WOMEN Inc. pakt stereotypering aan met nieuwe campagne
04-09-2017 09:45:00 | Door: Arjen Westra | hits: 2472 | Tags:

Vanaf vandaag roept WOMEN Inc. alle Nederlanders een maand lang op om éxtra alert te zijn op stereotypering in de media. Op de dag dat het nieuwe mediaseizoen van start gaat, lanceert de organisatie haar nieuwe campagne Beperkt Zicht.

Met de campagne roept WOMEN Inc. het publiek op zich te laten horen door voorbeelden te delen van stereotiepe krantenkoppen, tv-beelden, foto’s, uitspraken etc. met de hashtag #BeperktZicht.

Zo wil de organisatie ervoor zorgen dat publiek én mediamakers zich bewust worden van de effecten van stereotypering en de impact hiervan op vrouwen en ieder die zich niet gerepresenteerd voelt in de media.  

Jannet Vaessen, directeur WOMEN Inc. en auteur van IEDEREEN Inc. over de campagne: “Wij zien dat stereotypering een negatieve impact heeft op vrouwen. Stereotypen schrijven voor hoe vrouwen zich moeten gedragen en dit beïnvloedt hun kansen in de samenleving.”
 
Fashion activist Janice Deul: “Ook in bladen is stereotypering een probleem. Donkere modellen zijn vaak te zien in series rond thema's als ‘bling’, ‘street style’ of ‘kleur’. Voor bijvoorbeeld coutureshoots, bruidsmode of een beautyverhaal komt een zwart model haast niet in aanmerking.” 
 
De publicatie die WOMEN Inc. eerder dit jaar publiceerde, laat alarmerende cijfers zien over de sterk achterblijvende en stereotiepe representatie van onder meer vrouwen in de media. Vrouwen komen niet alleen minder vaak in beeld dan mannen, maar ook vaker op een andere manier.

Dat komt onder andere doordat aan vrouwen en mannen andere eigenschappen worden toegeschreven. Een vrouw zien we als gevoelig, lief, sociaal en zorgzaam, terwijl een man als ambitieus, competent, dominant en zelfstandig wordt gezien. Wanneer een vrouw ambitieus is, past dit niet bij het beeld van hoe zij hoort te zijn. Ze is dan bossy of bitchy.

Andersom is een man die voor zijn kinderen zorgt soft. Bovendien toont de studie aan dat de norm in onze maatschappij de witte, hoogopgeleide, heteroseksuele man is. Iedereen die dit niet is wijkt af van de norm. Taalgebruik speelt hierbij ook een belangrijke rol: (witte) mannen zijn chirurg of advocaat.

In het afwijkende geval gaat het om een vrouwelijke chirurg of een zwarte advocaat. 
 
Dounia Jari, mede-oprichter van Stichting Maruf, platform voor queer Moslims: “Er is een gebrek aan rolmodellen van LBT-vrouwen, waardoor je al snel in het lesbisch-of heterohokje wordt gestopt. Zo ben ik zelf bi-seksueel, maar word ik weinig als zodanig herkend. Omdat ik met een vrouw ben, zien mensen mij als lesbisch, maar als ik met een man zou zijn, zou ik als hetero worden gezien. Seksuele diversiteit is veel meer dan alleen homoseksualiteit, maar dit zien we nauwelijks terug in de media.”

WOMEN Inc. roept alle Nederlanders op om voorbeelden van stereotypering online te delen met #BeperktZicht

www.womeninc.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie