[Interview] Marcel Schuyt over Semilo en genzies
04-01-2018 14:59:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1954 | Tags:

De markt voor digital advertising is volop in beweging. Het belang van display neemt af, dat van branded content neemt toe, net als het belang van mobiel. Millenials verschillen in hun mediagedrag niet zo veel van hun ouders, maar Generation Z wel. Wij spreken met Marcel Schuyt, eigenaar van Semilo.

Dag Marcel, kun je Semilo introduceren?

Semilo is naast digitaal exploitant - sinds 2005 - voor steeds meer merken adviseur over de optimale media-inzet binnen digitale media. Of het nu gaat om campagnes op websites, apps, blogs of de inzet van influencers, creatie en planning gaan bij ons altijd hand in hand. Zo helpen wij onze opdrachtgevers en mediabureaus met het uitrollen van hun digitale strategie en de creatieve uitvoering ervan zowel binnen als ook buiten ons netwerk. We luisteren naar de ideeën en ambities van klanten en maken deze graag concreet met een duidelijk plan van aanpak. We werken samen met meer dan 100 uitgevers en 80 influencers en bereiken daarmee elke maand bijna tien miljoen mensen. Dit betekent dat we de prachtige content die we samen met onze opdrachtgevers maken ook op de juiste plekken en momenten kunnen distribueren. En dat is de basis van storybuilding. Een verhaal vertellen is leuk, maar als (te) weinig mensen binnen je doelgroep het verhaal horen schiet de campagne alsnog zijn doel voorbij. Dat deze opzet voor Semilo werkt blijkt wel uit het feit dat steeds meer merken en bureaus de weg naar ons weten te vinden voor hun contentcampagnes. Zo werken we inmiddels voor mooie A-merken als Kenwood, Sacla en Miele.

De trend is minder banners en meer content, native, storytelling. Zie je dit terug ik jullie operatie?

En of we dat terugzien! We hebben een team van specialisten die samen met de klant campagnes vormgeven. Dit begint bij de strategie van de klant of het bureau met de daarbij behorende inzet, die steeds meer vorm krijgt in branded content. Het maken van relevante en engaging content is daarbij van groot belang. Hierdoor ontstaat content zoals video’s, social stories en branded long-form content. We spreken daarbij niet alleen over storytelling maar steeds vaker over story building. Samen met merken en ons netwerk bouwen we aan verhalen die goed aansluiten bij de interesse van consumenten.

Hoe bereik je als adverteerder millenials en genzies?

Het gedrag van millennials verschilt niet heel erg veel met dat van hun ouders, de mediaconsumptie is wat meer gericht op mobiele devices maar is in grote lijnen vergelijkbaar. Generation Z vereist wel degelijk een andere aanpak. Deze generatie kijkt geen tv en luistert niet naar de radio, maar leeft volledig online. Ze doen niet aan Facebook en ergeren zich aan de reguliere vormen van reclame. Deze Youtube-generatie refresht bij een non-skippable pre-roll van meer dan 5 seconden, maar vindt advertising an sich niet vervelend. Als het maar bij ze past en aansluit op hun behoeften.

Als adverteerder dien je beter in de huid van je doelgroep te kruipen. Niet meer alleen zenden, maar ook ontvangen, luisteren naar wat jouw consument wil. Dan zet je dus influencers in die die generatie volgt op Youtube of Instagram. Maatwerk video’s waarin de influencer vanuit zijn of haar natuurlijk habitat een merk onder de aandacht brengt. Artikelen en gesponsorde content op blogs waar het hout snijdt.

Hoe zie jij mobile advertising en video advertising zich ontwikkelen?

Met de sterk toenemende videoconsumptie zal ook video advertising een vlucht blijven nemen. Korte pre-roll bumpers van 5 of 6 seconden of non-intrusive outstream video waar gebruikers gemakkelijk aan voorbij kunnen scrollen. Uitkijkratio’s blijven belangrijk maar zullen meer een teken worden van goede targeting en inhoud dan nu het geval is, forced exposure is verleden tijd. De combinatie met mobiel zal dit ook gaan afdwingen overigens, het ongevraagd opsouperen van de databundel van gebruikers is niet echt vriendelijk.

www.semilo.nl

 

Dit interview verscheen eerder op de website van Initiative.

www.initiative.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie