[Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?
17-04-2018 10:35:00 | Hits: 1817 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

Brandend content is als een songtekst van Bløf: iedereen kent het, maar we interpreteren het allemaal anders. Een van die interpretaties is dat branded content reclame is. Dat is deels waar, met de nuance dat het eerder een onderdeel van reclame is dan dat er een 1-op-1-verhouding bestaat tussen reclame en branded content.

Bij de oprichting van De Speld & Partners noemde ik ons nieuwe bureau in een interview een reclamebureau. Hierover kreeg ik felle kritiek van een vriend van een creatief bureau: "Waarom zou je in hemelsnaam in 2017 je bureau als reclamebureau positioneren? Waarom nog een bureau?! Leven we in de jaren 70 of zo?"

Branded content dus. In beginsel kan ik daar vrij helder over zijn. Het verschil tussen reclame en branded content is dat branded content dichterbij de publisher staat. Het verhaal, de content, is in dienst van het merk én de publisher. Bij reclame is de content puur in dienst van het merk. Soms lijkt de lijn bijzonder dun tussen reclame en branded content. En soms is het merk amper aanwezig in de content.

Neem de volgende voorbeelden: Volvo’s Epic Split met Jean Claude van Damme, Heineken in Bond-films of We Fashion met een collectie in GTST. De eerste is gewoon een commercial en James Bond met een glas Heineken is product placement. Beide prachtig, maar geen branded content wat mij betreft. De WE Fashion/GTST-samenwerking daarentegen wel. Een relevant verhaal en een geloofwaardige partnership. Dat is branded content die het publiek in het hart raakt.

Welke definitie je er ook aan hangt, uiteindelijk gaat branded content om de samenwerking tussen adverteerder en publisher. Dat is waar het om moet draaien. Vraag je daarom niet af of je content wel onder de noemer branded content valt, maar of je waardevolle content maakt waar mensen naar willen kijken en wat voor een merk werkt.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie