[Cross Media Event 2019] Raoul van Wijk over FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival
12-03-2019 12:59:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3107 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Vertigo 6 zendt het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival in als Cross Media Event. Aan het woord is Raoul van Wijk, mede-eigenaar van marketing- en pr-bureau Vertigo 6.

Kun jij Vertigo 6 introduceren?

Vertigo 6 is gespecialiseerd in jongerenmarketing. We weten als geen ander wat Gen Z en Gen Y belangrijk vinden, via welke media ze kunnen worden bereikt en hoe het merk en merkwaarden hierop aansluiten. Creatieven, strategen, social media- en marketingexperts werken bij Vertigo 6 samen aan pr, online marketing en gamification-vraagstukken. We zijn in staat om te bewegen in een markt waarin sport- en gamemerken sterk concurreren en onze game-expertise breiden we effectief uit naar andere markten, zoals lifestyle, tech, sport en FMCG. Spelen zit in ons DNA. Gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid creëren we buzz voor ieder merk met duizelingwekkend werk!

Kun je je case omschrijven?

Het is het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival. Jaarbeurs was de opdrachtgever, maar FOX Sports & Eredivisie zijn mede-initiatiefnemers en naamgevend organisator. Verder waren onder meer VI Kids, KNVB , ARAG, Intersport en Johan Cruyff Foundation erbij betrokken.

Wat zijn de doelstellingen van het event?

Voetbal is volkssport nummer één. Jongens en meisjes van alle leeftijden voetballen zelf én kijken op naar hun helden; de voetballers en FIFA-esporters. Bezoekersaantallen in de Eredivisie lopen terug. Het wordt steeds moeilijker om jonge supporters te activeren en naar een event te k rijgen. Een uitdaging voor het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival dus. Jaarbeurs heeft als doel om met het event kinderen met een passie voor voetbal een onvergetelijke dag te bezorgen.

Door een samenwerking met FOX Sports en de Eredivisie is het Voetbalfestival een uniek event waar kinderen hun idolen kunnen ontmoeten en zich uit kunnen leven in de vele voetbalwerelden. De doelstelling voor de eerste editie van het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival is een succesvolle eerste editie af te leveren die de basis legt voor een jaarlijks terugkerend en groeiend evenement.

Kun je het event omschrijven?

De Jaarbeurs werd in samenwerking met FOX Sports, KNVB en de Eredivisie omgetoverd tot een waar voetbalwalhalla voor alle kinderen met een passie voor voetbal. Er was een grote variëteit aan voetbalactiviteiten, zoals het KNVB NK Straatvoetbal 4X4, NK freestyle en NK PANNA, talloze wedstrijdvorm en waaronder beach-soccer, meer dan 40 fun games zoals levend tafelvoetbal, snelheidsmeters en gateschieten, clinics met de mooiste panna’s en de vetste tricks, op de foto met de schaal en je helden én handtekeningen scoren. Niet alleen konden kids hun voetbalhelden uit de Eredivisie ontmoeten, ze konden het ook opnemen tegen spelers uit de Eredivisie. FOX Sports-gezichten Hélène Hendriks en Hans Kraay jr. presenteerden het podiumprogramma met Eredivisiespelers, e-sporters en YouTube-helden als DNPNL, LuckyGraafNL, FC Roelie en Touzani. Door een combinatie te maken van zelf voetballen, voetballers ontmoeten, gamen én face-to-face YouTube-helden zien, heeft het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival een unieke mix neergezet van digitale media en voetbal om deze moeilijke doelgroep te activeren en een geweldige dag te bezorgen.

Welk bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

  • Vertigo 6: online marketing, influencerstrategie, socialmediamanagement en PR
  • Jaarbeurs: productie, organisator
  • FOX Sports: mediaproductie, mede-organisator
  • Eredivisie: mede-organisator

 

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Traditionele paid-kanalen gaan het de komende jaren nóg zwaarder krijg en. Platte advertentievormen verliezen hun geloofwaardigheid steeds meer en het traditionele marketingbudget verschuift de komende jaren naar vormen die er meer earned uitzien voor de consument: influencermarketing, native ad vertising, et cetera. Maar ook activaties die leiden tot direct resultaat gaan belangrijker worden in de marketingmix. Social- en owned-kanalen blijven de basis vormen van de geïntegreerde marketingcommunicatiemix. Waar we van origine werken voor partijen die games maken en uitbrengen, zetten we games steeds vaker in als medium en middel om jongeren te activeren. Gaming gaat als medium de komende tien jaar een grote vlucht nemen onder non-gamingmerken.

Welke media- en mediumtypes zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Het festival heeft de potentie om kids uit het hele land te bereiken. Onze targeting was niet alleen gericht op kids (pull), maar ook op hun ouders (push). Hiervoor hebben we gekozen voor een combinatie van mainstreammedia in de vorm van televisie, out of home en print media (in samenwerking met VI Kids). Online media in de vorm van gerichte social-media-advertising, Google display adv rtising en YouTube-prerolls.

Naast advertising is content (events, posts, streams) op alle sociale platformen slim ingezet om gedurende een aantal maanden kids en ouders/begeleiders/trainers enthousiast te maken. Door verschillende initiatieven, zoals het KNVB NK Straatvoetbal 4X4 en De Beste Voetbalmoeder van Nederland is er brede free publicity-output gerealiseerd op grote mainstreamkanalen, zowel online als offline.

Om kids rechtstreeks te benaderen hebben we populaire Instagram- en YouTube -influencers ingezet. Met online content wisten zij hun fans te enthousiasmeren en op het event zelf stonden zij klaar om hun grootste bewonderaars face-to-face te ontmoeten.

Wat waren de resultaten van het event?

Het festival was een daverend succes en heeft duizenden enthousiaste bezoekers getrokken. Genoeg aanleiding om het VoetbalFestival in 2019 te laten terugkeren! De ingezette influencers hebben bijna een miljoen weergaven op hun VoetbalFestival-gerelateerde content. In combinatie met pr en advertising is een totaal mediabereik gegenereerd van 26,6 miljoen impressies.

www.vertigo6.nl
www.voetbalfestival.nl
www.foxsports.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019. Heb je zelf een mooie case? Stuur hem dan in en maak kans op een award!

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `