[Interview] Dominique Henskens: Branded content is bewezen effectief
12-03-2019 12:11:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4818 | Tags:

Dominique Henskens is Manager Strategy & Concept van MediaLab, onderdeel van de Persgroep. MediaLab maakt creatieve voorstellen voor de corporate accounts van de uitgeverij op basis van hun marketing- en communicatieuitdaging. Veel branded content dus. We spreken haar over de laatste projecten.

Dag Dominique. Wanneer is MediaLab opgezet?

Om in te spelen op de vraag naar creatief maatwerk is acht jaar geleden het MediaLab opgericht. Sinds vijf jaar is het echt een serieuze club en zijn we gegroeid naar een team van 16 mensen. Branded content is tegenwoordig een belangrijk instrument geworden met serieuze budgetten en het is bewezen effectief in het versterken van merkpercepties. MediaLab gebruikt de kracht van maatwerk en zoekt de samenwerking op met bureaus en makers. We kunnen steeds beter aantonen dat ons werk merkvoorkeuren en ook sales beïnvloedt.

Welke mogelijkheden biedt MediaLab?

Van video tot copy, van fotografie tot radio, we zijn heel crossmediaal en bieden het totale pakket als het gaat om creatie. We werken op basis van briefings, maar ook proactief aan verschillende communicatie- en marketingvraagstukken. Wij zorgen voor een inzicht op basis van de nieuwsmerkconsumptie, bepalen strategie en presenteren een concept. Aansluitend verzorgen we de content en productie. En uiteraard zorgen we voor de optimale verspreiding via onze kanalen, maar ook die van Qmusic en RTL. Om vervolgens vanaf live-gang te optimaliseren in de performance. En we zijn nieuwsgierig, dus gaan we samenwerkingen aan met mensen en bedrijven met de juiste specialistische kennis. We werken samen met videoproductiebedrijven, reclamebureaus, mediabureaus, graphic designers, foodstylisten, portretfotografen, podcastmakers en noem maar op. Ontzettend leuk!

Wat doe jij als Manager Strategy & Concept?

Ik ben verantwoordelijk voor het team Strategie & Concept binnen de de Persgroepmerken. Wij als de Persgroep hebben de beste verhalenvertellers in huis en dat inspireert mij. Mijn taak is het continue challengen van de kwaliteit van de commerciële projecten die het strategie- en conceptteam maakt voor de adverteerder. Het moet goed zijn, niet een beetje.

KLM klopt bij jullie aan. Hoe ziet het traject eruit wat daarop volgt?

KLM is een van onze vaste partners. We kregen een opdracht: zorg ervoor dat consumenten een breder pallet aan Europese KLM-bestemmingen in overweging nemen voor hun volgende citytrip. Waarbij functionele inspiratie en het kwalitatief bereik onder lezers van Volkskrant en het AD het uitgangspunt zijn. De oplossing was Europa Onontdekt, een serie met reiservaringen in magazines, video en longreads met een verfrissende invalshoek. Krista Arriëns, bekend van onder andere RamBam, gaat op reis naar minder bekende steden, op zoek naar de leukste plekjes om te eten, te shoppen en je te laten verwonderen door architectuur of cultuur. Voor de productie van de video’s zijn we een samenwerking aangegaan met EndemolShine. We vliegen heel Europa door. Er staan nu vijf videos live over Bilbao, Hamburg, Zagreb, Manchester en Lyon en er komt nog een hele reeks bij. 

Op welk project kijk je met veel plezier terug?

We hebben vorige zomer (2018) een aansprekende BBQ-serie gemaakt voor AD Eten & Drinken. Een short form-videoserie waarbij Jord Althuizen tips, trucs en recepten gaf voor de barbecue. Hier werden verschillende (zomer)bieren van Heineken op basis van foodpairing gecombineerd met de gerechten. Het was kort dag van idee tot realisatie en ik ben trots dat we het voor elkaar hebben gebokst. We kregen veel complimenten over de productie. Dit smaakt naar meer.

Wat is het laatste nieuws?

Mijn persoonlijke favoriet is de nieuwe klusvlog met Miljuschka Witzenhausen. Dit rollen we uit op RTL’s Eigenhuisentuin.nl, het AD en de AD-regiotitels. Vooralsnog is het echt een showcase, om laten zien wat Persgroep en RTL kunnen in het woondomein en de commerciële potentie laten zien.
En last but not least: print is niet dood! We hebben de afgelopen tijd gewerkt aan een prachtig magazine over de Anatomie van Smaak van Hertog Jan in samenwerking met The Valley. Het magazine is meegegaan in de oplage van de Volkskrant en Trouw. Op een bijzondere manier vertellen we de lezer over de totstandkoming van het nieuwste vatgerijpt bier van Hertog Jan. Met veel aandacht voor detail hebben we de ingrediënten van het bier en de meesters gefotografeerd als schilderijen uit de Gouden Eeuw. We doen veel digitaal, maar de kracht van print blijft onbetwist.

www.persgroep.nl/medialab

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie