Rijksmuseum lanceert SnapGuide
06-04-2017 10:20:02 | Door: Marianna Beets | hits: 2842 | Tags:

Bekende influencers zoals rapper Ronnie Flex en YouTube-ster Mertabi leiden vanaf vandaag leerlingen rond door het Rijksmuseum. De video-rondleidingen zijn te volgen via de Rijks SnapGuide, een interactief onderwijsproduct voor het voortgezet onderwijs. Rijks SnapGuide introduceert kunst op een nieuwe en persoonlijke manier, geïnspireerd door het snelle en informele karakter van camera-apps zoals Instagram en Snapchat.

De web-app is in opdracht van het Rijksmuseum bedacht door Maak en ontwikkeld in samenwerking met MediaMonks. Na een korte introductie kunnen leerlingen direct aan de slag door hun favoriete Snap Guide te volgen tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum. Elke rondleiding bestaat uit zes korte video’s gevolgd door een challenge waarin leerlingen moeten reageren op de Snap Guides. De video’s van de leerlingen worden na afloop verzameld en in de les besproken maar kunnen ook direct op Snapchat en Instagram worden gedeeld. Het Rijksmuseum slaat hiermee een brug tussen de zeventiende eeuw en de beeldcultuur van nu.

De app lanceert met zes verschillende tours waarin de Snap Guides bijzondere werken vanuit hun eigen interesses benaderen: YouTuber Mertabi vertelt met zijn populaire typetje ‘Mo’ over macht en rijkdom in de Gouden Eeuw; zangeres en YouTuber Teske zoekt inspiratie in zeventiende eeuwse kunst; Défano Holwijn stelt de algemene (kunst)kennis van leerlingen op de proef; fashion YouTuber Jiami kijkt naar fashion en lifestyle in de Gouden Eeuw; en ‘Rijks Guide’ Valentijn Rambonnet biedt tot slot een spoedcursus Rembrandt.

Annemies Broekgaarden, Hoofd Publiek & Educatie Rijksmuseum: “Jongeren consumeren steeds meer media via hun mobieltje en doen dit zoals bekend vooral via sociale platformen als YouTube, Instagram en SnapChat. Door de sterren van deze platformen te betrekken in de ontwikkeling van het educatieve programma sluit de Rijks SnapGuide zowel aan op de beeldcultuur van jongeren als op kerndoelen van de vakken kunst, geschiedenis en maatschappijleer.”

Omar Kbiri, Co-Founder Maak: “Het is erg leuk om te zien wat er gebeurt wanneer je jeugd in de rol van maker stelt. Wanneer ze zelf content mogen maken met hun smartphone en snapchatten over onderwerpen als kunst en geschiedenis in alle vrijheid. We zien dat ze hierdoor echt op een andere manier gaan kijken naar schilderijen bijvoorbeeld.”

Victor Knaap, Managing Director MediaMonks: “Het Rijksmuseum is een van de mooiste musea in de wereld. Met dit initiatief brengt Maak de museumwereld en de digitale wereld waarin jongeren zich begeven dicht bij elkaar. Er zijn al tig museum-apps met informatie over kunst en rondleidingen. Dit is de eerste app die ook de kunst zelf op geheel nieuwe manier aanbiedt. We merken dat dit ontzettend goed aanslaat en gaan er alles aan doen om te zorgen dit idee de wereld overgaat.”

www.rijksmuseum.nl       
www.maak.amsterdam       
www.mediamonks.nl      

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie