[Column] Wouter Bax: Het Gouden Kalf moet nu maar eens een stier worden
25-09-2017 08:25:00 | Hits: 6725 | columnist: Wouter Bax | Tags:

Daar gaan ze, de haantjes en de diva’s van de Nederlandse film. Glunderend stappen ze uit de limo’s op de rode loper, hunkerend naar een Gouden Kalf. Maar voorafgaand aan het Nederlands Film Festival ging het op Neude nog heel eventjes over de vraag hoe hun kuntstwerkjes eigenlijk worden betaald.

De door Media Meetings en het Nederlands MediaNetwerk georganiseerde The Producers' Conference over film, video en tv werd een mooi stukje infotainment en nog in 3D ook, dankzij een reeks interessante gasten die allemaal op hun eigen manier volkomen gelijk hadden. Maar ze stonden ook symbool voor een hardnekkig dilemma in de traditionele mediawereld: Als makers kijken we met grote waardering naar elkaars werk. Maar als concurrenten vechten we elkaar de tent uit. Het is de januskop van pluriformiteit.

Volgens mij komt pluriformiteit niet alleen tot uitdrukking in verschillende producten, maar ook in verschillende vormen van financiering. De financiering heeft immers invloed op wat je maakt. Volgens vakmensen als de filmproducent San Fu Maltha (Phileine zegt sorry, Zwartboek, Alles is liefde) en de regisseur en cameravrouw Brigit Hillenius bemoeit het Filmfonds zich verregaand met het script en de cast. Maar ook andere vormen van financiering beïnvloeden het product direct.

Neem Misfit, de eerste film van crossmediale-contentmaker NewBe, die op het Film Festival in première gaat. Ik geloof de verwachting van producent Jeroen Koopman dat Misfit het zonder enige vorm van subsidie gaat redden. Daarvoor draaide NewBe dan wel het hele proces om: Niet beginnen met een script, maar met een doelgroep. En marketing aanhaken vanaf het begin tot het einde.

Online en on demand begin je met nieuwe dingen altijd met nul kijkers, betoogde Koopman, maar dat is maar hoe je het bekijkt. De cast van Misfit bestaat uit vloggers met een groot bereik onder meisjes van 6 tot 13 jaar, waardoor NewBe op hun succes instapt en de kijkers garandeert dat ze krijgen wat ze verwachten. Hier en daar nog wat product placement en je hebt een heel ander soort film op dan traditionele makers ‘interessant’ zullen vinden. Maar het is wel een deel van een groeiende markt.

In die markt is de Nederlandse film momenteel de ‘misfit’: Het bioscoopbezoek stijgt, maar het aandeel van Nederlandse producties is gekelderd van 22 naar minder dan 9 procent. Koopman zag de zonnige kant: Kritiek op het Filmfonds én en een groeiende markt, dat moet je als ondernemer toch inspireren?

Edo Meijerman van de film-investeerder Eurogroei Film denkt eveneens in kansen, echter niet zonder zijn rekensommetjes te maken. Zijn financieringsmodel beloont gedisciplineerde filmmakers met een bewezen staat van dienst. Hij maakt een objectieve inschatting van het resultaat en legt zijn investeerders fiscaal en als betrokkenen bij de productie in de watten. Het Filmfonds biedt producenten geen incentives om een goed financieel resultaat te behalen, zegt Meijerman. Meerdere partijen laten meedoen, doet dat wel.

Samenwerken dus. Volgens Georgette Schlick, baas van FremantleMedia, ’s werelds grootste tv-producent, zit de kracht in mensen samenbrengen: Producenten, uitgevers, mediabureaus, investeerders. En waar je vervolgens publiceert, dat maken je doelgroepen wel uit. Televisie is dus niet dood, maar gewoon een format. Je kunt het overal en op elk apparaat bekijken, zegt studiobaas Richard Chambers van Zoomin.tv, en zo kan met name de generatie-Z alles naar hartenlust delen.

En er is zoveel meer kennis, en zoveel mensen die het willen delen. Derk Nijssen van Xite geeft iedereen via giganten als KPN en Ziggo zijn gepersonaliseerde muziekzender. Raymond van der Kaaij krijgt het met Revolver Amsterdam voor elkaar om een boks-film volledig door Adidas te laten financieren, zonder dat het merk de kijker voortdurend om de oren vliegt. Ruud Verheijen van mediabureau MEC weet perfect hoe je merken en consumenten aan elkaar kan koppelen. En Thomas van de Weerd kan je vertellen hoe met Pathé Thuis het complete filmaanbod het eeuwige leven krijgt.

Toen we gingen borrelen, luidruchtig en sympathiek, dacht ik nog even aan wethouder Wim Jaeger, die Hilversum en Nederland bij de aftrap van deze conferentie met gezonde bluf tot het middelpunt van het film-universum had gebombardeerd. Maar hij kijkt wel heel erg naar de overheid, die een partij als Netflix zou moeten aanspreken en desnoods dwingen om ook in Nederlandse producties te investeren.

Ik heb een tip voor de wethouder: Zorg dat er, naast Bar Boon, nog tenminste één echt leuke horeca-tent in dat stille Mediapark verrijst. Breng makers en producenten bij elkaar, letterlijk. The Producers' Conference gaat volgend jaar internationaal, maar heeft zich nu al bewezen. Laat je inspireren, of zoals Paul Miller van Film Bridge Capital het stelde: Vraag niet wat het Filmfonds kan doen voor jou. Vraag wat jij kunt doen voor je film. Een gezond financieel resultaat zou van Het Gouden Kalf eindelijk een stier maken.

Wouter Bax is ondernemer in media en communicatie, gespecialiseerd in veranderingsprocessen. Hij werkt vanuit zijn bedrijf Bureau Good Work. Bax werkte eerder bij de NOS en was hoofdredacteur van NU.nl.

@Wout_r

 

Lees ook:

01-06-2017 | [Column] Wouter Bax: Laat mij u naar het randje van de afgrond brengen
04-04-2017 | [Column] Wouter Bax: Angst en schaamte maken communicatie dom

28-02-2017 | [Column] Wouter Bax: Mooi weer spelen is dodelijk

02-02-2017 | [Column] Wouter Bax: Laat Trump ons vak niet onderpissen

02-01-2017 | [Column] Wouter Bax: De grote bek is zó 2016

30-11-2016 | [Column] Wouter Bax: Misdaad is amusement

24-10-2016 | [Column] Wouter Bax: De krant is beter dan vroeger, dankzij internet

21-09-2016 | [Column] Wouter Bax: NU.nl en de NOS. Gelukkig, ze zijn er nog


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie