[Value Zipper] Hoe bereik je Generatie E: vrouwen van 50-75 jaar
19-10-2021 09:40:23 | Door: Saskia van Weert | hits: 441 | Tags:

In 30 jaar is er een sterke groei geweest van het aantal vrouwen in de leeftijd 50-75 jaar. En waar deze groep voorheen slechts 12 procent van de bevolking vertegenwoordigde, is dat nu bijna 17 procent. 

In dit artikel de samenvatting en adviezen van Value Zipper rondom marketing en communicatie richting deze doelgroep.

Sterk groeiende doelgroep 

In 1988 telde deze groep in Nederland 1.745.933 vrouwen. In 2005 waren het er 2.233.361 en in 2019 was dat al gestegen naar 2.842.920 vrouwen. Er kwamen dus ruim een miljoen generatie E-vrouwen bij in 30 jaar, een toename van 64 procent. De gehele Nederlandse bevolking nam in die periode toe met 14,5 procent. Onvermijdelijk is dat deze groep vrouwen een steeds groter deel van het consumentengedrag en de uitgaven bepaalt. Het CBS houdt dat voor Nederland echter niet apart bij. 

Senioren van nu, in het algemeen, maar deze vrouwen zeker zijn hoger opgeleid, zelfbewuster, zelfredzaam en hebben meer te besteden dan de vorige generaties. Ze dragen, ook als ze niet meer werken, vaak nog hun steentje bij aan het reilen en zeilen van de samenleving.

Algemene adviezen over Generatie E:

  • Bevestig dat zij in de kracht van hun leven zijn. Hier liggen kansen voor beauty-, verzorging- en modemerken.
  • Bemoedig ze op hun pad. Mogelijkheden te over bij scholing, creativiteit en cultuur.
  • Speel in op het feit dat de aankomende decennia de mooiste worden. Denk aan travel, wonen en ontwikkeling.
  • Ontzorg waar ze hindernissen ondervinden. Denk daarbij aan financiën, zorg, comfort en techniek.

 

Hier lees je per onderwerp de belangrijkste adviezen die van pas kunnen komen in marketingcommunicatie gericht deze doelgroep.

  1. De gevoelsleeftijd
  • Toon herkenbare situaties, echte mensen. Maak reclame herkenbaar.
  • Toon producten zoals ze zijn. Gewoon wat het is, zonder blabla eromheen.

 

  1. De spin in het web
  • Geef de moederrol een plek, want kind uit huis of niet, de band blijft.
  • Geef de dochterrol een plek, want die wordt weer sterker naarmate de ouder meer steun nodig heeft.
  • Zie de kracht die het grootouderschap geeft.
  • Benadruk de positieve kanten van het empty nest.
  • Kijk bijtijds naar de zelfredzaamheid van de ouder

 

  1. De behoeften
  • Bezie de vrouw als autonoom wezen, op zoek naar geestelijke vrijheid.
  • Help vrouwen zich als ondernemer te ontplooien.
  • Werk samen met theaters, verbind je naam aan een tentoonstelling, zoek het culturele umfeld.
  • Geef ze op hun werk een rol als vraagbaak en laat ze meer hun gang gaan.
  • Steun ze in ontplooiing op creatief gebied.

 

  1. Modernisering
  • Verzin (technologische) oplossingen die tijd besparen, zelfvertrouwen geven of problemen oplossen.
  • Hou bij je design er rekening mee dat oudere mensen zo lang mogelijk in hun eigen huis willen blijven, met alle hulp die ze er bij kunnen krijgen.

www.valuezipper.nl

Lees ook:

[Value Zipper] Wat is de kracht van magazines?
[ValueZipper] Natuurfilms inzetten om je merk te versterken
Value Zipper breidt digitale propositie uit
[Value Zipper] Voordelen en nadelen van rubrieken als contentvorm
Value Zipper laat merken samenwerken met bioscoopfilms

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie