[Interview] Joey Hullegie en Jasper Admiraal over de samenwerking tussen Hans Anders en de film Mannen van Mars
26-02-2018 09:51:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4586 | Tags:

Initiative Tomorrow, de creatieve hub van Initiative, heeft een brandedcontentsamenwerking bewerkstelligd tussen Hans Anders en de film Mannen van Mars. We spreken over het project met creatief directeur Joey Hullegie (met baard) en directeur business development Jasper Admiraal van Initiative Tomorrow.

Hallo Joey en Jasper. Hoe ziet de samenwerking tussen de opticien en de film eruit?

Hullegie: Mannen van Mars is een film van Johan Nijenhuis. Het verhaal gaat over drie oude schoolvrienden die samen naar hun middelbareschoolreünie gaan en geconfronteerd worden met hun veertigersdilemma’s. De hoofdmetafoor voor deze dilemma’s is de leesbril. Een mooi bruggetje naar Hans Anders en dé kans om deze doelgroep zijn of haar eerste ervaring met een kwalitatieve opticien te laten hebben.

We beginnen in aanloop naar de film met een socialmediacampagne waarin we mannen en vrouwen uitdagen hun partner te taggen in herkenbare leesbrilmomenten. Rond de releasedatum starten we met de winkelcommunicatie. Onder het mom van "omarm je veertigersdilemma bij Hans Anders en begin met een oogmeting" dagen we de consument uit om in de winkel een oogmeting te laten doen. Na het doen van een oogmeting maak je kans op mooie prijzen, zoals een dagje cabrio rijden en een metamorfose. Naast de inzet op social media en winkelcommunicatie zetten we contextual targeting in. Hans Anders zal alle nieuwsberichten rond de film Mannen van Mars claimen met dynamic banners van Hans Anders.

Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Admiraal: De filmproducent heeft Hans Anders benaderd en samen met Hans Anders zijn we naar de screening geweest. Tijdens de screening leek het alsof de film voor Hans Anders gemaakt is. Een geweldige fit. De uitdaging was vervolgens om met een zeer beperkt budget de aandacht die de film krijgt maximaal te laten werken voor Hans Anders.

Is er aan product placement gedaan?

Hullegie: Wij doen niet aan product placement. Het woord placement impliceert dat je van tevoren moet nadenken wat een logische plek voor je product is. Dan wordt het vaak geforceerd toegevoegd. Wij zoeken op een creatieve wijze een natuurlijk fit in een verhaallijn. In het geval van Mannen van Mars gaat het over drie veertigplussers met een midlife crisis. De bijna kinderachtige weigering van veel van dit soort mannen om een leesbril te nemen, is daar een prachtige metafoor voor. Wij hoeven geen Hans Anders-logo in de film te zetten om dit verhaal te vertellen. Rond de film en in eigen middelen kunnen we deze boodschap prachtig claimen met Hans Anders.

Wat voor bureau is Initiative Tomorrow?

Hullegie: Initiative Tomorrow is een nieuw soort bureau dat vanuit doelstellingen van een klant oplossingen bedenkt en realiseert. Dat betekent dat alles bedacht en uitgevoerd wordt vanuit één en dezelfde drijfveer: het resultaat. Onze gezamenlijk output in samenwerking met Initiative rendeert dan ook vele malen beter dan dat van aparte bureaus.

Welke voordelen heeft dit voor de klant?

Admiraal: Naast die betere resultaten, voornamelijk gemak en efficientie. Onze mediamensen zijn een beetje creatief en onze creatieven weten veel van media. Dus spreken zij dezelfde taal. Alles is doordacht, afgestemd en klopt.

Met welke projecten zijn jullie momenteel bezig?

Admiraal: We zijn het jaar goed gestart en zitten in een lekkere flow. Voor Hans Anders ontwikkelen we een najaarscampagne, waar Talpa ook een rol in speelt. Spannend en bijzonder project. Met NS hebben we een brandedcontentjaarstrategie bedacht en zijn we deze momenteel aan het uitrollen. Er lopen ook een aantal activatie projecten voor onder andere Grohe, die we helpen met de promotie van een waanzinnig product: de Sensia Arena, een douchetoillet. Daarnaast krijgt innovatie veel aandacht. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig om een nieuw studentenwervingsplatform te ontwikkelen. Heel gevarieerde projecten, waar we elke dag, samen met onze collega’s van Initiative, met veel energie en lol mee aan de slag gaan.

Wat is het laatste nieuws?

Hullegie: Cultural branding. We zijn gestopt met ons vak te zien als communicatie. Wij ontwikkelen dingen voor merken die opgepikt worden in cultuur. Dingen waar mensen iets aan hebben in hun dagelijks leven, dingen die ze daarom bespreken met anderen en delen. Soms is dat content, soms een product of een service. Media kan je wel inzetten, maar dat heeft dan tot doel om de tractie in cultuur te stimuleren. We zeggen dan ook: we help brands take the initiative in culture.

www.initiative.nl

 

Lees ook: Initiative regelt samenwerking Hans Anders met Johan Nijenhuis' film Mannen van Mars

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie