Reclame is dood, lang leve branded content!
13-03-2017 14:58:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 7578 | Tags:

Effectiviteit van reclame neemt af, branded content is hot. Het medialandschap verandert en het denken over marketing en communicatie gaat mee in die beweging. In de nooit aflatende strijd om aandacht van de consument wordt steeds vaker branded content ingeschakeld. Value Zipper zet vier experts aan tafel, zij spreken vrijuit aan de hand van een aantal stellingen. Deze keer: Reclame is dood, lang leve branded content!

Door adblockers en fragmentatie van het medialandschap wordt het moeilijker om de massa te bereiken. Uitgesteld kijken, Netflix en Spotify; consumenten bepalen zelf óf en hoe ze reclame tot zich nemen en lijken in toenemende mate reclamemoe. Kortom: traditioneel adverteren wordt minder effectief.

Die veranderingen vragen om een andere manier van communiceren. Branded content is één van de antwoorden. Branded content is een merkverhaal, perfect passend in het umfeld. Relevant, waarde toevoegend, logisch en zeker geen push. Een mooie gedachte om je communicatieboodschap op die manier zacht te laten landen bij de doelgroep. De technische ontwikkelingen geven je óók nog eens de mogelijkheid om de boodschap bijna op individueel niveau af te leveren. Zo beschouwd zou je kunnen stellen: reclame is dood, leve branded content.


Jasper Admiraal
, Director Business Development bij Initiative Tomorrow: "Ik denk inderdaad dat de one size fits all boodschap aan kracht verliest en dat branded content een steeds belangrijker middel wordt om een boeiend verhaal aan een specifieke doelgroep te vertellen. Voorwaarde voor succes is wel dat je lezer centraal stelt en ze meerwaarde brengt. Door de steeds kritisch wordende consument wordt het voor veel merken en organisaties noodzaak om meer te investeren in branded content. Wij zien een significante verschuiving in budgetten naar lange termijn branded content strategieën, waarin merken zelf publisher worden. Advertising is in dat geval veel meer ondersteunend om branded content naar een groter publiek te brengen. Een 50/50 budgetverdeling past daarom voor merken veel meer bij deze tijd en cultuur."

Robbert Groenhuizen, Communications Director bij Carat: "Reclame is nog steeds enorm effectief, helemaal bij bepaalde doelgroepen. Er is wel steeds meer behoefte om anders te communiceren met commerciële boodschappen richting specifieke doelgroepen. Denk aan jonge doelgroepen die steeds moeilijker te bereiken zijn. Branded content biedt daar onder anderen wel een uitkomst voor. Uiteindelijk hebben we het bij branded content ook over reclame natuurlijk maar het is alleen een subtielere manier van reclame maken. Wat ik daarentegen waarneem, is dat branded content steeds relevanter wordt en misschien wel een must om bepaalde doelgroepen te blijven bereiken."

Steven de Niet, Director Strategy bij Mindshare: "Oneens, we gaan wel steeds meer met CRM-achtige systemen communiceren. Je ziet het al bij grote retailers. Daardoor kunnen we veel meer diepte brengen in de communicatie. Ik denk dat we in een aantal gevallen nog steeds reclame nodig hebben om de aandacht te trekken bij een groot publiek."

Lex van Bakel, Account Director bij FUSE: "Reclame is zeker nog niet dood omdat ik denk dat er voor iedere doelstelling een middel is. En met reguliere reclame weten we nog steeds te bereiken wie we willen bereiken. Alleen is de vraag: welk soort boodschap wil je vertellen op welk mediumtype? Het hoeft niet automatisch zo te zijn dat branded content leidt naar een grote massa die meteen converteert op andere mediumtypen maar het kan best zo zijn dat branded content nèt het laatste duwtje in de funnel is, waardoor die conversie ontstaat. Branded content is wel een hele mooie manier om de boodschap te verpakken. Dáár zit het grote verschil met de traditionele manier van communiceren. Ergens kan ik me voorstellen dat deze stelling veel stof doet opwaaien want branded content is nu eenmaal hot."

Ga naar valuezipper.nl/brandedcontent voor meer artikelen en video’s over dit onderwerp.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie