[Review] Fuck! Dieter de Ridder
14-04-2017 13:11:00 | Door: Marianna Beets | hits: 3588 | Tags:

Een van de meest bekroonde Belgische creative directors komt speechen op het 26ste Sloveense reclamefestival. Zeg maar het Lampenfestival maar dan twee dagen lang. Allereerst: België is een klein land, maar dat is Slovenië ook. Waarom kunnen die Belgen dan wel en die Slovenen niet met regelmaat creatieve hoogstandjes, pardon: creatieve topstandjes leveren? Ja, dat vragen wij ons in het kleine Nederland ook af: die Belgen zijn veel beter!

Praktische tips en trucs staan ons te wachten, zo belooft de aankondiging. De titel belooft minstens zo veel: Hoe een pinguïn mij geleerd heeft om te vliegen.  

En daar gaat Dieter van start: 'De titel is heel belangrijk'.

Hij geeft ons ook andere titels om uit te kiezen van een giraf of een krokodil die ons leert vliegen maar nee: iedereen is er wel over eens dat de pinquin het allerbeste voorbeeld is als titel. 

Oké, denk ik: don’t judge a book by its cover. Dus kom maar op Dieter met die inhoud. En die valt hoe langer hij meer lult (en dat kan hij goed met her en der een FUCK als krachtterm er tussendoor).... een beetje tegen. In die zin dat er het een en ander ontbreekt in zijn betoog.

Maar he, luister: hij heeft wel bijvoorbeeld Push to add drama met 8 gouden leeuwen en 54 miljoen YouTube views en een gigahit als Call Brussels op zijn naam staan. Meer voorbeelden van zijn bekroonde werk worden gebaseerd op de volgende 6 tips en trucs:

1. Sluit geen compromissen.
2. Wees productief.
3. Gebruik menselijke inzichten.
4. Maak gebruik van het talent van anderen.
5. De-brief altijd.
6. Wees relevant.

Ja, ja, ja en nog eens ja. Het is geen rijtje tips en trucs waar je met het licht in je ogen van achter over slaat. Wat Dieter verkondigt weten we, denk ik, allemaal eerlijk gezegd wel. Het gaat om de vraag HOE doe je dat dan. Het HOE van Halleluja. Het HOE van Eureka. Misschien wel het HOE van bevrijding en verlossing. Het HOE van hoe vind ik die sleutel tot succes!

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat Dieter in het begin van zijn speech heeft gezegd dat er geen geheime formule bestaat behalve dan van keihard werken. Want hoe meer werk je uitbrengt en dus produceert hoe groter de kans dat je ook ooit iets zal maken waarop de hele wereld verliefd zal worden. 

Dieter wil gewoon met ons delen wat hij zelf ervaren heeft.

Hoogste tijd om eens even na te babbelen met Dieter. Om toch die missing link, waar ik naar op zoek ben, misschien samen boven water te krijgen. Echter: ik denk namelijk al wel wat de missing link is voor (zijn) creative succes.

"Ik mis humor als een mogelijke succes truc in je betoog", zeg ik. "Je werk spat namelijk uit elkaar van humor".

"Klopt", zegt Dieter. "Dat moet er eigenlijk wel in".

Open gozer, denk ik. Maar dat is niet de missing link waar ik naar op zoek ben.

Zijn werkwijze dan, zit hem daar de kneep? Zou goed kunnen. Want hij zegt iets opmerkelijks: “Ik deel nooit volledige filmscripts met klanten, maar enkel het concept en enkele voorbeelden van scenes. De definitieve film ontdekken ze in de montageruimte”.

Een andere ingrediënt voor zijn succes is 'Never get bored and if you do, resign'. En om de daad bij het woord te voegen heeft hij inderdaad zelf een keer een werkgever voor de keuze gesteld: als het idee niet gaat zoals het er ligt, dat hij dan maar ook meteen opstapt.

Of wat ook een missing link kan zijn: meerder talenten bezigen: dus niet alleen met reclame bezig zijn. Hij beaamt dat ook. Google Dieter en zie waar hij ook succesvol in is. 

Falen daarentegen is niet iets wat uiteindelijk succes in de weg zit. Daar leert men alleen maar van, vindt Dieter. Dus durf op je bek te gaan. En last but not least: hij benadrukt duidelijk dat openheid het allerbelangrijkste is. Transparant zijn, denk ik, weer een beetje een open deur en dat zou zo in de tips en trucs lijst binnen kunnen denderen:

7. Wees open en transparant.  

Maar dat is ook niet die missing link. Weet je wat die missing link waarom hij wel succes heeft en anderen niet? De missing link is gewoon Dieter zelf en dat hij gewoon iets kan wat anderen gewoon niet kunnen. Kei goede ideeën maken! Talent! 

Fuck Dieter de Ridder! Dacht menigeen in de zaal. Zelf heb ik gelukkig geen last van enige jaloezie.

 ---

Martin Mol is freelance creative director bij MolConcepts

In Slovenië heeft hij zijn eigen reclamebureau PITCH!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie