PwC: kijkgedrag sportliefhebbers leidt tot nieuwe partnerships
06-04-2017 15:04:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2106 | Tags:

Van oudsher gebruiken bedrijven sport om consumenten te bereiken en te binden. Door technologische ontwikkelingen en ander consumentengedrag verandert de manier waarop bedrijven dat doen. Mediabedrijven doen er  goed aan hun verdienmodellen tegen het licht te houden. Dat is onontkoombaar als zij consumenten die naar sport willen kijken, ook de komende jaren willen bereiken.

Dit is een van de belangrijke conclusies in de Entertainment & Media Outlook Special Staying ahead of the game die onlangs door PwC werd gepubliceerd. In de publicatie geeft PwC een analyse van de manier waarop Nederlandse consumenten naar sport kijken en de betekenis daarvan voor zenders, uitgevers, kabelaars en adverteerders.

Livestreams via internet

Sport is van oudsher belangrijk voor mediabedrijven en adverteerders, omdat daarmee omvangrijke groepen consumenten kunnen worden bereikt en gebonden. De laatste jaren veranderen technologische ontwikkelingen – en parallel daaraan het veranderende kijkgedrag van Nederlandse consumenten – de rust in het medialandschap. Het kijken naar sportuitzendingen via online livestreams wint snel aan populariteit. Dat geldt vooral voor jongeren. Meer verrassend is dat uit het onderzoek blijkt dat ook ouderen verwachten dat zij de komende jaren vaker online zullen gaan en meer gebruik zullen maken van websites om sportevenementen te volgen.

Casper Scheffer van PwC: "Door deze ontwikkeling kan een deel van de mediabedrijven hun trouwe sportpubliek kwijtraken. Voor andere bedrijven biedt het vanzelfsprekend juist kansen. Het is belangrijk dat bedrijven rekening houden met deze ontwikkelingen en hun businessmodellen zo aanpassen dat zij consumenten op hun wenken kunnen blijven bedienen."

Sport als content

Uit het onderzoek komt naar voren dat grote groepen consumenten van alle leeftijden nog steeds graag naar sport kijken, vooral live-sport. Dat maakt sport aantrekkelijk als content. Mediabedrijven die de uitzendrechten hebben van live-sportevenementen kunnen rekenen op grote aantallen trouwe kijkers, zowel mannen als vrouwen. Juist om die reden verhevigt de strijd om de exclusieve uitzendrechten van live-sportuitzendingen, zo blijkt uit de publicatie. Naast tv-zenders tonen ook andere mediabedrijven grote interesse in de live-uitzendrechten. Nieuwkomers als YouTube, Twitter, Amazon en Netflix mengen zich in de strijd om licenties.

Explosieve groei

Scheffer: "We zien een explosieve groei van de bedragen die worden neergelegd voor de meerjarige contracten van uitzendrechten van nationale competities, internationale toernooien en mega-evenementen zoals de Olympische spelen. Dat is prettig als je de eigenaar bent van die uitzendrechten, maar vervelend als je ze niet bezit. Veel bedrijven vragen zich af hoe ze hiermee moeten omgaan. In 2018 wordt een aantal belangrijke licenties vernieuwd. Kan men dan mee in de ratrace, wil men dat überhaupt en zo ja, hoe dan? En doet men dat alleen of met partners? We verwachten dat er interessante nieuwe partnerships zullen ontstaan, juist rond het fenomeen live-sport."

Partnerships

Die partnerships zijn onontkoombaar. Niet alleen vanwege de hoge kosten die met het verwerven van de uitzendrechten gemoeid zijn, maar ook vanwege het veranderende kijkgedrag van consumenten die de uitrol van uitzendingen via internet en mobiele toepassingen nodig maakt.

Scheffer: "Tv blijft de eerste keuze om live naar sport te kijken, zeker voor ouderen is dit nog steeds de belangrijkste informatiebron. Ook jongeren blijven nog wat live-sport op tv volgen, maar gebruiken daarnaast steeds vaker digitale en mobiele media. Als tv-zenders live-uitzendrechten verliezen aan digitale en mobiele platforms, zullen ze grote groepen kijkers kwijtraken. Deze ontwikkelingen dwingen bedrijven om te investeren in nieuwe businessmodellen en in nieuwe partnerships."

www.pwc.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie