Value Zipper: Branded Content, de huidige stand
29-05-2020 13:22:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 1050 | Tags:

Wat is de stand van branded content? Hoe beoordeel je een idee of plan? Deze en andere vragen passeerden de revue in het vijfde branded content-rondetafelgesprek met verschillende media-experts, georganiseerd door Value Zipper.

Wat verstaan we onder branded content?

Een partnership, een merkverhaal of een effectieve manier om je communicatieboodschap zacht te laten landen bij je doelgroep. Branded content is inmiddels al jaren een bekend begrip in de branche en voor velerlei uitleg vatbaar. De grenzen zijn vaag, de mogelijkheden eindeloos. En dat biedt ook kansen.

Bijzonder hoogleraar Contentmarketing aan de UvA, Ed Peelen, heeft een volledig whitepaper gewijd aan de definitie van contentmarketing, waar branded content onder valt. Zo wordt het omschreven als je eigen uitgever zijn en een methode om jouw bedrijf winstgevend te maken. Ook wordt gesproken over een een diffuus vakgebied: waar ligt het verschil tussen branded content en bijvoorbeeld pr, native advertising of branded journalism? Onderaan de streep blijkt dat er nog geen eenduidige definitie aan branded content te verbinden is.

Content in overvloed

Vanuit de consument is er een groeiende behoefte aan betere en niet commerciële content. Adverteerders spelen hierop in, maar onze experts zijn het erover eens dat er te veel content gemaakt en de ruimte in geslingerd wordt. Te veel content die niks bijdraagt voor de consument of aan het merk, maar vooral om zoveel mogelijk contact momenten te creëren. Dit is heel erg op korte termijn gedacht terwijl bij de inzet van branded content juist lange termijn denken belangrijk is. Door het vertellen van je verhaal en daarbij iets toe te voegen dat iets los maakt bij je doelgroep zorg je ervoor dat je waardevol bent voor de consument. Doe je dit op lange termijn goed en zorgvuldig dan creëer je herkenbaarheid bij de consument, die voordat hij of zij tandpasta moet kopen al aan je merk denkt.

Onderdeel van strategie en mediamix

Ik wil iets met branded content. Dat is een veelvoorkomende zin die onze media-experts tegenkomen in briefings of gesprekken met adverteerders. Branded content is een bekend begrip en wordt op dit moment gezien als de heilige graal. Echter lijkt het erop dat er minder goed nagedacht wordt over waarom je het inzet en wat het bijdraagt aan het doel van de campagne. Aan de andere kant zien we wel dat branded content steeds meer onderdeel wordt van de strategie en de mediamix. Toch is het ook het eerste dat weer uit de mix gehaald wordt zodra budgetten verschuiven. Kijkende naar aankomende jaren en de groeiende behoefte, zou het volgens onze experts zeker kunnen dat er een verschuiving gaat plaatsvinden en branded content een vaste plek krijgt in de mediamix.

Purpose Marketing

Purpose marketing wordt omschreven als marketing met een ‘hoger doel’. Zoals de wereld een stukje beter maken of bijdragen aan een betere toekomst. Mensen verwachten tegenwoordig meer van een merk. Ze baseren een aankoop op het feit of een merk een rol speelt in het creëren van een positieve toekomst.” Dit is vooral kenmerkend voor de jongere generatie. Zo vinden millennials en gen-z het heel belangrijk dat een merk iets goeds doet voor de wereld en hecht generatie e hier minder waarde aan. Branded content met een maatschappelijk onderwerp kan zich goed lenen voor purpose marketing en zorgt voor een verdiepende laag voor je merk. Deze manier van inzet is iets wat we vooral de afgelopen 1,5 jaar meer zien gebeuren, en past dus ook goed binnen de huidige stand van branded content.

Dit artikel is voortgekomen uit het vijfde branded content-rondetafelgesprek met onze experts uit de mediabranche:


Inzichten uit eerdere content-rondetafelgesprekken staan hier

www.valuezipper.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie