welke journalist daar het meest over heeft gepubliceerd. Je kunt zo'n zoekopdracht ook volgen. Dan krijg je een seintje zodra iemand iets nieuws publiceert dat voldoet aan jouw zoektermen.
 
Een eerste groep journalisten heeft ook al een profiel aangemaakt, maar dat kan slechts op uitnodiging.

Gallé: ”Er is veel animo van journalisten om een profiel aan te maken. We willen samen met de eerste groep journalisten functies toevoegen die voor hen echt van waarde zijn, dus we laten nog niet iedereen zomaar toe."

Deze week wordt er weer een batch uitnodigingen verstuurd naar journalisten die zich aangemeld hebben.

www.journa.com

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie