[Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube
10-10-2017 10:00:00 Door: Max Vlugt | Hits: 1643 | Tags:

Met 300.000 volgers is SLAM! op YouTube groter dan alle kanalen van andere landelijke radiostations bij elkaar. We spreken met zendermanager Anton van Lieshout over het belang van unieke content, crossmedia en de toekomst van radio.

Hallo Anton. Je kunt de 300.000ste volger op YouTube gerust een mijlpaal noemen. Hoe is het SLAM!-kanaal zo groot geworden?

SLAM! is door de jaren heen meer geworden dan een radiozender alleen. Naast de muziekmix van SLAM! op de radio, brengen we ook veel mixsets. Deze worden bijzonder veel bekeken en zijn voor veel dj’s een reden om bij SLAM! langs te gaan. Je kunt dus gerust stellen dat het aanbieden van unieke content die je nergens anders kunt vinden het fundament vormt van een succesvol kanaal op YouTube.

Welke content is met name populair?

Ik noemde al even de live dj-sets in onze studio, maar ook de optredens van SLAM! Koningsdag worden traditioneel veel bekeken. Daarnaast doen we geregeld de SLAM! Studio Challenge met populaire dj's/producers als Dannic en Bassjackers. Dit is een format waarin de opdracht is om een track te creëren binnen een uur. Ook die content kan rekenen op flink wat views.

Wat doet YouTube voor jullie als radiozender?

YouTube heeft de poort opengezet voor iedereen om content aan te bieden aan de wereld. Waar je vroeger naar MTV of TMF keek om de nieuwste videoclips te spotten, zoek je ze nu op via YouTube, een minuut nadat ze online zijn gezet. De traditionele televisiezenders zijn al lang niet meer de gatekeeper van content. Voor ons als radiozender slaan we met YouTube een brug door de beste on-air content online te brengen. Andersom geeft online ons de mogelijkheid een groter bereik te creëren aangezien succesvolle videocontent gedeeld wordt via social media en zo ook potentiële luisteraars met het merk SLAM! in contact komen.

We slaan met YouTube een brug door de beste on-air content online te brengen

Welke mogelijkheden zijn er op jullie YouTubekanaal voor commerciële partijen?

Onze video’s op YouTube worden meestal voorafgegaan door reclame zoals dat ook gebruikelijk is bij platformen als Uitzending Gemist of RTLXL bij het terugkijken van tv-programma’s. Maar in tegenstelling tot diverse vloggers, hangen we een video niet op aan een commercieel praatje. De content die we bieden moet uniek zijn en de belevingswereld van de SLAM!-luisteraar raken. Commercie is niet het doel, het is een middel om die bewuste content te kunnen maken.

Welke crossmediale uitingen heeft SLAM! nog meer?

Denk aan het posten van de MixMarathon line-up via Facebook of Instagram waardoor een reason to listen ontstaat. Maar ook een follow-up van dat wat op radio gebeurt. Van de week hadden we een luisteraar aan de telefoon die ervan droomde om eens in een bad met rauwe eieren te stappen. We fiksten dat voor haar in het kader van de SLAM! Bucketlist en namen er een video van op die als bewijsvoering online verscheen. Ieder radiomerk moet vandaag de dag méér dan alleen radio zijn, anders heb je geen toekomst. Door on-air, online en op je smartphone een prominente plek in te nemen met relevante content kun je van betekenis blijven.

Wie is er verantwoordelijk binnen SLAM! voor de crossmediale uitingen?

Crossmedia is het gevolg van technologische ontwikkelingen. Vroeger keek je kabeltelevisie, nu kijk je Netflix. Vroeger kocht je een cd in de winkel, nu heb je een abonnement op Spotify. Mensen zijn gewoontedieren met bepaalde behoeftes. Die veranderen niet zo snel, maar de manier van consumptie wel. Als radiostation probeer je altijd voorop te blijven lopen en in te spelen op die behoeftes. Crossmedia is daarin key voor een merk als SLAM!, omdat we heel bewust kunnen kiezen waar we welke content brengen. In mijn ogen is daarom niet één iemand specifiek hiervoor verantwoordelijk, maar wij allemaal.

Crossmedia is key voor een merk als SLAM!

Hoe gaat het met de radiozender?

In de meest recente meting steeg het marktaandeel van SLAM! naar 3,1 procent in de doelgroep 20-49. Dit was het hoogste marktaandeel voor SLAM! in zes jaar tijd, dus we zijn lekker bezig. Wekelijks bereiken we zo’n 900.000 luisteraars wat een flinke hoeveelheid is als je je bedenkt dat we als dance/autoriteit een soort speciaalzaakje zijn waar je bewust naartoe gaat en niet de grote XL supermarkt waar je toevallig voorbij komt. Onze luisteraars kiezen heel bewust voor SLAM!.

Welke ontwikkelingen zie je in de radiobranche?

De Nederlandse radiowereld is volop in beweging. Dat is een goede zaak. In het verleden waren er radiozenders die jaar in jaar uit krampachtig vasthielden aan een programmering die bleek te werken. Er was geen ruimte voor vernieuwing en radio dreigde gedateerd te gaan klinken. De laatste jaren is steeds meer het besef ontstaan dat je moet durven te experimenteren wat ook één van de kernwaarden van SLAM! is. Dat zorgt ervoor dat de radiomarkt in Nederland ontzettend professioneel is, maar dat er ook weer verrassende dingen gebeuren. In de jaren 90 keek iedereen naar de VS als hét voorbeeld van hoe radio moest zijn, nu geven wij het voorbeeld.

In de jaren 90 keek iedereen naar de VS als hét voorbeeld van hoe radio moest zijn, nu geven wij het voorbeeld

Welke toepassingen in de branche volg je met belangstelling?

Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van DAB+ binnen de autobranche. Op termijn moet deze nieuwe techniek de ouderwetse FM-zenders gaan vervangen, maar voorwaarde is wel dat een meerderheid van de mensen in Nederland het DAB+ signaal kan ontvangen in de auto. Veel fabrikanten bieden het nog niet standaard aan, maar als optie. En waarom zou een consument een paar honderd euro extra betalen, als er wel standaard smartphonetechnologie in de auto aanwezig is. In die zin zullen we de komende jaren extra goed moeten proberen het verschil te maken door luisteraars aan ons te binden en niet te verliezen aan diensten als Apple Music of Spotify. In Engeland gaat de ontwikkeling van DAB+ trouwens bijzonder goed, dus als wij dat voorbeeld in Nederland gaan volgen, ligt er nog een mooie toekomst in het verschiet.

Hoe zie jij die toekomst?

Misschien heb ik deze vraag deels al beantwoord, maar radio staat nog een hele mooie toekomst te wachten. Radio is dat maatje waar je in de ochtend bij wakker wordt, of die denkbeeldige vriend die in de namiddag naast je zit onderweg naar huis. Radio met een zorgvuldig geselecteerde muziekmix geeft je energie tijdens je werkdag, terwijl je tegelijkertijd op de hoogte blijft van het laatste nieuws en de laatste trends. Zolang de luisteraar centraal blijft staan in alle content die we maken, blijft er ruimte voor radio. De techniek zal veranderen, maar de essentie niet.

www.slam.nl

 

Lees ook: Slam! is de grootste op Youtube

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube [Interview] Anton van Lieshout over het succes van SLAM! op YouTube

Nieuws.
[Onderzoek] Live radio domineert audiodag
12-10-2017 | 15:42:00
Uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van Stichting NLO, blijkt dat live radio de dominante audiovorm is
DeRadio50 | De genomineerden
12-10-2017 | 13:51:00
DeMedia100 2018 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media zal worden bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 6 december in Amsterdam.
Sky Radio zendt Feel Good Friday Top 101 uit op vrijdag de 13e
12-10-2017 | 13:29:00
Het muziekstation zendt op vrijdag 13 oktober van 09.00 tot 17.00 uur een hitlijst met feelgoodmuziek uit om de dag door te komen
Eerste twee genomineerden Radio Advertising Awards Publieksprijs bekend
12-10-2017 | 13:15:24
De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017
Talpa Radio, 538 en ALDA starten The Beat
11-10-2017 | 16:24:00
Vanaf 3 november geeft The Beat kijkers wereldwijd een blik achter de schermen van van de danceindustrie via een online serie
Qmusic: recordbedrag voor winnares Het Geluid
11-10-2017 | 14:54:24
De 35-jarige Kim Stolk uit Pijnacker wist Het Geluid te raden en wint daarmee een bedrag van 63.700 euro belastingvrij
538 opent 538DJ Hotel tijdens ADE
10-10-2017 | 08:55:00
538 opent in samenwerking met het Amsterdamse The Student Hotel op woensdag 18 oktober het tijdelijke 538DJ Hotel
NPO 3FM zet zich in voor zelfmoordpreventie
09-10-2017 | 11:26:00
Op dit moment draait NPO 3FM regelmatig de track van Logic, Alessia Cara en Khalid met de bijzondere titel: 1-800-273-8255. Het is het Amerikaanse telefoonnummer van de zelfmoordpreventielijn
Mattie, Fien en Igmar vaste team ochtendshow Qmusic
06-10-2017 | 10:36:37
Mattie Valk, Fien Vermeulen en Igmar Felicia vormen het nieuwe vaste team van hosts in de ochtendshow op Qmusic. Vorige maand werd bekend dat Igmar Felicia een overstap maakte naar Qmusic
SLAM! mediapartner Jupiler League
05-10-2017 | 15:24:04
Met het mediapartnerschap met SLAM! in voetbalseizoen 2017-2018, wil de Jupiler League een jongvolwassen doelgroep bereiken
Matthäus Passion op nr. 1 in NPO Radio 4 Hart & Ziel Lijst
05-10-2017 | 14:18:00
Het aantal stemmen is dit jaar verdubbeld naar 50.000. Dat is een record voor de NPO Radio 4 Hart en Ziel Lijst
NLO: meeste mensen luisteren via FM
05-10-2017 | 12:26:00
Het luisteraandeel van FM bedraagt 52 procent en houdt daarmee de digitale bronnen op afstand
[Party!] Nederlands MediaNetwerk is te gast bij... OMS Studio
05-10-2017 | 07:51:00
Op donderdag 28 september was de opening van OMS Studio in Haarlem en het Nederlands MediaNetwerk was erbij. We stonden ons ronduit te vergapen aan het al even mooie als indrukwekkende, zojuist opgeleverde pand in de Waardepolder...
De Persgroep neemt Medialaan (VTM, Qmusic) volledig over en verkoopt het belang in Mediafin aan Roularta
02-10-2017 | 10:08:00
De Persgroep heeft zijn belang van 50 procent in de audiovisuele onderneming Medialaan (de televisiezenders VTM, Q2, Vitaya, CAZ, de radiozenders Qmusic en Joe, Mobile Vikings, enz.) opgetrokken tot 100 procent.
[Luistercijfers] Recordmarktaandelen voor Radio 10 en Radio 1
01-10-2017 | 16:51:00
Radio 10 heeft in JulAug17 een een record marktaandeel behaald van 6,4 procent.
100% NL mediapartner KNSB
28-09-2017 | 12:07:00
In De Ochtendshow met Lars, is het startschot gegeven voor een tweejarige samenwerking tussen 100% NL en schaatsbond KNSB
Eendagsvliegen op Radio 10
27-09-2017 | 13:52:00
Van 29 september tot en met 1 oktober zijn bekende eendagsvliegen als O-Zone met Dragostea Din Tei te horen op Radio 10
OMS, NMPi en Transavia werken samen met programmatic audio op digitale radio
21-09-2017 | 13:03:00
Consumenten die naar digitale radio luisteren, horen tijdens de reclamemomenten gerichte spots op basis van eerder zoekgedrag op de website van Transavia
Extra concert Waylon voor Radio Veronica Top 1000 Allertijden
19-09-2017 | 15:02:46
De concerten op vrijdag 1 en zaterdag 2 december 2017 zijn uitverkocht en daarom heeft organisator Radio Veronica besloten een derde concert toe te voegen op 3 december
[Vactures] OMS zoekt Junior Trafficker
18-09-2017 | 15:02:00
OMS is de verkooporganisatie voor audio in Nederland. Voor de afdeling Planning & Traffic is OMS per direct op zoek naar een Junior Trafficker
OMX versterkt positie in digital audio advertising
18-09-2017 | 15:02:00
OMX sluit Ibiza Global Radio, Radio 509 en Q-dance aan en groeit in bereik naar drie miljoen unieke luisteraars per maand
Meezingen centraal in nieuwe campagne Radio 10
17-09-2017 | 15:02:00
In de campagne zien we Radio 10-luisteraars die vrolijk meezingen met de grootste hits. Het Radio 10-logo en de huisstijl worden tegelijk met de campagne geïntroduceerd
STER schrapt in 2018 zowel bureau- als volumekorting
16-09-2017 | 15:02:00
Vanaf 2018 worden de inkoopmogelijkheden bij Ster voor radio en tv vereenvoudigd.
Peter de Mönnink Chief Commercial Officer Talpa en CEO SBS, Hylke Sprangers Chief Technology Officer, Joost Galjart als Chief Strategy Officer
16-09-2017 | 15:02:00
Ook Talpa Radio CEO Menno Koningsberger treedt toe tot de Talpa Holding directie
Dochters van Marco Borsato op 1 in de 100% NL Top 100
04-09-2017 | 15:02:00
Grootste en meest opvallende stijgers deze editie zijn Nielson, Armin van Buuren en André Hazes
Ruud de Wild interviewt Bono op NPO Radio 2
04-09-2017 | 15:02:00
NPO Radio 2-DJ Ruud de Wild interviewt op woensdag 6 september Bono telefonisch te mogen interviewen over de nieuwe single van U2, die woensdag uitkomt.
Qmusic start met nieuwe ochtendshow
01-09-2017 | 15:02:00
Maandag start de nieuwe ochtendshow bij Qmusic. In de eerste uitzending is Humberto Tan te gast om te praten over het nieuwe seizoen van RTL Late Night.
SLAM!, 100%NL en Classic FM nu ook in JUKE
01-09-2017 | 13:45:00
JUKE is de radio- en muziekstreamingdienst van Talpa Radio en MediaMarkt
Uitzendingen BNR onder andere vanaf 30 meter hoge reclamemast
31-08-2017 | 23:46:00
Het programma BNR Hemmen wordt vanaf verschillende locaties uitgezonden, in het kader van de BNR Mobility Week
Sky Radio adopteert ster en noemt het Ed Sheeran
31-08-2017 | 22:30:00
Ed Sheeran domineert de Sky Radio Superstar Top 101, de hitlijst die op vrijdag 1 september wordt uitgezonden als aftrap van de Sky Radio Superstar Maand
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.