[Interview] Perre van den Brink: De wereld verdrinkt in content
01-06-2019 11:33:50 Door: Katja Brokke | Hits: 6461 | Tags:

Perre van den Brink is Managing Director van VIRTUE in West-Europa. Hij wil dat zijn mensen net zo nieuwsgierig zijn als journalisten en op zoek gaan naar het unieke verhaal. "Als je de aandacht van consumenten wilt, zul je die moeten verdienen."

Je hebt sinds begin 2019 een nieuwe, internationale rol bij VIRTUE. Wat houdt dat in? 

De eerste vijf jaar dat ik bij VICE zat, heb ik me puur op het creatieve gedeelte toegelegd. Ik was als Head of Content verantwoordelijk voor de groei van onze redactionele kanalen en als Executive Creative Director voor de creativiteit van VIRTUE. Sinds twee jaar run ik VIRTUE Benelux in het geheel als Managing Director. In mijn nieuwe rol word ik verantwoordelijk voor de gehele West-Europese regio. VIRTUE werkt voor internationale merken, waarbij we ons netwerk aan kantoren gebruiken om ervoor te zorgen dat wat we maken wereldwijd van consistente kwaliteit, maar tegelijkertijd wel lokaal relevant is. Nu ik zelf ook meerdere van die kantoren aanstuur, zal het nog makkelijker zijn om op die manier meerwaarde voor onze klanten te leveren.

Hoe ga je de learnings die je bij VIRTUE Amsterdam hebt opgedaan, toepassen op internationale campagnes?

In de eerste plaats betekent het dat we altijd vanuit cultuur denken. Wat gebeurt er in cultuur, waar raakt dat een merkidentiteit en hoe kunnen we ervoor zorgen dat merken aan cultuur bijdragen in plaats van het toe te eigenen. Meer intern bekeken, geloof ik heel erg in een team dat bestaat uit mensen met verschillende achtergronden. Mensen die liever naar een concert gaan dan naar een awardshow. Ik bouw een cultuur die in niets lijkt op klassieke agency-sferen, zonder onderlinge competitie en waar het minder gaat om awards, maar om dingen maken die daadwerkelijk iets doen met en voor mensen. Het Amsterdamse kantoor is door de aanwezigheid van zoveel internationale klanten in Nederland een internationaal kantoor. Ik schat dan ook dat 60 tot 70 procent van ons werk internationaal is. Zo zijn we AOR van Foot Locker EMEA, doen we de internationale contentcampagnes voor NN Group, het moederbedrijf van Nationale-Nederlanden, en doen we business consultancy voor beautybedrijf Coty. Alles wat we doen, of het nu content, advertising, productontwikkeling of research is, gaat over cultuur en hoe je als merk daarin een rol kan spelen. Kort gezegd: we helpen merken navigeren in de moderne wereld.

Hoe doet VIRTUE dit anders dan andere bureaus?

Ik denk dat het als marketeer een gezonde gedachte is om iedere dag te beseffen dat er echt helemaal niemand op je boodschappen zit te wachten. De wereld verdrinkt zo’n beetje in content, dus als je de aandacht van consumenten wilt, zul je die moeten verdienen. Dat doe je door niet alleen maar over jezelf te praten, maar dingen te brengen die mensen daadwerkelijk willen zien. Wij vragen ons altijd af: zou ik dit zelf uitzoeken? Zou ik ervoor in de rij staan? Heeft het me aan het denken gezet? Voelde ik er iets bij? Ikzelf probeer ook mijn redactionele achtergrond over te dragen aan het team. Ik wil dat we net zo nieuwsgierig zijn als journalisten en echt op zoek gaan naar het unieke verhaal. Het is daarom natuurlijk fantastisch dat VIRTUE toegang heeft tot alle data, insights en relaties met talent van een wereldwijd mediamerk als VICE. We maken daar iedere dag dankbaar gebruik van in onze missie om met VIRTUE-merken te transformeren door ze een output te geven waar mensen daadwerkelijk op zitten te wachten.

www.virtueworldwide.com
www.vice.com/nl

 

Dit interview is eerder gepubliceerd in het Cross Media Jaarboek 2019. 

Het overzicht van de winnaars van de Cross Media Awards 2019 staat hier

www.crossmediacongres.nl
www.crossmediaawards.nl

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie