Libelle & Ministerie van Economische Zaken & Klimaat met Iedereen doet WAT
28-09-2021 13:27:00 | Door: David de Jong | hits: 833 | Tags:

Als onderdeel van die brede publiekscampagne is DPG Media gevraagd om de doelgroep middels een branded content campagne te inspireren, motiveren en activeren om duurzame maatregelen te nemen. Om klimaatdoelen die de regering wil behalen, te stimuleren is een brede publiekscampagne onder de noemer Iedereen doet WAT ontwikkeld.

Deze campagne biedt burgers concrete handelingsperspectieven, in elke fase van de klimaattransitie. Het gaat dan om hoe men zich vervoert, hoe huizen verwarmd worden en hoe geld wordt verdiend. Dat zal als het aan de regering ligt, in hoger tempo moeten verduurzaamd.

De bedoeling is dat mensen zich meer kunnen vinden in stellingen als: Ik vind ook dat ik iets kan doen voor het verbeteren van het klimaat en iedereen kan iets doen, hoe klein ook, voor het verbeteren van het klimaat. De overheid wil dat de doelgroep geactiveerd wordt en in het gedrag bereid wordt om duurzame maatregelen te nemen.

Uit gesprekken met mediabureau Initiative blijkt een duidelijke wens om de content te laten aansluiten bij de redactionele formule van een mediamerk met een sterke binding met de doelgroep. Zowel Libelle als Flair komen sterk uit de NOBO analyse. Na een gesprek met beide redacties, blijkt Libelle de geschikte keuze te zijn.

Gedurende de campagne worden er zes specifieke thema’s aangesneden, met ieder hun eigen doelgroep:

  • Elektrische apparaten: alle consumenten stimuleren te kiezen voor energiezuinige elektrische apparaten
  • Autodelen: iedereen met een rijbewijs (focus op gezinnen met tweede of derde auto) stimuleren deze te verruilen voor een deelauto
  • Groente/fruit van het seizoen: de boodschapper stimuleren meer groente/fruit van het seizoen te kopen (=minder milieubelasting)
  • Voedselverspilling: kleine huishoudens, werkenden, gezinnen met jonge kids & mensen met hoge inkomens stimuleren minder te verspillen
  • Online winkelen: online shoppers die onnodig veel bestellen/retourneren bewust laten worden van de consequenties
  • Tweedehands kleding: 18-40 jarigen stimuleren tweedehands kleding te kopen in plaats van recent geproduceerde kleding


Concept: human interest verhalen met een vleugje praktische tips

Nog niet iedereen voelt de urgentie om iets te doen. En voor wie dat wel voelt, is het ook nog niet altijd duidelijk wát ze kunnen doen, wat de eerste of volgende stap is.

De burgers die nog weinig urgentie voelen, is inspiratie geboden en gestimuleerd om zelf tot actie over te gaan met verhalen van mensen in herkenbare situaties, die hun dagelijkse gewoonten hebben omgezet naar groene gewoonten. Altijd met bruikbare tips én een doorverwijzing naar naar de website van de campagne.

Media-inzet

Een branded contentserie van zes verhalen is geproduceerd waarin vrouwen vertellen wat zij doen om hun steentje bij te dragen aan het klimaat. De artikelen zijn aangevuld met persoonlijke en praktische tips waar iedereen direct mee aan de slag kan en informatie over de Iedereen doet WAT-campagne. De vrouwen zijn door Libelle gefotografeerd in hun eigen omgeving en de artikelen zijn gebundeld op een speciale website van Libelle. De artikelen worden in flights van twee weken aangejaagd op Libelle.nl, Libelle Facebook en via Native posts binnen een relevant umfeld op andere mediamerken, zoals Margriet.nl en Oudersvannu.nl.

Resultaten

Gemiddeld aantal views per artikel: 25.059 met zelfs een uitschieter van 40.160 views op het artikel ‘Sinds we op deze manier boodschappen doen, besparen we bijna 150,- per maand’. Ver boven de benchmark van 8.000 articleviews.

Een gemiddelde time on article van bijna twee minuten (1.53)

Roema Rambhadjan, Senior Communicatieadviseur bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat: “We zijn heel tevreden over de samenwerking met Libelle. Het proces verliep soepel en klantvriendelijk met als resultaat een succesvolle branded content samenwerking: zes unieke verhalen die qua zichtbaarheid ver boven de doelstelling scoorden. DPG Media verdient een dikke duim omhoog.”

www.rijksoverheid.nl
www.Libelle.nl/groenegewoontes
www.iedereendoetwat.nl
www.dpggrow.nl
www.dpgmedia.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie