[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken
20-02-2020 11:43:00 Door: Pie Kamau | Hits: 2084 | Tags:

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia.

Kun jij MPG.Group introduceren?

MPG.Group is hét nieuwe fullservice content- en crossmedia-netwerk in Nederland. We maken content. Whatever it takes. Hoe de wereld ook verandert. Van print tot video, van live tot AR. En altijd met als hoofddoel: engagement van consumenten met merken. Wij zijn ervan overtuigd dat je echte engagement bereikt met de juiste inzet van data, strategie en creativiteit. MPG.Group is een netwerk van aangesloten en samenwerkende bureaus die uitblinken in een of meerdere van deze drie pijlers. Zie het als een formule: Data x Strategy x Creativity = Let’s Engage! De groep bestaat nu uit de contentmarketingbureaus MPG. Nederland en MPG. New York. Sinds 30 januari is het socialmediabureau van Sonja Loth, SOCIAL.INC, aangesloten. We hanteren een Buy & Build strategy en zullen het netwerk snel uitbreiden, waarbij we onder andere de focus leggen op data en distributie van content.

Met het samenvoegen van de verschillende – complementaire – disciplines onder één dak biedt MPG.Group tailormade multidisciplinaire teams voor onze klanten. Hiermee spelen we in op de groeiende vraag van marketeers, en merken in het algemeen, naar één loket voor al hun marketing- en communicatievraagstukken. Naast deze samengestelde teams heeft ieder bureau binnen MPG.Group een eigen klantportfolio zoals Allerhande, Rabobank, NS, Technische Unie, BSH, Rituals en Unilever.

Wat zijn jouw activiteiten bij MPG.Group?

Officieel ben ik Managing Director van MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Voor MPG. Nederland betekent dit dat ik, samen met het MT, de langetermijnstrategie bepaal en dat ik verantwoordelijk ben voor de dagelijkse aansturing. Ik sta wel graag nog met mijn hakken stevig in de modder, dus werk ik ook op en met diverse klanten. Als strateeg, maar ook als meewerkend voorvrouw bij pitches. Daarnaast bedenk ik met ons team Strategie en Creatie nieuwe proposities en geef die ook zo veel mogelijk vorm. Zoals contentstrategieworkshops waarbij wij in één dag het fundament voor de contentstrategie en -kalender ontwikkelen. Ook voer ik more en new business-gesprekken. Deze combinatie van aansturing en meedraaien in accountteams vind ik cruciaal. Hierdoor zie ik direct waar de verbeterkansen binnen het bureau liggen. Voor MPG.Group bepaal ik samen met de aandeelhouders de Buy & Build strategy en neem ik het voortouw in gesprekken met, en de overname van, acquisities. Daarnaast begeleid ik de synergie tussen de bureaus en ontwikkel ik samen met onze Brand Director de positionering. Verder stuur ik, als Managing Director, de bureaudirecteuren van MPG.Group aan.

Dat is best druk

Ja. Absoluut. Mijn zeven weekdagen zitten helemaal vol. Maar dat geeft ook enorm veel energie. En: hoe drukker, hoe efficiënter. Ik heb wel geleerd om ook tijd voor reflectie te nemen. Daarom heb ik elke week op een vast moment een uur in mijn agenda geblokt om in de spiegel te kijken en te overzien wat er die week goed ging, maar vooral ook wat minder succesvol was. Zakelijk, privé en persoonlijk. Dat is elke week weer een leerzaam en eerlijk uurtje. Daarnaast heb ik een team van vertrouwelingen om me heen verzameld die het ook vrij duidelijk zeggen als ze het niet met me eens zijn.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmediastrategie als startpunt is passé. Dit moet worden vervangen door engagementstrategie! Het gaat immers om het bereiken van impact door het opbouwen van engagement. Daarom begin je altijd bij de behoeftes, de wensen en het gedrag van je klant. Op basis van die insights werk je met vier pijlers aan een engagementstrategie.

  • Storytelling => juiste verhaal passend bij je doelgroepen
  • Creatief concept => om onderscheidend vermogen te creëren
  • Relevante formats en content => herkenning en ritme in je communicatie
  • De juiste inzet van middelen => voor optimaal bereik en resultaat

 

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren zich ontwikkelen?

Je móet dus middelenvrij starten, maar uiteraard wel alle kennis en expertise van elk middel in huis hebben. Middelen zijn altijd ondergeschikt aan het verhaal en het creatieve concept. Zie ze als doorgeefluiken. In de nabije toekomst liggen veel nieuwe en mooie kansen op de loer voor nog meer engagement. Machine learning, kunstmatige intelligentie, big data en voice interface bijvoorbeeld. Doordat techniek en middelen steeds meer hand in hand gaan, wordt het makkelijker om jouw verhaal nog gerichter over de bühne te krijgen. En nu écht bij de juiste persoon. Ons vak wordt zo nog interessanter en biedt steeds meer kansen om content te personaliseren. Hierbij draait het meer en meer om de juiste crossmedia-inzet waarbij de mediakeuze tot resultaat in e-commerce en/of engagement moet leiden!

Verder geloof ik er sterk in dat contentmarketingbureaus en -netwerken als het onze steeds meer gaan samenwerken met uitgevers van media om zo naast de owned media ook bought media toe te voegen. Dan gaat het mes niet aan twee maar aan vier kanten snijden. De uitgever krijgt ijzersterke content, bureaus kunnen content optimaal verspreiden, merken komen met hun eigen content (redactioneel en branded) in contact met nog meer consumenten. En als laatste, de belangrijkste, de consument zit in een leunstoel en krijgt gepresenteerd waar hij écht behoefte aan heeft via de meest relevante mediamix die je kunt bedenken.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Dit belang neemt nu snel toe. De afgelopen jaren is er veel over gesproken, maar in de praktijk nog weinig mee gedaan. Dat zie ik nu kantelen. Merken móeten willen weten wat het gedrag is van hun klanten, waar hun interesses liggen, welke media ze nuttigen en wat de impact is van hun content. Alleen zo kun je relevante stories en content maken. Daarnaast is het essentieel om ook eenvoudige datastories te maken die intern bij zowel de klant als bij het bureau door verschillende disciplines begrepen worden, om zo de koppeling te maken met de bedrijfsdoelstellingen. Dan gaan data leven! Ik ben ervan overtuigd dat binnen twee jaar iedereen werkt met dashboards en datastories. Dat wordt routine. Zo komt gepersonaliseerde content uiteindelijk echt dichtbij. Data zijn dus concrete tools en toetsen om te kijken of de strategie werkt, maar moet wel goed ingericht, ingezet en vertaald worden. Als je daarin excelleert, je mensen meekrijgt en vervolgens het onderscheid maakt met ijzersterk creatief werk, dan maak je echt het verschil als merk. En dus ook als bureau. Dat is ook de focus voor MPG.Group. Wij gaan deze specifieke data-expertise verder uitbreiden, in huis halen en integreren in de day-to-day accountwerkzaamheden.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van MPG.Group ben jij trots?

Ik ben trots dat wij als een van de weinige bureaus meerjarencontracten met onze klanten afsluiten, vasthouden en vaak ook verlengen. En daar zitten natuurlijk vooral crossmediale cases bij. Een case die er in 2019 uitsprong (naast de Kerst Allerhande) is Iedereeneenrembrandt. In opdracht van onder andere het Rijksmuseum en het Mauritshuis, en mede mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij, ontwikkelde MPG. een crossmediacampagne met als doelstelling Nederlanders die weinig tot nooit een museum bezoeken te triggeren om dat wel te doen. We hebben het concept Iedereeneenrembrandt uitgerold, waarbij we vooral de focus legden op het leven en karakter van Rembrandt. Gewoon als mens. Omdat iedereen wel iets van Rembrandt in zich heeft. Dit is een perfect voorbeeld waarbij je met creativiteit in concept en kanaalkeuze een verschil kunt maken.

Het werd een grote campagne met daarin kleine subcampagnes zoals #Rembrandtindemand, een posteractivatie-actie, Rembrandt on tour en audiotours met Robert ten Brink als Rembrandt en Kim van Kooten als zijn moeder. Zo creëerden we constant aandacht voor Rembrandt, waarbij ook massamedia zijn ingezet via onder andere een landelijk verspreide hah-krant, RTL 4 en het cultuurreclameblok. De krant viel bij meer dan 3,5 miljoen huishoudens op de mat, duizenden mensen stuurden een foto van hun eigen hond in voor de actie #Rembrandtindemand en nog eens duizenden mensen hingen de Rembrand-centerfold uit de krant voor hun raam. De actie is via vele kanalen, earned, opgepakt. En uiteindelijk is het museumbezoek gedurende het hele Rembrandtjaar ook nog eens gestegen.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2019?

MPG. Nederland was tot eind oktober 2019 onderdeel van RotoSmeetsGroup. Na het faillissement van deze drukkerijen in april 2019 is MPG., als winstgevende dochter, losgekoppeld en hebben we het roerige 2019 boven begroting afgerond. Met het MT hebben we de rust gehouden. Ik ben er trots op dat alle medewerkers gefocust bleven op hun klanten en geen van hen iets heeft gemerkt van de overname door Globitas, Marc Pijsel en mijzelf.

Daarnaast ben ik sinds de zomer 2016 bezig om MPG. te transformeren naar een eigentijds contentmarketingbureau waar content, creativiteit en tech hand in hand gaan. Door de samenwerking met onze nieuwe eigenaar, en de oprichting van MPG.Group, hebben we hier een enorme versnelling in kunnen maken. We kunnen onze opdrachtgevers nu fullservice optimaal en multidisciplinair ondersteunen in hun zoektocht naar engagement. Dat dit in drie jaar gelukt is, maakt me echt trots. Aan de ene kant omdat we, met MPG. als hart van MPG.Group, het grootste fullservice content- en crossmedianetwerk van Nederland hebben opgezet. Maar aan de andere kant omdat het gelukt is om, met alle ups and downs die bij zo’n transformatie komen kijken, collega’s betrokken te houden en hen de kans te geven zich te ontwikkelen.

Als laatste ben ik er trots op dat het ons lukt om dingen niet moeilijker te maken dan ze zijn. Want het gaat natuurlijk om engagement, impact, inspireren en echt contact maken. Maar als je ons werk terugbrengt naar de kern van wat we doen, dan maken wij de beste content. Daar zijn wij gewoon heel erg goed in.

www.mpg.today
Kijk hier voor een overzicht van alle genomineerden voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2020

Cross Media Congres

De uitreiking van de Cross Media Awards 2020 vindt plaats tijdens het Cross Media Diner op woensdag 15 april. In de komende weken zullen interviews worden gepubliceerd met alle zes genomineerden. De jury zal op basis van deze interviews de winnaar kiezen.

Stuur nu jouw cases in, in de categorieën Cross Media CaseCross Media BureauCross Media Exploitant, Cross Media EventCross Media Innovatie en Cross Media Merk.


www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `