[DeInfluencer50] Thomas Brok: Niemand weet beter wat werkt bij zijn kijkers dan de influencer zelf
14-12-2020 08:30:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4491 | Tags:

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. We praten met Thomas Brok, beter bekend als Korthom.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Dat ligt eraan op welke van de drie kanalen! Samen met mijn team werk ik nu vanuit ons kantoor in de Houthavens aan mijn kanalen Korthom, Teenmag en Spaze. Korthom is echt mijn persoonlijke kanaal, hier maak ik series die ik zelf leuk vind om te maken. Meestal is dit met allerlei soorten mensen, denk hierbij aan de serie #SCHOOLTOUR, waarbij ik elke aflevering brutale vragen stel voor de hekken van een school. Teenmag daarentegen is een echte meiden magazine killer. We maken celeb/gossip content met de snelheid van het licht op TikTok, Instagram, YouTube en onze website. Inmiddels hebben we een groter bereik dan de twee grootste tienermeidenmagazines bij elkaar opgeteld, meegerekend hun offline oplage. Het derde kanaal Spaze is een echte jongensgroep, een soort boyband die in plaats van liedjes video's maakt. Daar zijn vijf jongens het gezicht van en zij maken vooral video's voor tienermeiden. Ze staan vaak op posters en zorgen voor gillende rijen aan fans. 

Hoe ziet jouw doelgroep eruit?

De doelgroep voor Spaze en Teenmag zijn meiden van 12 tot 17 jaar. Korthom daarentegen heeft een ontzettend brede doelgroep. Dat is erg leuk om te zien op straat. Soms komen er kinderen van een jaar of 9 naar me toe die complete quotes uit de serie #SCHOOLTOUR kennen door fragmenten op TikTok en een dag later word je herkend door een caissière van een jaar of 28. Korthom, de doelgroep is heel breed, en ligt tussen de 8 en 28 jaar oud. Wel kan ik zeggen dat het piekt rond een jaar of 16 en dat er een 50/50-man/vrouw-verhouding is. 

Wat kun je zeggen over jouw bereik?

De YouTube-kanalen samen hebben opgeteld 600.000 abonnees. Daarbovenop komen alle andere platforms nog, zo heb ik bijvoorbeeld voor Korthom meer volgers op TikTok dan op YouTube, dat zijn er zo'n 300.000. Wist je dat volgers en abonnees eigenlijk helemaal niet zo’n goede maatstaf zijn, aangezien er veel mensen kijken die zich niet abonneren en andersom? Het beste kun je kijken naar uniek bereik of de gemiddelde views per video. Het unieke bereik van het YouTube-kanaal Korthom lag de afgelopen 90 dagen bijvoorbeeld op 750.000 personen. Dat van de drie kanalen samen op 1,5 miljoen personen. Deze kijkers wonen over het algemeen voor 90 procent in Nederland en 10 procent in België. 

Met welke merken heb jij in 2020 gewerkt?

In 2020 heb ik met ontzettend toffe merken gewerkt. Denk hierbij aan meerdere awareness-campagnes voor de Rijksoverheid. MDT (Maatschappelijke Dienst Tijd) was er een van. Hierbij mocht ik mijn volgers motiveren om zich in te zetten voor een maatschappelijk doel bij hen in de buurt. Andere merken waarmee ik mocht werken waren onder andere Videoland, JBL, AXE, Wagner Pizza en WeCycle. 

Hoe bepaal jij met welke merken je in zee gaat?

Dat is een hele goede! Het is superbelangrijk dat het merk en de influencer een goede match zijn, zodat je er met alle oprechtheid over kan vertellen. Kijkers kennen je door en door. Zij zullen dus zeker merken als je niet achter de campagne staat en dat zullen ze je niet in dank afnemen. Deze oprechtheid samen met een verantwoordelijkheidsgevoel over wat je promoot zijn bij mij vaak de beslissende factoren. Ook neem ik zeker altijd in overweging in welke mate we inbreng hebben op de campagne. Een concept waar we niks op in te brengen hebben is in sommige gevallen echt een no go. Uiteindelijk weet ik het beste hoe ik mijn kijkers prikkel.

Snappen adverteerders en bureaus inmiddels voldoende wat influencermarketing is en hoe je influencermarketing optimaal kunt inzetten?

Het gaat elk jaar een stukje beter! Merken begrijpen steeds beter dat een goede campagne zit in de kracht van herhaling. Daarom zie ik ook dat er steeds vaker sprake is van langdurige campagnes in plaats van bijvoorbeeld enkel één Instagram-post. Ook merk ik dat er steeds meer creatieve vrijheid gegeven wordt door sommige opdrachtgevers. Dit is echt mijn allergrootste tip. Niemand weet uiteindelijk beter wat werkt bij zijn kijkers dan de influencer zelf. Houd daarom altijd rekening met een het idee of concept van de influencer zelf en vraag wat hij/zij denkt dat het meest effectief is. Op die manier krijg je een veel groter resultaat.

Met welke samenwerking in 2020 ben je erg tevreden?

De mooiste samenwerking moet die met Videoland geweest zijn voor de serie H3L. Dit omdat we hier de kans kregen om ons volledige arsenaal in te zetten. We gebruikte alle socialmediakanalen van alle drie onze merken optimaal om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. We creëerden een hype door het plaatsen van spannende en teasende nieuwtjes op Teenmag, terwijl we met de YouTube-items de diepte in gingen door middel van interviews met acteurs en een #SCHOOLTOUR-aflevering. Als kers op de taart figureerden de jongens van Spaze in de serie, waardoor we fans extra aanspoorden om te gaan kijken. Het totale unieke bereik lag rond de 1 miljoen views en er waren 10.000 link-clicks.

Hoe zie jij het merk Korthom zich de komende jaren ontwikkelen?

Doordat ik steeds meer personeel op de kanalen Teenmag en Spaze kan zetten, ontstaat er voor mij nu gelukkig weer meer tijd om aan mijn persoonlijke kanaal Korthom te werken. Het leukste op mijn kanaal vind ik het maken van series met allerlei verschillende soorten mensen, daar zal je dus meer van gaan zien! Ook zal ik meer van mijn persoonlijke leven gaan laten zien in de vorm van vlogs met een goede lading comedy. Ik streef ernaar om grote samenwerkingen aan te gaan met een paar merken waar ik 1000 procent achter sta en wat minder kleine losse campagnes te doen. Ik zou graag nog eens met een groene energieleverancier, pizzaketen of telecomprovider werken. 

Wat is het laatste nieuws?

We hebben voor het kanaal Spaze in eigen beheer een boek en verjaardagskalender uitgebracht. Het boek is een echte fan-fictie in samenwerking met een fan, de spannende jeugdthriller heet Verborgen. We hopen de jonge fans weer aan het lezen te krijgen en een stukje door de pandemie heen te loodsen, vooral nu we de Spaze Meet & Greet Experience tour hebben moeten cancelen door de welbekende redenen. 

 

Thomas op social | YouTube: 593 K volgers op 3 kanalen | Instagram: 137 K volgers

Thomas Brok is aangesloten bij S1, het influencernetwerk van Talpa Social, de social unit binnen Talpa Network. S1 vertegenwoordigt de populairste premium content creators van Nederland. Dagelijks maken zij samen met deze influencers content voor miljoenen fans verspreid via YouTube, Instagram, TikTok en blogs. Zij helpen creators door hen te laten groeien in kijkersaantallen en merken door hun merkverhaal op een aansprekende en geïntegreerde manier te vertellen.

DeMedia100 wordt gesponsord door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie