[DeInfluencer50] Iris Enthoven: Als iets grappig of interessant genoeg is, bereik je een breed publiek
14-12-2020 08:30:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4517 | Tags:

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Iris Enthoven.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Verschilt heel erg, van avontuurlijke programma’s en vlogs, luchtige grappige video’s tot diepgaande podcastinterviews. 

Hoe ziet jouw doelgroep eruit?

Mijn doelgroep is 18-25 jaar; de helft mannen en de helft vrouwen. Al zit er ook een groot verschil: op TikTok volgen meer kids mij, maar mijn podcast wordt bijvoorbeeld door een oudere doelgroep beluisterd. Als iets grappig of interessant genoeg is, bereik je vaak een heel breed publiek.  

Wat kun je zeggen over jouw bereik?

Voor mijn gevoel zijn mijn volgers heel betrokken. Zelf probeer ik daar ook veel aan te doen door op berichtjes te antwoorden en veel leuke, persoonlijke content te posten. Je merkt het bijvoorbeeld dat wanneer ik mij uitlaat over iets of iets persoonlijks bespreek, het aantal privéberichtjes echt ontploft. 

Met welke merken heb jij in 2020 gewerkt?

Samsung, RedBull, Levi’s, het ministerie van Defensie en andere organisaties.  

Hoe bepaal jij met welke merken je in zee gaat?

Gut feeling: past het merk bij mij en sta ik erachter? Hier ben ik dan ook redelijk selectief in. Er zijn genoeg merken waarmee je kan samenwerken, maar het is heel belangrijk om te kijken of het wel een match is. Daarnaast geloof ik meer in langetermijnsamenwerkingen: een merk dat jou ondersteunt in het maken van vette content in plaats van jij die een willekeurig iets promoot. 

Snappen adverteerders en bureaus inmiddels voldoende wat influencermarketing is en hoe je influencermarketing optimaal kunt inzetten?

Sommige! Zelf geloof ik meer in cocreatie dan in klaargemaakte briefings. Ik heb weleens briefings gehad en dan voelde je echt aan alles dat ze géén idee hadden. Daarom denk ik dat adverteerders veel meer creatieve vrijheid moeten leggen bij de makers, dat is uiteindelijk ook waar wij het beste in zijn. Anders voelt het gemaakt en dat is het laatste wat je wilt. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik op basis van de briefing toch dacht: Joejoe, op deze manier past het niet bij me, voelt het veel te commercieel en doe ik het niet. 

Over welke samenwerking in 2020 ben je erg tevreden?

Ik vind Roadtrippers (waar ik dit en vorig jaar inzat), dat wordt gesponsord door Mentos een goed voorbeeld van succesvolle branded content: een tof programma, duidelijk wie het mogelijk maakt en ook elk jaar dezelfde sponsor waardoor het heel logisch voelt. Reacties zijn daar letterlijk “Bedankt Mentos dat er weer een nieuw vet seizoen is!” 

Hoe zie jij het merk Iris Enthoven zich de komende jaren ontwikkelen?

Meer programma’s presenteren en parallel daaraan op social media, niet meer weg te denken zijn, met unieke, inhoudelijke en positieve content.

Iris op social | YouTube: 45,5 K volgers | Instagram: 160 K volgers

Iris Enthoven is aangesloten bij S1, het influencernetwerk van Talpa Social, de social unit binnen Talpa Network. S1 vertegenwoordigt de populairste premium content creators van Nederland. Dagelijks maken zij samen met deze influencers content voor miljoenen fans verspreid via YouTube, Instagram, TikTok en blogs. Zij helpen creators door hen te laten groeien in kijkersaantallen en merken door hun merkverhaal op een aansprekende en geïntegreerde manier te vertellen.

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie