Tweede Kamer wil overzicht van reclame uit onvrije landen bij online-influencers
10-06-2020 00:25:00 | Door: David de Jong | hits: 1070 | Tags:

De Tweede Kamer wil dat de regering inventariseert hoe vaak online-influencers reclame maken voor onvrije landen zonder dat dit inzichtelijk wordt gemaakt voor hun volgers. Dit heeft VVD-kamerlid Zohair El Yassinivoorgesteld via een motie die door een meerderheid door de Tweede Kamer is aangenomen.

In de motie wordt gesteld dat regimes uit onvrije landen gebruik maken van pr-bureaus om socialmedia-influencers inzetten als marketingpion voor hun eigen gewin om zo op propagandistische wijze hun regime rooskleuriger te laten overkomen en dat niet altijd transparant is dat deze influencers gesponsord worden. De motie kwalificeert de sponsoring aan als een van ongure achtergronden.

Ook stelt de motie dat partijen als het Commissariaat voor de Media en de Reclame Code Commissie een rol moeten spelen om kinderen te beschermen tegen propaganda uit onvrije landen door toezicht te houden op videoplatforms. Minister Arie Slob (ChristenUnie) zal namens de regering met een reactie moeten komen op de motie.

www.rijksoverheid.nl
www.tweedekamer.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie