[Value Zipper] Branded content in 2021: een terugblik
16-12-2021 10:10:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 984 | Tags:

Het afgelopen jaar stond werderom in het teken van de coronacrisis. Welke rol speelde dit op het vlak van branded content? Value Zipper sprak met belangrijke spelers op de markt. Wat viel hen op?

We spreken met:

 

Volwassen markt

Willem-Albert Bol: “Branded content is gelukkig volwassen geworden en ook in de crisis rond de pandemie niet verdwenen. Wel kun je bij veel klanten zien dat het niet grootste prioriteit had. Dat is zonde en een gemiste kans. Het probleem dat veel branded content heeft, is dat het wordt ingezet als verdieping van het merk. Dat is zeker een relevante rol die branded content kan spelen. Maar nog meer dan merk verdiepend, kan het ook aanjager zijn van sales en conversie. Vind via branded content juiste doelgroep.

Via contact met content kunnen mensen hun interesse kenbaar maken. Dan kan je relevant aanbod geven alleen aan die personen die ook echt ervoor in de markt zijn. Contentmarketing is echt ook relevant in de wereld van performance marketing. Een onderschatte rol die branded content nog veel meer ruimte voor groei geeft.”

Meer samenwerkingen

Terri Bos: “Waarbij we in 2020 zagen dat er een afwachtende houding was ten opzichte van branded content door Covid en er veel gecanceld werd of concepten een andere vorm moesten aannemen, zagen we in 2021 een stijging in de samenwerkingen met onze klanten en daarbij nieuwe vormen van creativiteit ontstaan. Doordat er zoveel behoefte is/was aan verbinding, zien we dat branded content bij uitstek de manier is om merken toegankelijker te maken voor de consument en zo die verbinding op te zoeken.”

Steeds relevanter

Luka Cappetti: “Nu de kosten van bijvoorbeeld televisie erg aan het stijgen zijn, zien we dat spot inkoop op tv voor niet alle adverteerders haalbaar is. Hierdoor worden branded content-oplossingen voor bijvoorbeeld op televisie steeds relevanter. Bij Initiative zien we ook een toename in de aanvragen voor branded content. Het is een manier om je te onderscheiden en de doelgroep op een relevante manier te bereiken.”

Zoek de juiste manier

Eline Akkermans: “Branded content is naar mijn mening een uitstekend middel om een boodschap over te brengen zolang dit wel op de juiste manier gedaan wordt. Een merk moet absoluut een geloofwaardig verhaal vertellen, want anders dan val je door de mand. Vooral de jongere consument kijkt op een andere manier naar advertenties en met de enorm snelle veranderingen in de wereld op het gebied van content moet je als merk wel bij blijven.

Video speelt een veel belangrijkere rol en dat is te zien aan de stijging in streamingplatforms, maar ook podcasts zijn veel populairder geworden dit jaar. Persoonlijk vind ik TikTok de beste vorm van branded content. Dit platform heeft in 2021 naar mijn mening de grootste groei doorgemaakt. Ik heb gezien dat kleine adverteerders met minder marketingbudget enorm gegroeid zijn door het inspelen op de markt met videocontent op TikTok.”

www.valuezipper.nl

Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

Lees ook:

[Value Zipper] Hoe bereik je Generatie E: vrouwen van 50-75 jaar
[Value Zipper] Wat is de kracht van magazines?
[ValueZipper] Natuurfilms inzetten om je merk te versterken
Value Zipper breidt digitale propositie uit
[Value Zipper] Voordelen en nadelen van rubrieken als contentvorm
Value Zipper laat merken samenwerken met bioscoopfilms

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie