[Interview] Aaltje Wiersma en Charissa de Koning (TMG) over #lekkergeregeld
24-07-2018 10:14:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2198 | Tags:

Onlangs lanceerde TMG de tweede #lekkergeregeld-campagne voor Reaal. Wij spreken Aaltje Wiersma (rechts), crossmedia- en projectmanager van TMG, en Charissa de Koning, project- en performancemanager van TMG.

Gefeliciteerd met dit vervolg. Wat hield de eerste #lekkergeregeld-campagne in?

In de jaren 90 lag de focus van Reaal meer op het als verzekeraar alles uit handen nemen en daarmee de emotionele eindwaarde: ontspanning. Tegenwoordig zit Reaal meer op de regelaar die alles lekker geregeld heeft in jouw dagelijks leven. Tijdens de eerste campagne van Reaal ging het dus om de vraag: Hoe is het bij jou thuis geregeld?

De belangrijkste doelstellingen voor Reaal waren: 

- Laden van de slogan ‘Lekker geregeld!’

- Laden van het concept ‘De regelaar’
- Verhogen ‘likeability’ van het merk Reaal

TMG introduceerde in deze campagne de vraag ‘Ben jij een regelaar of zeg je regel-maar?’. Want ook als je niet alles zelf wilt regelen kan Reaal de consument helpen. Door de campagne op te delen in drie fases werd de doelgroep op een strategische manier benaderd. 

Fase 1: Mensen aanspreken door het inzetten van video met interviews op straat en inzet op social kanalen van Metro en VROUW en partnercontent in De Telegraaf.
Fase 2: Mensen laten spreken door het inzetten van brandedcontentverhalen van echte mensen en inzet online en print in Metro, VROUW en VRIJ magazine.
Fase 3: Mensen de oplossing bieden door binnen bovenstaande content een Reaal-kader toe te voegen met belangrijke informatie over verzekeren.

Waaruit bestaat de vervolgcampagne?

TMG heeft er samen met Reaal voor gekozen om de sterke strategie en het concept te behouden voor de vervolgcampagne. Deze is vertaald naar het thema Lekker Onderweg. Het mediaplan is op basis van de eerste campagne aangescherpt. In fase drie wordt de doelgroep door een expert van Reaal geïnformeerd over reisverzekeringen in het algemeen en specifiek in die van Reaal. Daarnaast is er een activatie toegevoegd door middel van de test Welk vakantietype ben jij?.

Welke mediumtypen worden ingezet in deze campagne? Waarom deze? 

Online: social kanalen Metro en VROUW, Metro partnercontent en De Telegraaf partnercontent
Print: partnercontent in Metro, VROUW en VRIJ magazine

De doelgroep van Reaal is vrij breed; 25+ B2-D waardoor het belangrijk was om goed te kijken naar de titelkeuze van TMG. Er is daarom gekozen om de doelgroep op te delen per levensfase in drie verschillende regelaars;

-  De reiziger 18 t/m 29 jaar; inzet op De Telegraaf online en Metro print & online
-  De reiziger 30 t/m 54 jaar; inzet op De Telegraaf online en VROUW print & online
-  De reiziger 55 t/m 75 jaar; inzet op De Telegraaf online en VRIJ print

Er is onafhankelijk onderzoek gedaan door Memo 2. Uit dit onderzoek bleek dat er ruim 2,5 miljoen Nederlanders bereikt zijn. Daarnaast is de bekendheid van het concept de regelaar met 225 procent gestegen (4% versus 13%). Ook is de bekendheid van de slogan lekker geregeld  met 133 procent gestegen (9% versus 21%). Bovendien is de likeability van het merk Reaal met 77 procent gestegen (27% versus 35%).

Hoe is de campagne tot stand gekomen?

Vanwege de succesvolle samenwerking en de goede resultaten van de eerste campagne Lekker Wonen, is er een vervolg gegeven aan het thema Lekker Onderweg. De video is geproduceerd door de videoredactie van TMG. De content is geproduceerd door onze interne commerciële brandedcontentredactie TMG natives. Deze redactie weet journalistieke waarde toe te voegen aan een campagne en kent de lezers van de titels door en door.

De campagnevideo heeft geen duidelijke call to action. Wat is het doel?

Het doel van de video sluit aan bij de doelstellingen van Reaal; het laden van het concept de regelaar,het verhogen van de likeability van het merk Reaal en het laden van de slogan Lekker geregeld! Waar de video bij de eerste campagne specifiek inhaakte op het thema Wonen, wordt er nu gekeken hoe Nederland alles regelt rondom het thema Onderweg.

Hoe bepaal jij als crossmediaspecialist wat de perfecte mix is voor een klant? Welke factoren houd jij in ogenschouw bij het bepalen van de juiste mix?

Het belangrijkste is om een goede analyse te maken op basis van de doelgroep van de klant. Bij TMG kijken we altijd naar een perfect mix van Umfeld, selectiviteit en bereik. Als we deze drie factoren in kaart hebben gebracht, zorgen we voor de meeste impact met een 360 graden brandedcontentcamapgne. Daarnaast is de perfecte mediamix voor de klant afhankelijk van de communicatie- en marketingdoelstelling en welk product of dienst de klant onder de aandacht wil brengen.

Wat is het laatste nieuws?

We zitten in de afrondende fase van deze tweede campagne en stevenen af op mooie resultaten. Het voordeel van zo’n vervolgcampagne is dat je nog beter op elkaar ingespeeld bent. Op basis van de inzichten vanuit de eerste campagne konden we een op maat gesneden voorstel doen. Door de campagne op een aantal momenten op basis van de beschikbare data te evalueren en te optimaliseren, konden we nog beter voldoen aan de marketing- en communicatiedoelstellingen van Reaal.

Credits:

Opdrachtgever: Vivat – Reaal; Willemijn Manshanden | Mediabureau: Vizeum; Marcia Bruns | Online bureau: The Online Company; Wouter Houtman | Exploitant: TMG; Laurens Penninks, Bart Engel, Wouter van Rijn, Charissa de Koning en Aaltje Wiersma

www.reaal.nl
www.tmg.nl
www.vizeum.nl
www.theonlinecompany.com 



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie