[DeInfluencer50] Diana Leeflang: Mijn ultieme doel is om activisme mainstream te maken
11-12-2020 08:30:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2487 | Tags:

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. We spreken Diana Leeflang, oftewel D is for Dazzle.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Mijn content focust op (duurzame) mode & lifestyle – dus een heleboel kringlopen, maar ook koken, DIY'en, interieur make-overs en over het algemeen een kijkje in mijn dagelijks leven. Ik spreek me graag uit over maatschappelijke onderwerpen die ik belangrijk vind, zoals feminisme, klimaatverandering, raciale gelijkheid en mentale gezondheid. Eerlijkheid en authenticiteit staan hierbij altijd voorop; ik deel mijn persoonlijke ervaringen en probeer men op een laagdrempelige manier bewuster over dingen na te laten denken.

Hoe ziet jouw doelgroep eruit?

Mijn doelgroep zijn vrouwen tussen de 18 en 34 jaar uit zowel Nederland (ruim 80 procent) en België. Veel van hen zijn al jaren geabonneerd op mijn kanaal – ik ben volgend jaar alweer 10 jaar actief op YouTube en ik vind het heel bijzonder om te zien dat er meiden zijn die letterlijk met mij zijn opgegroeid. In recente jaren zijn daar ook volgers bijgekomen die, bijvoorbeeld, een specifieke interesse in slow fashion of een vegetarische lifestyle hebben - dat is iets wat nog redelijk onder de radar is bij Nederlandse influencers. 

Wat kun je zeggen over jouw bereik?

Per maand heb ik gemiddeld 350.000 weergaven op mijn kanaal. Wat ik echter vooral interessant vind om te zien, is dat in de laatste 5 jaar mijn gemiddelde weergave lengte per video (dus hoelang iemand blijft kijken) met 60 procent is gestegen. Dit illustreert hoe betrokken en loyaal mijn kijkers zijn, iets wat in mijn opzicht nog veel belangrijker en waardevoller is dan de hoeveelheid volgers iemand heeft – vooral in een markt die in dit tijdperk erg gesatureerd begint te worden.

Met welke merken heb jij in 2020 gewerkt?

Ik heb dit jaar met een aantal hele mooie merken en stichtingen mogen samenwerken, van Bunq SuperGreen en SOS Kinderdorpen, tot Too Good To Go, Filippa K en KVK. 

 Hoe bepaal jij met welke merken je in zee gaat?

Het is voor mij ontzettend belangrijk dat mijn eigen merkwaarden aansluiten bij die van een adverteerder. In mijn geval staan duurzaamheid, ethiek en gezondheid dus heel hoog in het vaandel. De kracht van YouTube en Instagram zit ‘m voor mij echt in de geloofwaardigheid van een creator. Waar sta je voor, waarom volgen mensen jou specifiek? De producten of diensten die je adverteert zouden dat dus altijd moeten reflecteren. Betaalde samenwerkingen zijn hetgeen wat ervoor zorgt dat je content kan blijven maken, maar het zou naar mijn mening nooit het hoofddoel moeten zijn.

Snappen adverteerders en bureaus inmiddels voldoende wat influencermarketing is en hoe je influencermarketing optimaal kunt inzetten?

In vergelijking met een paar jaar geleden is het een wereld van verschil. Je hoeft niet langer de kracht van influencermarketing uit te leggen. Toch zie ik het nu ook nog wel eens misgaan; dat een adverteerder, bijvoorbeeld, te weinig vrijheid voor de creativiteit van een creator overlaat of juist de kracht van de persoonlijke touch niet genoeg op waarde schat. En vooral: kwaliteit werkt in influencermarketing meestal vele malen beter dan kwantiteit. 

Over welke samenwerking in 2020 ben je erg tevreden?

De samenwerking waar ik het meest trots op ben dit jaar was de serie die ik samen met Kringloopwinkel Rataplan ontwikkeld heb. Het was voor mij al jaren een droom om een studentenkamer make-over serie te kunnen maken, maar zonder partner zou dat logistiek onmogelijk zijn. Ik pitchte mijn idee bij Rataplan, waar ik zelf al jaren graag kom en heel veel van mijn video’s gefilmd heb, en zij waren meteen razend enthousiast. Zij gaven mij alle tools en vrijheid om de serie precies op te zetten zoals ik het in gedachte had, en het resultaat was een overweldigend succes. Niet alleen mijn kijkers, maar ook Rataplan was heel blij met de samenwerking.

Hoe zie jij het merk Diana Leeflang/D is for Dazzle zich de komende jaren ontwikkelen?

Ik vind het belangrijk om het meeste uit mijn kanalen te kunnen halen, en dan bedoel ik vooral de toegevoegde waarde die het heeft voor mijn volgers. Mijn ultieme doel is om activisme mainstream te maken, op een verfrissende en persoonlijke manier. Ik denk dat influencen op de manier die we nu kennen, die vaak nog redelijk oppervlakkig gezien wordt, gaat veranderen. Ik merk dat vooral de oudere doelgroepen, maar ook steeds meer jongeren, niet alleen maar overspoeld willen worden met perfecte plaatjes en aansporingen tot nóg meer kopen. Ik hoop daar een verschil in te kunnen maken.

Wat is het laatste nieuws?

Na een bewogen 2020 waarin veel leuke plannen en samenwerkingen niet door konden gaan, kijk ik uit naar een nieuw jaar waarin dat hopelijk wel weer kan. Ik ben druk bezig om mezelf te blijven ontwikkelen, zowel online áls offline.

Diana op social | YouTube: 261 K volgers op 3 kanalen | Instagram: 209 K volgers

Diana Leeflang is aangesloten bij S1, het influencernetwerk van Talpa Social, de social unit binnen Talpa Network. S1 vertegenwoordigt de populairste premium content creators van Nederland. Dagelijks maken zij samen met deze influencers content voor miljoenen fans verspreid via YouTube, Instagram, TikTok en blogs. Zij helpen creators door hen te laten groeien in kijkersaantallen en merken door hun merkverhaal op een aansprekende en geïntegreerde manier te vertellen.

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie