Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020
01-07-2020 10:53:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 9879 | Tags:

Monique Pennings is Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. De Jury: "Monique Pennings maakte bij de jury veel los. Een paar quotes: Monique Pennings is the hardest working woman in the business. En: Bij mij is Jumbo top of mind terwijl waar ik woon helemaal geen Jumbo in de buurt is. Een ander hield het bij: Monique Pennings is ongelofelijk goed. Jumbo heeft niet het grootste marketingbudget maar – zo lijkt het – wél de meeste marketingactiviteiten. Monique stelt zelf vast dat ze daarom slimmer, impactvoller en effectiever moet zijn dan de concurrentie. Om al die campagnes en activiteiten uit te kunnen rollen, werkt Jumbo met misschien wel 100 partners en het is Monique die al deze partijen aan elkaar verbindt. Dit is het jaar van Monique. Monique Pennings is Cross Media Vrouw van het Jaar 2020!"

 

Lees de winnende case hier:

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia.

Kun jij Jumbo introduceren?

Jumbo is een Brabants familiebedrijf dat in 1921 begon als groothandel in koloniale waren. Inmiddels zijn we met meer dan 670 winkels in Nederland en België en een succesvolle online shop uitgeroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland. Toen ik 14 jaar geleden bij Jumbo startte op de afdeling Marketing was Jumbo met zo’n 70 winkels een relatief kleine regionale supermarktketen en enkel bekend bij mensen onder de rivieren. Vanuit een overtuiging dat boodschappen anders, beter en goedkoper kon, heeft Jumbo met de 7 Zekerheden een unieke formule neergezet en consequent uitgebouwd. Een formule waarbij de klant centraal staat.

Wat mij daarbij persoonlijk ontzettend aanspreekt, is dat we binnen Jumbo elke dag met één ding bezig zijn: hoe kunnen we de verwachtingen van onze klanten overtreffen? Ervoor zorgen dat klanten leuk boodschappen bij ons kunnen doen, of dat nu in één van onze winkels is of online.

Waarom ik denk dat Jumbo zo’n succes is? We laten zien aan onze klanten dat je zowel het grootste en beste assortiment kan hebben en tegelijkertijd de laagste prijzen en de juiste service kan bieden. Vanuit Marketing weten we dit consequent uit te dragen en te versterken met crossmediale campagnes.

Ik vind het heel bijzonder dat ik al meer dan tien jaar mee mag bouwen aan het Jumbomerk en deelgenoot ben van de enorme groei die de organisatie heeft meegemaakt; van regionale supermarktketen tot een leidende omnichannel retailer in Nederland. En we blijven doorgaan.

Wat zijn jouw activiteiten bij Jumbo?

Ik ben binnen Jumbo verantwoordelijk voor Media & Marketing Partnerships. Vanuit deze rol ben ik zowel verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling als de daadwerkelijke uitvoering van al onze campagnes. Voor Nederland en sinds kort ook voor België. Van grote crossmediale, landelijke themacampagnes tot hyperlokale campagnes. Niet alleen voor de reguliere Jumbo-supermarkten, maar ook voor onze verschillende concepten; Jumbo Foodmarkten, Jumbo City’s en E-commerce (B2C en B2B). Daarnaast heb ik ook een adviserende rol als het gaat om de strategische media-inzet voor Employer Branding voor Jumbo en La Place. Begin 2016 heeft Jumbo namelijk de foodservice-formule La Place overgenomen.

Welke media we inzetten per campagne is sterk afhankelijk van enerzijds de inhoud van een campagne en anderzijds de bijbehorende doelstellingen. Steeds meer is crossmediale inzet van media kenmerkend voor de campagnes van Jumbo. Het is een nauwkeurig samenspel van verschillende bureaus, creatie en de verschillende soorten media: paid, owned en earned.

Binnen paid media spelen uiteenlopende media een belangrijke rol, zoals televisie (in België zelfs programmatic lokaal getarget), radio, online advertising, dagbladen, huis-aan-huiskranten, magazines, out of home (abri’s, billboards, snelwegmasten, bussen enzovoort), influencers, promotieteams en bioscoop. Daarnaast kunnen we ook een rijk palet aan owned media met een enorm bereik inzetten, zoals ons magazine Hallo, de website jumbo.com, e-nieuwsbrieven, onze socialmediakanalen (Facebook, Instagram, Pinterest), het populairste receptenplatform Smulweb.nl en natuurlijk onze meer dan 670 winkels. In 2019 hebben we aan onze owned media ook een eigen radiozender toegevoegd onder de naam Jumbo Radio met een landelijke uitrol naar al onze winkels, distributiecentra en ons hoofdkantoor in Veghel. Ten slotte weten earned media onze campagnes en het merk Jumbo verder te versterken. Dit doen we door een effectieve pr-aanpak en niet te vergeten een geïntegreerde sponsorstrategie, met onder meer Max Verstappen en de schaats- en wielerploeg Team Jumbo-Visma.

Om de geïntegreerde media-inzet voor Jumbo te orkestreren en regisseren, werk ik heel intensief én met veel plezier samen met een team van mediaspecialisten en -adviseurs binnen alle labels van IPG Mediabrands. Daarnaast investeren we ook heel intensief in de samenwerkingen met de voor ons belangrijkste media-exploitanten, waarbij we altijd openstaan voor innovaties en het testen van nieuwe dingen. Op deze manier blijven we ons continu ontwikkelen en verbeteren om zo onze campagnes nóg effectiever te maken.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Boodschappen doen is low involvement en voor veel mensen niet veel meer dan een routine. Jumbo wil deze routine doorbreken en boodschappen doen écht leuker maken. We begeven ons in een zéér competitieve markt waar continu gestreden wordt om klanten. Het is om die reden van belang om elke dag je toegevoegde waarde als supermarktketen te laten zien. Daarom proberen wij miljoenen klanten elke dag ervan te overtuigen om bij ons boodschappen te doen, met aansprekende content op een moment dat voor de consument relevant is.

Uitgangspunt is daarom ook dat de klant centraal staat bij alles wat we doen. Iedere campagne vertrekt vanuit een scherp klantinzicht. Dit inzicht is zowel sturend voor het creatieve campagne- concept als voor onze media-inzet en de keuzes die we daarin maken. Simpel gezegd: we willen de consument bereiken met aansprekende, relevante content op een voor de consument relevant moment. Zo spelen we in op verschillende belangrijke momenten in de customer journey van onze doelgroep. Dit doen we met impactvolle campagnes op alle communicatieniveaus, waarbij een geïntegreerde crossmediale inzet essentieel is om het gewenste gedrag bij onze doelgroep te realiseren. Dit doen we 24/7, 365 dagen per jaar met veel op elkaar afgestemde touch points om zo de doelgroep in beweging te krijgen: van awareness tot en met het winkelmandje.

Hoe zie jij crossmedia zich de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia wordt steeds belangrijker. Enerzijds omdat het bereik van individuele kanalen afneemt en mediaconsumptie steeds verder versnippert. Anderzijds zien we dat de verschillende media meer en meer in elkaar overgaan. Er ontstaan steeds meer interessante mogelijkheden, zowel door consolidatie in de mediabranche als door de komst van nieuwe media.

Daarnaast is ook retail media sterk in opkomst, waarbij retailers hun owned media aanbieden aan adverteerders. Zoals eerder benoemd, heeft Jumbo een rijk palet aan media. In 2019 hebben we ons erop voorbereid dat Jumbo begin 2020 kon starten om haar eigen media beschikbaar te stellen voor andere adverteerders. Naast een aantal vaste proposities die we aanbieden, kunnen we ook tailor made mediapartnerships ontwikkelen, waarbij we crossmediaal gebruik maken van alle Jumbo-kanalen in de verschillende fasen van de customer journey. Van awareness tot aan het moment van aankoop. Het vertrekpunt voor deze aanpak is de specifieke briefing van de adverteerder.

Jumbo Media is niet alleen interessant voor de leveranciers van Jumbo, maar ook voor andere merken die niet met hun product in de supermarkt liggen, maar wel dezelfde doelgroep bedienen. Vanuit de kennis die wij hebben over onze klanten en de ervaring met onze media, vind ik het een mooie uitdaging om samen met mijn team, merken te helpen met hun vraagstukken en te bedenken hoe de media van Jumbo ervoor kunnen zorgen dat deze merken hun doelstellingen weten te realiseren.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

We maken gebruik van verschillende soorten data, zowel voor, tijdens als na afloop van campagnes. Iedere campagne begint en eindigt met klantdata. We willen de behoefte van onze klanten begrijpen, zodat we onze doelgroep met onze campagnes kunnen helpen, inspireren, informeren, faciliteren, enthousiasmeren en er natuurlijk voor zorgen dat klanten hun boodschappen bij Jumbo doen. Omdat er steeds meer data beschikbaar is, kunnen we steeds gesegmenteerder te werk gaan. Indien relevant passen we dan ook een segmentatiestrategie toe, zodat we onze communicatie-boodschappen nog beter afstemmen op de verschillende klantgroepen, formules, locaties en momenten.

De rol van data zal de komende periode alleen nog maar meer gaan toenemen, aangezien Jumbo onlangs is gestart met de landelijke uitrol van haar loyaliteitsprogramma Jumbo Extra’s. Dit programma heeft als doel om het aanbod persoonlijk af te stemmen en klanten daarmee nog beter te kunnen bedienen. De klantinzichten op basis van data gaan we gebruiken om onze crossmediale campagnes nóg effectiever en efficiënter in te zetten.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van Jumbo ben jij trots?

Het is on-ge-lo-fe-lijk als je alle campagnes van Jumbo van het afgelopen jaar in gedachten voorbij laat komen. Het is dan ook niet mogelijk om alle campagnes individueel te benoemen in dit interview, maar denk hierbij onder andere aan Helden in de Keuken, Jumbo Racedagen, Pasen, Wat Eten We?, BBQ-alerts, loyaltycampagne voor schaalmodel racewagen Max Verstappen, always on Voordeelcampagne, de lokale opening- en heropeningscampagnes van respectievelijk 54 en 40 winkels in Nederland, onze eerste e-commerce campagne gericht op mkb-bedrijven, de lancering van ons loyaliteitsprogramma Jumbo Extra’s en om het jaar mee af te sluiten een waanzinnig succesvolle Kerstcampagne. Deze impactvolle campagnes, met elk een uitgekiende crossmediale mediastrategie, volgen elkaar in hoog tempo op en zijn door consistentie zéér herkenbaar.

We hebben echter ook een flinke uitdaging. Jumbo heeft namelijk een fors kleiner mediabudget in vergelijking met haar grootste concurrenten. Wij moeten slimmer, impactvoller en effectiever zijn dan onze concurrenten, om onze ambitieuze doelstellingen te realiseren. Cruciaal voor de hoge effectiviteit van onze campagnes is het nauwe samenspel tussen media en creatie.

Het is ontzettend gaaf dat we keer op keer met onze campagnes Nederland in beweging krijgen en vaak het gesprek van de dag zijn. Bovendien is de optelsom van alle campagnes voor Jumbo uiterst succesvol. In de afgelopen jaren realiseert Jumbo groei op groei (autonoom) en outperformen we jaar op jaar de markt. Met als resultaat dat Jumbo in 2019 de omzet met 1 miljard euro zag stijgen.

Oftewel, ik ben eigenlijk het meest trots op de bijdrage van onze totale crossmediale Jumbo-campagne aan de ongekende groei en het bedrijfsresultaat van Jumbo in 2019. Dit is alleen mogelijk doordat wij als marketingteam keer op keer op een zeer consistente en effectieve wijze en met de inzet van de juiste mediakanalen de juiste toon weten te raken bij onze klanten.

Ik vind het overigens ook zéér bijzonder dat ik voor onze eerste drie winkels in België de mediacampagne heb mogen ontwikkelen. Uiteraard ook weer volledig geïntegreerd en crossmediaal, maar wel op een manier die past bij de Belgische markt. Met mijn kennis en ervaring heb ik mogen bijdragen aan de introductie van een nieuw merk en nieuwe supermarktformule in België. Deze eerste winkels zijn eind 2019 zéér succesvol geopend met een omzet die 50 procent hoger is dan het omzettarget. Naar verwachting zullen in 2020 twaalf tot vijftien winkels in België hun deuren openen. Dus dat is een mooie ambitie.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2019?

Mijn wapenfeit draait om één van de meest gestelde vragen, eentje die iedereen dagelijks bezighoudt en dat is: Wat eten we vandaag? Jumbo besluit eind 2018 dat zij dit inzicht als Category Entry Point wil claimen en Jumbo eigen willen maken. Oftewel, denk je aan de vraag wat je vandaag wil eten, dan willen wij dat consumenten automatisch aan Jumbo denken. Daarbij willen wij de klant inspireren voor het bereiden van lekkere en gezonde maaltijden, die binnen een half uurtje op tafel kunnen staan en ook nog eens betaalbaar zijn.

Vanuit dit inzicht en met dit doel voor ogen, zijn wij op 7 januari 2019 een strategische samenwerking met Talpa Network gestart om samen met UM het crossmediaal contentplatform Wat Eten We? te ontwikkelen. Op basis van de behoefte van de klant ontwikkelen we kanaalonafhankelijke content en die distribueren we via de verschillende kanalen van Jumbo en Talpa Network. Een korte toelichting. Op radio, via social media of via ons eigen magazine Hallo brengen we de doelgroep op een idee en geven we inspiratie. Tijdens het gelijknamige tv-programma Wat Eten We? laten we zien hoe eenvoudig de maaltijd te bereiden is. In het programma vindt een directe doorverwijzing plaats naar jumbo.com/watetenwe (normaal naar programmawebsite). Hier vind je alle recepten met een duidelijke uitleg, bereidingsvideo en een handig boodschappenlijstje. Hierdoor kun je heel makkelijk je boodschappen doen in één van onze Jumbo-winkels of zit – door deze innovatieve crossmediale inzet van Jumbo – met één druk op de knop alles in je digitale winkelmandje.

Deze strategische samenwerking heeft in 2019 qua resultaat in alle opzichten onze doelstellingen gerealiseerd én overtroffen. Jumbo heeft dan ook besloten dat Wat Eten We? als een structurele aanpak wordt voortgezet in 2020. Daarom is dit mijn crossmediale wapenfeit van 2019 waar ik enorm trots op ben.

www.jumbo.com

Cross Media Congres

De uitreiking van de Cross Media Awards 2020 vindt plaats tijdens het Cross Media Diner op woensdag 15 april. In de komende weken zullen interviews worden gepubliceerd met alle zes genomineerden. De jury zal op basis van deze interviews de winnaar kiezen.

Stuur nu jouw cases in, in de categorieën Cross Media CaseCross Media BureauCross Media Exploitant, Cross Media EventCross Media Innovatie en Cross Media Merk.


www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie