[Column] Jerome Kuijken: Google, verlos ons van hotelkamers en sneakers
09-03-2020 11:52:00 | Hits: 2466 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

Je hebt er vast al het een en ander over gelezen: het einde van third-party cookies is nabij. Als na Firefox en Safari ook Google Chrome straks geen third-party cookies meer accepteert is het gedaan met online advertising zoals we het nu kennen.

Remarketingcampagnes werken niet zonder deze cookies. Is het dan ook gedaan met banners die je eindeloos hotelkamers laten zien waar je al in hebt geslapen? Of met ads voor sneakers die je een maand geleden al had teruggestuurd omdat ze te klein waren? Haters van deze directe vorm van reclame zullen denken: tof van Google! De AdBlocker kan in de prullenbak.

Nou ja, tof? Het is meer een slimme (of sluwe) zet van Google. Je weet wel: dat bedrijf dat zich als missie heeft gesteld om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor de mensen. Hun browser Chrome is de meestgebruikte browser ter wereld en heeft daarmee de meeste ingelogde gebruikers. Want: als je Chrome wil gebruiken, log je in met je Google-account. Het is niet verplicht, maar het werkt allemaal een stuk makkelijker als je ook andere Google-producten gebruikt. En wie gebruikt er nu nooit Gmail, Maps, Agenda, Drive of Analytics van Google? Juist: niemand. Maar nu komt het mooie: Als je ingelogd bent met je Google-account op Chrome en vervolgens inlogt op andere sites, gelden deze cookies als first-party cookies. En dus slaat de browser die wel op.

Google kan dus gewoon retargetingcampagnes blijven verkopen aan de hoogste bieder. En alle andere partijen die nu programmatic aanbieden niet. Of in ieder geval niet meer op deze manier. Heeft Google straks het monopolie op achtervolgende hotelkamer- en sneaker-ads? Nee, er blijft nog een andere partij over: Facebook. Als je je Facebook-account gebruikt om in te loggen op websites of apps, zit je in hetzelfde schuitje. Same shit, different platform. Dus toch maar even wachten met het verwijderen van die AdBlocker?

Maar het kan ook anders. Slaven Mandic van Mediahuis heeft een idealistisch plan om bovengenoemde Amerikanen buiten de deur te houden. In een open brief pleit hij voor een grootschalige nationale samenwerking. Eén login voor alle platforms van alle Nederlandse mediahuizen. Zonder cookies, maar met een andere unieke id, zoals je e-mailadres of je telefoonnummer. Ik vind dit een goed plan.

Hoewel wij niet horen bij een of ander mediahuis, zijn we bij De Speld ook voor registreren. Maar of we onze inventory dan ook weer aanbieden voor een nieuwe vorm van programmatic advertising? Liever niet voor herhalingen van hotelkamers en sneakers.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

Laatste 10:

31-01-2020 | [Column] Jerome Kuijken: Betekent de paywall het einde van online advertising?
18-11-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
20-09-2019 | [Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?
25-07-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?
20-05-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Consistente content
03-04-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd? 
29-01-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken!
24-12-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content
22-10-2018 | [Column] Jerome Kuijken: Met welk verdienmodel haal je de kerst?
20-08-2018 | [Column] Jerome Kuijken: De achterkant van het bereik

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie