[Column] Jerome Kuijken: Laat die FOMO maar komen
18-05-2020 12:29:33 | Hits: 1439 | columnist: Jerome Kuijken | Tags:

Rutte heeft gesproken. Tot de corona oplaait, mogen we langzaam weer normaal doen. Het is jammer, maar het einde van de quarantaine lijkt dus in zicht. Straks is ‘ie weg, die intelligente lockdown die ons als een veilige warme deken beschermde tegen FOMO, FOBO en burn-outs. Die ons huidhongerig maakte en onze knaldrang tot grote hoogte deed oplopen. Merken allemaal een purpose gaf. En die ons liet inzien welke beroepen wel en niet vitaal zijn. Maar helaas ook aantoonde dat Nederlanders luchtvaart een stuk belangrijker vinden dan cultuur en onderwijs. Nog even en we kunnen weer op vakantie om daarna thuis te komen in een schraal cultureel landschap waar al onze kinderen naar bijles moeten.

In mijn vorige column nam ik je mee door mijn vier fasen van quarantaine. Uit reacties bleek dat veel mensen tussen fase 2 (dezelfde stress, minder controle) en fase 3 (kluizenaarsfase, werk-/privébalans zoek) hingen. Leuk om te horen dat jullie een erg optimistische kijk op een mogelijke fase 5 hadden. Ik kreeg namelijk vooral suggesties voor feestelijke, drankgerelateerde activiteiten. Denk dat veel mensen er ondertussen weer aan toe zijn om eens ouderwets de bloemetjes buiten te zetten. Knaldrang alom.

Ondertussen kunnen we stellen dat fase 5 geen feestje wordt. Het wordt de tergend-langzame-terugkeerfase. Binnenkort mogen we bijvoorbeeld weer naar onze kantoortuin of shared workspace. Lekker in de file of met een mondkapje op het ov in. Niet meer bij onze jengelende kinderen, zonder-oortjes-videobellende partners (sorry, sorry, sorry), hongerige huisdieren en r&b-minnende buren. Eindelijk verlost van iedereen die ons de afgelopen twee maanden onze arbeidsvreugde ontnam. Want wat hadden we het af en toe zwaar he?

Nou, wacht maar tot je straks weer op kantoor zit. Als je de pioniers in dit stuk op Digiday mag geloven, dan beginnen we straks helemaal opnieuw. Een met afzetlinten gebarricadeerd kantoor bevolkt door collega’s die elkaar, bewapend met desinfecterende gel, op afstand proberen te houden.

Bij De Speld gaan de deuren ook langzaam weer open. We beginnen klein en hanteren strikte regels. Hoewel ik gewend ben geraakt aan thuiswerken, kijk ik ernaar uit om straks weer samen te werken met driedimensionale collega’s. Meteen voel ik ook de noodzaak om, naast de dagelijkse mails en deadlines, aan iets groots en meeslepends te beginnen. Logisch ook. Dat is nou eenmaal het ritme van ons vak. Hollen of stilstaan. E-mails, pitches, keynotes, meetings, kick-offs, lunches, briefings, jury’s, cases, evaluaties, events, boeken en columns. Laat die FOMO maar komen.

---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

Lees ook:

31-03-2020 | [Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine
09-03-2020 | [Column] Jerome Kuijken: Google, verlos ons van hotelkamers en sneakers
31-01-2020 | [Column] Jerome Kuijken: Betekent de paywall het einde van online advertising?
18-11-2019 | [Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
20-09-2019 | [Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie