Value Zipper: Generatieverschillen en hun impact op branded content
05-10-2020 11:35:33 | Door: Saskia van Weert | hits: 521 | Tags:

Elke leeftijdsgroep heeft een andere levensstijl en interesses. Hoe speel je als marketeer in op de uiteenlopende wensen en eisen die de generaties hebben?

We spreken met:

 

Er zijn enorm veel doelgroepen te onderscheiden. Denk aan de millennials, Gen Z of Generatie E (50+). Voor elk van deze groepen kan branded content bijdragen aan waardering van jouw merk. Maar hoe ga je met deze verschillen om en hoe zorg je ervoor dat de branded content aansluit? Met deze vragen zijn onze experts aan de slag gegaan.

Iets bijdragen als merk

Een doelgroep gaat verder dan demographics, daar zijn de experts het over eens. “Het is vaak nuttig om archetypes te maken. Er wordt dan niet per se gekeken naar leeftijd, maar er wordt gefocust op wie zij zijn en hoe hun leven eruit ziet. Wat is het gedrag en waar lopen ze tegenaan?” En hoe kan jij als merk iets oplossen of bijdragen?

Waarde toevoegen

Hoewel er veel doelgroepen te onderscheiden zijn, is een doelgroep bepalen niet zo vanzelfsprekend. “Je moet de doelgroep wel goed begrijpen en een groep niet over één kam scheren. Kijk bijvoorbeeld niet teveel in personen, want niet elk persoon is hetzelfde.” Stel vragen zoals: Wat beweegt de doelgroep? Hoe consumeren ze informatie? Waar lopen ze tegenaan? De antwoorden die hieruit voortkomen zijn de basis voor het creëren van branded content die iets voor de doelgroep oplost, en daadwerkelijk waarde toevoegt.

Verschillende verwachtingen

In algemene zin denken de experts dat Gen Z en millennials kritischer zijn dan de oudere generaties. Jongeren prikken sneller door advertenties of branded content heen. Sophie: “Ik denk dat het grootste verschil zit in de verwachtingen die de verschillende generaties van merken hebben. Over het algemeen hebben jongere generaties meer verwachtingen op emotioneel niveau en oudere generaties toch wat meer functioneel. Jongere generaties hebben bijvoorbeeld meer waardering voor merken die een standpunt op maatschappelijke thema’s innemen en eerlijk en transparant in hun communicatie zijn. Dit bepaalt in grote mate hoe branded content door hen wordt ervaren. Oudere generaties hebben andere verwachtingen, zijn hebben bijvoorbeeld een minder kritische blik op transparantie in communicatie en denken minder van de rol van merken in de maatschappij.”

De experts zien dus een duidelijk verschil tussen millennials en 50-plussers. Joep: “De 50-plusser zit meestal in een hele andere fase van zijn of haar leven dan een jonger persoon. Jonge mensen denken minder vaak na over later en meer over ik wil nu iets hebben.” Op basis van dit soort inzichten kan de content gemaakt worden. Joep legt uit: “Goede creatie begint met een inzicht. Welke barrières ondervindt de doelgroep en welke belofte communiceert het merk? Daar zit een raakvlak. Kruip in de belevingswereld van de doelgroep en spreek ze aan op het juiste moment en de juiste manier. Senioren spreek je anders aan dan jongeren. Het gekozen kanaal  waar gecommuniceerd wordt, is daarbij natuurlijk ook van belang.”

www.valuezipper.nl

Lees ook:

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie