[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine
31-03-2020 09:25:37 | Hits: 2955 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven.

Tot die tijd is het aan ons om anderen te helpen die door corona in de problemen zijn gekomen. Ik support de campagne #staysafeengeef van de Voedselbank. Ze hebben een gigantische uitdaging om wekelijks 90.000 mensen van eten te voorzien. Door de effecten van het coronavirus groeit iedere dag het aantal klanten. Om al deze extra monden te voeden hebben ze geld nodig. Ga naar www.staysafeengeef.nl en doneer.

Naast helpen, is thuisblijven ook belangrijk. Ik weet niet hoe jij je dagen in quarantaine doorkomt, maar ik ben door een aantal interessante fasen gegaan. Het begon met “Yes, lekker thuiswerken! Eindelijk tijd voor het schrijf- en denkwerk waar ik nooit aan toekom. Columns en ideeën die ik nog moet uitwerken, intro’s voor mijn podcast. Misschien schrijf ik meteen wel dat handboek branded content en satire.” Resultaat: veel verse Word-documenten op mijn bureaublad met ambitieuze namen als Boek.docx. Achteraf gezien bleek dit fase 1.

Na een week in quarantaine werd het toch business as usual, maar dan vanuit mijn studeerkamer. In plaats van op het Westerpark heb ik uitzicht op de balkons van mijn buren. En heb ik toch best veel meetings, in Zoom en Hangouts. Ik noem dit fase 2. Kenmerken: dezelfde stress maar dan met minder controle en meer micromanagement. Gelukkig bevond ik me al snel in fase 3: de kluizenaarsfase. Ik begreep van mijn collega die twee jonge kinderen heeft dat mensen met kinderen deze fase overslaan. Maar mensen zonder kinderen weten in deze derde fase van quarantaine niet meer of het dag of nacht is. Wanneer ze hebben gedoucht. Of ze moeten lunchen of avondeten. De werk-privébalans is totaal zoek.

Ik zit nu in fase 4. Laten we ‘m de acceptatiefase noemen. Ik heb mijn lot omarmd om te zijn veroordeeld tot mijn appartement en wandelingen van een paar kilometer. Ik weet niet hoeveel maanden het nog duurt en dat is oké. Deze instelling zorgt voor een betere sfeer tijdens het videobellen. Als mijn vriendin thuiskomt van een lange dag werken in de zorg luiden we het weekend in met een dikke Houseparty. Vroeger was een Houseparty met een hoofdletter H iets waar je een kater tot en met dinsdag aan over hield. Nu betekent het dat je ook ’s avonds hebt gevideobeld.

Of er een fase 5 is weet ik nog niet. Mocht jij het weten stuur me een bericht of zet het hieronder als je dit op social media leest. Mijn fase-4-gevoel zegt: we zien wel. Stiekem hoop ik een beetje dat er geen fase 5 bestaat, maar ik gewoon weer terug mag naar fase 1. En als het handboek branded content en satire er komt, geef ik een dikke houseparty.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

Lees ook:

09-03-2020 | [Column] Jerome Kuijken: Google, verlos ons van hotelkamers en sneakers
31-01-2020 | [Column] Jerome Kuijken: Betekent de paywall het einde van online advertising?
18-11-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
20-09-2019 | [Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?
25-07-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie