Team Vier onderzoekt effecten reclamefolder
18-05-2017 12:32:42 | Door: Katja Brokke | hits: 2097 | Tags:

Wat gebeurt er achter de brievenbus nadat de folder is bezorgd? Het onderzoek van onderzoeksbureau Team Vier geeft antwoord op deze vraag. In opdracht van de landelijke folderverspreider Axender geeft Team Vier retailers inzicht in de effecten van de reclamefolder. Het onderzoek wordt vertaald naar een Folderfunnel waarin retailers in één oogopslag kunnen zien wat de folderverspreiding daadwerkelijk oplevert.

Folder belangrijkste pushkanaal

De folder is voor veel retailers nog steeds het belangrijkste pushkanaal. In korte tijd wordt, tegen relatief lage kosten, contact gemaakt met een groot aantal consumenten. De grote vraag is: wat is het effect van de reclamefolder en welke rol speelt de folder in de klantreis van de consument? Het onderzoek van Team Vier en Axender opent deze black box.

Onderzoek

Team Vier voert tweewekelijks onderzoek uit onder circa 700 respondenten en heeft inmiddels een grote database opgebouwd. Hierdoor kan per foldertitel bepaald worden wat de folderprestaties zijn en wat de rol van de folder is in de customer decision journey op het niveau van inspiratie, oriëntatie en winkel- of webshopbezoek. Deze database biedt diverse benchmarkmogelijkheden en input voor verdere optimalisatie van een verspreidplan.

Folderfunnel

De Folderfunnel is een grafisch hulpmiddel dat de verschillende conversiestappen weergeeft. De eerste stap is het aantal brievenbussen (verspreidoplage), gevolgd door het aantal potentiële lezers achter de brievenbus. Een percentage van het daadwerkelijk aantal lezers wordt getriggerd door de folder wat leidt tot een winkel- of webshopbezoek. Uiteindelijk gaat een deel van de bezoekers over tot een aankoop.

Optimalisatie folderverspreiding

Het onderzoek biedt mogelijkheden om de folderverspreiding te optimaliseren op sociodemografische kenmerken en klantgegevens. De conversiestappen in de Folderfunnel kunnen hiermee zo groot mogelijk gemaakt worden. Retailers kunnen vervolgens het effect van de folderverspreiding maximaliseren.

Alles over het onderzoek vind je hier.

www.teamvier.nl
www.axender.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie