[Interview] Rutger Houweling: Bever werkt zonder extern contentbureau
26-11-2018 12:00:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5540 | Tags:

Als Head of Content & Social van buitenwinkelketen Bever staat Rutger Houweling aan de basis van het net gelanceerde branded outdoormagazine Buitentijd. Het magazine en print spelen een belangrijke rol in de nieuwe crossmediale contentstrategie van Bever. Wij spreken Rutger Houweling over de bladformule en hoe journalistiek en commercie hand-in-hand kunnen gaan.

Hallo Rutger. Gefeliciteerd met Buitentijd. Wat staat er allemaal in de eerste editie?

Ons doel is om zo veel mogelijk mensen te motiveren naar buiten te gaan en ervoor te zorgen dat ze daar een mooie tijd doorbrengen. Buitentijd, dus. In de eerste uitgave, de wintereditie, staat onder andere een interview met 3 op Reis-presentatrice Nienke de la Rive Box. Nienke vertelt hoe bijzonder alleen over de wereld reizen is. Programmamaker Floris Kortie deelt zijn liefde voor buiten en klassieke muziek én zijn speciaal voor Buitentijd samengestelde Spotify-playlist. Het magazine staat vol met tips en tricks om deze winter optimaal en veilig te genieten. Ook vind je er musthave winter gear, hemelse hikes, een lekker winters recept en een inspirerend wintersportavontuur waar zeilen en toerskiën in Noorwegen samenkomen. Kortom: te veel mooie verhalen om op te noemen.

Waar staat Buitentijd voor?

Wij willen mensen inspireren om meer Buitentijd door te brengen. Omdat wij oprecht geloven dat buitenzijn goed is voor iedereen. Het maakt ons gezonder, gelukkiger en bewuster van de wereld om ons heen. Dichtbij in Nederland en over de landsgrenzen. De groep mensen die natuur en gezondheid belangrijk vindt neemt toe, maar dat geldt ook voor het aantal mensen dat binnen blijft. Ook deze groep mensen willen wij blijven activeren om wél (meer) naar buiten te gaan. Wij richten ons dus op iedereen. Om dit te bereiken, bieden wij met het magazine unieke en inspirerende content die je activeert naar buiten te gaan, een goed advies en kwaliteitsproducten. Ook kiezen wij ervoor om zonder extern contentbureau of uitgever te werken, maar doen alles in eigen beheer.

Hoe en naar wie wordt het gedistribueerd en in welke oplage?

Met een printoplage van 450.000 is Buitentijd het grootste outdoormagazine van Nederland. Hiervan worden 250.000 exemplaren naar zogenoemde look-a-likes van onze vaste klanten verstuurd. 50.000 exemplaren komen op sport- en horecagelegenheden in de grote Nederlandse steden te liggen. Zo kun je tijdens een kop koffie ook van Buitentijd genieten. Tot slot wordt een exemplaar met webbestellingen meegestuurd en kun je Buitentijd gratis in de winkel meenemen. In totaal geven wij vier edities per jaar uit, gericht op de seizoenen.We hebben een crossmediale contentstrategie ontwikkeld waarbij alle content ook digitaal wordt gepubliceerd. In het begin op onze blog Bever.nl/buitentijd, maar hier gaan we het komende jaar een sterke online propositie aan toevoegen. De content op ons blog wordt aangevuld met extra informatie waar nodig en vertalen wij twee onderwerpen naar videoformats. Een daarvan is Buitenhacks, handige lifehacks voor je tijd buiten. Het andere format richt zich meer op local hero’s in Nederland die over hun favoriete buitenplek vertellen. Deze videocontent bedenken en produceren wij ook in huis.
Verder zoeken wij ook met het geprinte magazine de online interactie. Je vindt bijvoorbeeld Spotify-scancodes die je via een scan met je telefoon direct naar onze samengestelde playlist brengen. Wij vinden dat muziek en buiten namelijk goed samengaan. Daarnaast is het een mooi extra medium om mensen op kwalitatieve wijze in contact te laten komen met het merk Bever.

Hoe en in welke mate komt Bever terug in het magazine?

In het logo vind je onze Bever subtiel terug, worden de social channels regelmatig genoemd en vind je de rubriek Bever update. Een volledige pagina gewijd aan service en advies. Ook is er een product spread met de beste winter gear en koppelen we logischerwijs producten aan verhalen. Altijd gedacht vanuit het beste advies. De aansluiting moet natuurlijk aanvoelen en kloppen. Ook wordt er doorverwezen naar onze blog voor extra info. That’s it. En zo willen wij het ook houden: inspireren om naar buiten te gaan staat centraal en maakt onze expertise en advies het magazine compleet.

Kunnen externe partijen adverteren?

Zeker, in deze wintereditie heeft bijvoorbeeld SkiWelt als externe partij ruimte ingekocht. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met David Trimbos van Bever.

Wie zijn er verantwoordelijk voor Buitentijd?

Een mooi team met mensen heeft aan de eerste editie gewerkt. Concept door Esther Mutsaers en Marieke Riks. Head of content Bever, dat ben ik. Managing Editor is Esther Mutsaers. Art direction en vormgeving door Marieke Riks. Eindredactie door Saskia Smith. Het team van Bever bestaat uit Jelka Molenaar, ik, Lotte Hoek, Dennis Odijk, Maaike Schets, Nanouk Wouters, Dorien Makkink en Elien Meijer. De fotograaf van de cover van de eerste editie is Jaap Stahlie. Fotografie producten door Lotte Hoek en Dennis Odijk. Journalisten die hebben meegewerkt zijn Leroy van den Berg, Eva Dusch, Dirk Wijnand de Jong, Chris Riemens, Liesbeth Rasker en Liselotte Legebeke.

Wat is het laatste nieuws?

Ik las laatst een mooi interview met Rob Aldersen, chef content bij WeTransfer. Hij zegt daarin: "Magazines zijn een van de weinige plekken waar we kunnen verrassen." En dat is super om te horen van zo’n digitale partij als WeTransfer. Ik sluit mij hier helemaal bij aan, als je digitale propositie maar ook goed in elkaar zit. Grootser denken dan een papieren middel en alle relevante media opzoeken waar je een band met je (toekomstige) klanten kunt opbouwen en behouden. Door de juiste content via het juiste kanaal op het juiste moment aan te bieden. Denk als merk ook als mediabedrijf. Dan gaan er mooie dingen gebeuren met je marketingmix.

www.bever.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie