[Forum] Wil je opvallen als merk? Gebruik humor in je branded content
15-02-2019 11:42:00 | Door: David de Jong | hits: 2579 | Tags:

Humor blijft hangen. Daar zijn marketingcommunicatie en media-experts Jessica Bakker, Matthijs Roumen en Thijs Dorreboom het over eens. Toch zijn veel merken voorzichtig met het gebruik ervan in branded content. Jammer, vinden de experts. "Durf eens wat anders te doen als merk."

Tekst: Patrick van Hooy

Welke campagnes zijn de afgelopen tien jaar nou echt blijven hangen? Thijs Dorreboom: "Dat zijn toch die van Calvé Pindakaas, denk aan een Lieke Martens of een Pietertje je kan niet voetballen." Het unieke van deze Calvé-reclames? Juist, ze zijn grappig.

Betekent dit dat je als marketeer het beste overal een jolig sausje overheen kunt gooien? Jessica Bakker: "Nee. Je moet niet het idee hebben dat de humor er met de haren is bijgetrokken."

Thijs Dorreboom vindt dat merken humor in campagnes wel erg links laten liggen. Dorreboom: "Elk zichzelfrespecterend merk zou humor in zijn branded content moeten gebruiken." Maar geldt dit ook voor een serieus merk als bijvoorbeeld ING Bank? Patrick van Hooy, eigenaar van Value Zipper: "Staat humor niet een beetje te ver af van de toon van de rest van de communicatie?"

Net even anders dan de concurrent

Thijs Dorreboom: "Nee, het kan juist wonderen doen. Zeker als je wilt opvallen binnen een bepaalde categorie. Veel merken binnen dezelfde categorie doen namelijk hetzelfde als het aankomt op reclame en branded content. Of het nu de banken, mode, of auto-industrie is. We rennen eigenlijk allemaal dezelfde kant op en merken roepen allemaal ongeveer hetzelfde. Maar als je vraagt van welk merk een bepaalde reclame is, dan weten mensen dat vaak helemaal niet."

Als merk kun je het dus maar beter net even anders doen dan je de concurrentie en humor is een goede manier om op te vallen. Dorreboom: "Die van Was je maar naar Specsavers gegaan, dat is echt een briljante commercial en een sterke campagne die past bij het merk. Met humor dus." De experts zijn het erover eens: binnen de categorie brillen is Specsavers inderdaad de enige die opvalt en ook blijft hangen.

Ook in tekst mag een knipoog zitten

De experts zijn het erover eens dat humor vaak het beste tot zijn recht komt in audiovisuele branded content. Thijs Dorreboom: "Humor overbrengen in tekst is een stuk lastiger." Dit betekent overigens niet dat teksten kurkdroog moeten zijn. Matthijs Roumen: "Ook daar mag best een knipoog in zitten."

Matthijs Roumen heeft nog een kleine kanttekening bij het gebruik van humor voor branded content: "Het moet wel passen bij de productcategorie of dienstverlening van een adverteerder. Wij werken bijvoorbeeld voor een uitvaartverzorger en uitvaartverzekeraar. Dat domein leent zich niet voor humor." Thijs Dorreboom geeft toe dat humor niet per definitie voor elk merk werkt.Thijs Dorreboom:  "Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je doelstelling is en bepaalde merken moeten het gewoon echt niet doen." Maar over het algemeen zijn de experts het erover eens dat een beetje meer humor in branded content geen kwaad kan. Thijs Dorreboom: "Nu hebben we een situatie waarin veel merken überhaupt niet durven overwegen om humor te gebruiken en dat is zonde."

Even voorstellen...

Onze experts zijn specialist in hun vakgebied. Voor de serie ‘Branded content? Zo doe je dat!’ deelt iedere expert zijn eigen kijk op branded content. Wij vertalen hun input naar praktische lessen die je verder helpen.

Jessica Bakker, Group Client Director Ahold Delhaize bij Dentsu Aegis Network
Thijs Dorreboom, Marketing & Comunication Strategist bij Marketing Communication & More
Matthijs Roumen, Strategy Director bij M2Media

Patrick van Hooy is CEO van Value Zipper

www.valuezipper.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie