[Column] In-Soo Radstake: Het Nationale Theater moet Jappe Claes ontslaan
19-10-2017 14:08:00 | Hits: 87201 | columnist: In-Soo Radstake | Tags:

Het seksschandaal rond Hollywoodproducer Harvey Weinstein is de afgelopen dagen ook overgewaaid naar Nederland. Kranten staan er vol van, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan en online komen er meer en meer verhalen naar buiten van ervaringen van vrouwen die slachtoffer zijn geweest van seksuele intimidatie en machtsmisbruik in de Nederlandse film- en televisiewereld, maar ook daarbuiten.

Het verschil echter tussen de case Weinstein en de verhalen hier in Nederland, is dat in de VS er twee dappere vrouwen waren die man en paard durfden te noemen, zijnde actrices Ashley Judd en Rose MacGowan.

In de uren en dagen die volgden op deze coming-out durfden andere actrices ook naar voren te komen met hun ervaringen met Weinstein. Dit had mijns inziens ondermeer te maken met het feit dat bleek dat er een sanctie bestond voor het gedrag van Weinstein: hij is ontslagen, zijn vrouw ging bij hem weg, de Oscar Academy besloot hem een lifetime ban te geven en hij werd gestript door onder andere Frankrijk van zijn eretitel. Game over voor Harvey Weinstein dus. Niemand heeft meer iets van hem te vrezen en daardoor is het veilig om je verhaal te doen.

Het ging over seksuele intimidatie en machtsmisbruik op de Amsterdamse Toneelschool

Hoe anders is het hier in Nederland. Pas twee jaar geleden hadden we hier in Nederland een soortgelijk verhaal dat eigenlijk met een sisser is afgelopen. Het ging over seksuele intimidatie en machtsmisbruik op de Amsterdamse Toneelschool. Het artikel ging over de gevierde artistiek directeur en regisseur Ruut Weismann en docent en acteur Jappe Claes. In het geval van Claes was er sprake van meer dan 15 vrouwen die (anoniem) aan de journalisten hadden verteld dat ze een negatieve ervaring hadden met hem. Degenen die naar buiten kwamen met dit verhaal waren onder andere Karin Bloemen, Anne van Veen, Mylou Frencken en Erna Sassen.

Als de journalisten iets beter hun werk hadden gedaan, dan hadden ze veel meer informatie naar boven kunnen halen. Ze hadden namelijk alle vrouwelijke studenten die op de Toneelschool zaten in een periode van tien jaar moeten bellen om hun te interviewen. Dat is niet gebeurd en daarmee hebben ze een grote fout begaan.

Er ontstond kort een media-offensiefje om vooral regisseur Weismann te beschermen

Er ontstond kort een media-offensiefje om vooral regisseur Weismann te beschermen. Er werd een brief geschreven, ondertekend door vele bekende Nederlanders, dat de case van Weismann (die ook affaires had op de Toneelschool met studenten) niet te vergelijken was met die van Claes. Dat is voor een deel wellicht waar, maar we kunnen wel vaststellen dat Weismann en wellicht ook anderen op de Toneelschool kennis hadden van dit gedrag van hun collega om vervolgens daar letterlijk NIETS aan te doen.

Op 17 oktober jongstleden kwam actrice Cat Smits naar buitenmet haar verhaal en ervaringen met Claes en hoe Weismann daar vervolgens mee is omgegaan. Namelijk: "Breng dit alsjeblieft niet naar buiten toe." Ook actrice Emma Pelckmans beschrijft uitvoerig haar ervaringen met Claes c.s.

Weismann zei in 2015 in de media over deze hele toestand en de mensen die (anoniem) naar voren durfden te komen het volgende: "Ik weet zeker dat de mensen met wie jullie gesproken hebben niet de mensen zijn die succes hebben gehad. Dat weet ik zeker."

Een walgelijke uitspraak. Typerend. Weinstein had het zelf niet beter kunnen zeggen.

Terugkijkend op de affaire zegt Weismann het volgende: "Mijn privédomein is stevig met voeten getreden. Ik ben erg geschrokken van het systeem. Van wat de sociale media met een mens kunnen doen. Waarom moet je zo gepakt worden?"

Tsja…

In elk geval was het wegkijkgedrag van Weissmann en zijn verzoek aan Smits om haar ervaring in de doofpot te stoppen geen belemmering voor Joop van den Ende om hem aan te stellen als artistiek directeur van het Nieuwe DeLaMar theater. Ook de Toneelschool vond het niet nodig om Claes te ontslaan na deze hele affaire, maar heeft hem gewoon via de achterdeur laten vertrekken. Voor het zwaar gesubsidieerde toneelgezelschap Het Nationale Theater was het gedrag van Jappe Claes geen enkel probleem om hem een vast contract en vaste aanstelling te geven als acteur.

Het Nationale Theater vind het blijkbaar normaal om met belastinggeld het salaris te betalen van Claes

Dit was in de VS natuurlijk onmogelijk geweest. Alle financiële banden en relaties worden dan direct verbroken met zo iemand uit angst voor negatieve publiciteit en verlies van business, maar hier in Nederland doen we dat niet. Het Nationale Theater vind het blijkbaar normaal om met belastinggeld het salaris te betalen van Claes. De slachtoffers van Claes zijn dus degenen die mede zijn salaris nu betalen!

Ook film- en televisieproducenten huren hem in, in Nederland en België. En dat gebeurt voor een heel groot deel met belastinggeld.

Het wordt tijd dat de subsidieverstrekkers zoals Ministerie van OCW, Fonds Podiumkunsten en de Gemeenten die gezelschappen zoals Het Nationale Theater subsidiëren hun subsidient stevig aanspreken op dit wegkijkgedrag en eisen dat hun subsidient Claes ontslaat. Zolang dit niet gebeurt, is dat het bewijs dat al deze instellingen blijkbaar geen enkel probleem hebben met seksuele intimidatie, misbruik en machtsmisbruik.

---

In-Soo Radstake is producent van speelfilms en documentaires en directeur van CineCrowd.

@insooradstake

 

Lees ook:

27-07-2017 | [Column] In-Soo Radstake: Wie saneert de NPO?
04-07-2017 | [Column] In-Soo Radstake: Diversiteit in de Nederlandse film- en tv-sector: Change the system!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie