[Interview] Jolijt Houweling van Social Friendz over influencermarketing
10-04-2020 16:08:00 Door: David de Jong | Hits: 10725 | Tags:

Jolijt Houweling is oprichter van Social Friendz, een full-service influencermarketing agency. We spreken met haar over ontwikkelingen bij het bedrijfv

Kun je Social Friendz introduceren?

Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van influencercampagnes van begin tot eind. Wij beschikken over een eigen database, waarin inmiddels duizenden influencers ingeschreven staan. Social Friendz helpt jouw merk te koppelen aan getalenteerde content creators die daadwerkelijk invloed uitoefenen op hun betrokken doelgroep. Om dit te realiseren, filteren we influencers met neppe volgers eruit, voeren we continue kwaliteitscontroles door en zijn onze eisen met betrekking tot het engagement van een influencer erg hoog. Dankzij onze hechte relaties met bloggers, vloggers en social influencers weten we precies wie goed bij een merk past.

Wat doet Social Friendz dat anderen niet kunnen?

- We focussen ons op nano- en micro influencers. Deze groep influencers is betrouwbaar en geloofwaardig, ze zijn zoals jij en ik. We noemen het ook wel mond tot mond reclame 2.0. Volgers kennen de influencer en wat is er betrouwbaarder dan een tip van iemand die jij leuk vindt.
- We verzorgen campagnes van begin tot eind en servicen daarmee het hele influencermarketingproces van de campagne.
- Wij kennen onze online vrienden, onze online vrienden kennen ons én hun fans.
- Social Friendz kan influencercampagnes combineren met socialmediaservices.
- Bij Social Friendz staat kwaliteit bovenaan, zo wordt elke influencer nauwkeurig gecheckt op kwaliteit van zijn/haar account en werken we alleen met de besten.
- We zijn flexibel en denken met onze klanten mee.
- Social Friendz kan barterdeals aanbieden. Naast betaalde campagnes, is het bij ons mogelijk om een campagne te financieren door middel van het beschikbaar stellen van tickets, producten of diensten. Deze gebarterde items bieden wij vervolgens aan via een van onze andere BV’s – www.ticketveiling.nl en/of www.tripper.nl.

Wie zijn jullie klanten?

Wij werken samen met een breed scala aan klanten in diverse branches. Van onder meer Dagjes uit (onder meer Zuiderzeemuseum, Avonturenboerderij, Vogelpark Avifauna), retailers (onder meer Xenos, Hans Anders, JYSK en iXXXi) tot camera's (Olympus), webshops (onder meer Folc en Werk aan de Muur) en dierenvoer (CaroCroc). Het leuke daaraan is dat wij daardoor ook met veel diverse influencers samenwerken. Zo hebben wij voor ieder wat wils; wij bieden leuke campagnes voor de momfluencers, maar bijvoorbeeld ook voor de lifestyle influencers, foodies en cultuursnuivers.

Wat zoeken jullie klanten?

Onze klanten zijn op zoek naar een effectieve influencercampagne door middel van onze expertise. Daarnaast servicen we ook in social media beheer, wat inhoudt dat wij Instagram- en YouTube-accounts van klanten kunnen beheren om de merken van onze relaties op een originele en effectieve manier op de digitale map te zetten.

Hoe spelen jullie in op de coronacrisis, hebben jullie het nu juist extra druk of rustiger?

Bij Social Friendz werken we inmiddels al ruim drie weken thuis. Hoewel we de nodige afstand houden, staan we nog veel met elkaar in contact dankzij de mogelijkheden die online te bieden heeft. Zo plannen wij twee keer per week een teammeeting in via de app Zoom. Daarnaast houden we nauwlettend de gevolgen van het coronavirus op de digitale wereld in de gaten. Hoe gaan influencers hier mee om? Wat speelt er op social media? Wij schrijven hier wekelijks een blog over.

Hoewel de meeste van onze campagnes gewoon doorlopen, staan er ook bepaalde campagnes on hold. Hier hebben wij alle begrip voor. Het betreft met name campagnes voor branches die als gevolg van de coronacrisis stil zijn komen te liggen (reissector, musea, theater enzovoort). Wij ondersteunen onze klanten waar mogelijk en denken nu al met hen mee over hoe wij hen extra in het zonnetje kunnen zetten zodra deze lastige periode voorbij is. Daarnaast bieden wij socialmediaservices aan om bedrijven te helpen die juist nu extra zichtbaarheid kunnen gebruiken. Er is immers zoveel mogelijk op social media, zeker nu we massaal thuiszitten en de online tijdsbesteding nóg groter is. Dankzij social media kunnen we immers alsnog verbonden blijven.

Ten slotte vieren wij op 1 mei 2020 de tweede verjaardag van Social Friendz, ook deze gaat gewoon nog door. Waar we vorig jaar nog samen de kaarsjes van onze customized taart op kantoor uitbliezen, vieren wij het dit jaar waarschijnlijk middels een Zoom-meeting, maar wel mét een feesthoedje op. Daarnaast hebben wij de eerste week van mei veel leuke verrassingen op de planning staan, want wie jarig is, die trakteert!

Wat kunnen jullie extra doen in social media?

Wij kunnen op het gebied van social media alles oppakken waar een bedrijf zelf geen tijd, kennis of capaciteit voor heeft. Ons team beschikt over veel expertise, juist omdat wij buiten werktijd zelf ook zo actief zijn op social media. Binnen ons team werken namelijk bloggers, vloggers en social influencers, waardoor wij alle kneepjes van het vak kennen  en altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social — we krijgen er immers zelf ook mee te maken.

Heb je als bedrijf altijd al een YouTube-kanaal willen beginnen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen videocontent produceren en editen, zodat jouw kanaal gevuld wordt met relevante content voor de gewenste doelgroep. Maar ook op Instagram kunnen wij veel voor bedrijven betekenen. Hier valt immers ontzettend veel uit te halen; er liggen enorme kansen voor bedrijven om hier met hun doelgroep in contact te komen.

Wat voor soort influencers zetten jullie in?

Wij richten ons met name op nano- en micro-influencers. Deze groep influencers staat bekend om hun specifieke passie of interesse voor een bepaald onderwerp en wordt gevolgd door mensen met dezelfde interesses. Je kunt ze zien als personen die net als jij en ik zijn. De afstand is wat kleiner, juist omdat ze een kleinere en hechte achterban hebben. Je ziet ook vaak dat nano- en micro-influencers veel moeite stoppen in de conversatie en interactie met hun volgers. Ze staan daarom ook bekend om hun uitzonderlijk hoge engagement.

Wat is het laatste nieuws?

De digitale tijdsbesteding in coronatijden is nog nooit zo groot geweest. Nano- en micro-influencers waren al een ontzettend effectief medium en onmisbaar in de marketingmix, maar de afgelopen weken is hun bereik en engagement (betrokkenheid) alleen maar toegenomen.

Wij voeren intern regelmatig data-onderzoeken uit om onder meer te vergelijken hoe influencers binnen het veld scoren en hoe groot de verschillen zijn in het bereik en engagement tussen nano-, micro- en macro-influencers binnen de specifieke niches. Op deze manier proberen wij onze klanten voorafgaand aan de campagne al van een zo helder mogelijk beeld te voorzien van de effecten van influencermarketing. Zo kunnen wij onze klanten op voorhand al op de hoogte houden van het gemiddelde bereik van de campagne. Een ander leuk feitje dat uit ons data-onderzoek naar voren is gekomen: het gemiddelde engagement van de influencers waarmee wij samenwerken is 7,4 procent. Dat is ruim het dubbele van de benchmark (3 procent).

www.socialfriendz.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie