NPO en IDFA hernieuwen samenwerking
13-11-2017 17:44:00 | Door: Ton Boom | hits: 1793 | Tags:

De publieke zender NPO 2 zal tijdens het Amsterdamse documentairefestival IDFA (15 - 26 november) vier Nederlandse documentaires uitzenden die op het festival in première gaan. Dat is voor het eerst. NPO en IDFA hernieuwen hiermee hun jarenlange samenwerking, om kwaliteitsdocumentaires voor een breed publiek toegankelijk te maken.

De vier films zijn in nauwe samenwerking met IDFA geselecteerd en zullen onder de titel 2Doc IDFA Primeur op 20, 21 en 22 november te zien zijn op NPO 2. Drie daarvan worden op primetime uitgezonden.

Netmanager NPO 2 Gijs van Beuzekom is blij met de nieuwe afspraken: “NPO en IDFA hebben beiden hart voor kwalitatieve documentaires en mooie verhalen. Dit vormt de basis van ons partnership. Tijdens het IDFA gaan veel coproducties van de publieke omroep in première. De NPO maakt deze documentaires graag toegankelijk voor een breed publiek. Dat laten we nu extra zien door een aantal films vrijwel gelijktijdig met de première op het festival uit te zenden op NPO 2. En daar zijn wij trots op.“

Alle vier de documentaires draaien op IDFA mee in de Competition for Dutch Documentary. Het gaat om Pilotenmasker (EO) van Simonka de Jong, Piet is weg (KRO-NCRV) van Jaap van Hoewijk, Independent Boy (VPRO) van Vincent Boy Kars en Alicia (VPRO) van Maasja Ooms.

Uitzendschema:

20 november: 20.25 2Doc IDFA Primeur: Pilotenmasker (EO)

21 november: 20.25 2Doc IDFA Primeur: Piet is weg (KRO-NCRV)

23.00 2Doc IDFA Primeur: Independent Boy (VPRO)

22 november: 20.25 2Doc IDFA Primeur: Alicia (VPRO)

NPO 2: hofleverancier Nederlandse documentaire

NPO 2 is de thuisbasis van 2Doc, Tegenlicht (VPRO), Zembla (BNNVARA), Het Uur van de Wolf (NTR) en Close Up (AVROTROS). Tezamen presenteren deze programma’s ruim 320 documentaires per jaar. NPO 2 mag zich daarmee hofleverancier van de documentaire in het Nederlandse media-aanbod noemen. Of het nou gaat om maatschappelijke achtergronden, onderzoeksjournalistiek of portretten van kunstenaars, de verhalen van bevlogen en inspirerende makers staan altijd centraal.

Gijs van Beuzekom: “NPO 2 wil die verhalen blijven vertellen. Beeldend, gelaagd en met vakmanschap gemaakt. En niet alleen voor de happy few. Goed gemaakte documentaires spreken een breed publiek aan. En ook jongeren zijn geïnteresseerd in de verhalen die we online in innovatieve vormen vertellen.”

www.npo.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie