Whitepaper Value Zipper over effectief toepassen van branded content
28-11-2019 09:28:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 822 | Tags:

Value Zipper heeft een whitepaper gemaakt waarin optimaliseren van branded content centraal staat. Het document is beschikbaar via de site van het bedrijf.

Branded content is razend populair onder marketeers. Maar enkel daar op inzetten is volgens de experts geen goed idee.

Jessica Bakker, Group Client Director bij Ahold Delhaize:  “Je moet branded content niet zien als iets losstaands, maar als een onderdeel van de totale mediamix. Haar ervaring is dan ook dat branded content het beste werkt als onderdeel van een grotere campagne.

Ook de andere experts zetten branded content meestal in als onderdeel van een bredere campagne. Michael Willems, hoofd content & experience bij Mindshare: “Een communicatiestrategie bestaat vaak uit verschillende communicatielagen. Branded content kan er hier één van zijn. Iedere laag heeft een eigen team, budget en KPI. Branded content is dan een opzichzelfstaand project binnen een campagne. Maar de branded content is dan wel verbonden met de andere lagen, die allemaal dezelfde afzender en dezelfde belofte hebben.”

Veel marketeers willen direct het kortetermijnresultaat van branded content zien. Maar volgens de experts moet je er juist rekening mee houden dat het even kan duren voordat het iets oplevert.

Michel Tiggelman, voormalig Client Lead bij OMD Nederland: “Branded content draagt bij aan langetermijndoelstellingen”.

Thijs van Dijk, marketing- en communicatiestrateeg bij Marketing Communication & More zou marketeers adviseren zich met branded content juist op de toekomst te richten. Thijs van Dijk: “Ga voor langere termijn een samenwerking aan met een mediapartner en kijk vervolgens hoe dit bijdraagt aan bijvoorbeeld de groei van het aantal fans op de social media kanalen en de associaties die consumenten bij je merk hebben.”

Daarnaast is het verstandig om branded content uitingen voortdurend te herhalen. Matthijs Roumen, Strategy Director bij M2Media: “Het is geen one-off. Je kunt dus niet één keer een brandedcontentuiting doen en daarmee verwachten dat het direct resultaat oplevert. Als een consument een video maar één keer ziet blijft de associatie die hij of zij daarbij heeft gewoon niet hangen.”

Als je als merk een samenwerking aangaat met een medium maak je in feite gebruik van elkaars merkkracht. Maar branded content is alleen effectief als het medium en het merk ook bij elkaar passen. Lex van Bakel, oprichter en eigenaar van Media Content House: “Je moet zorgen dat het medium de doelgroep aanspreekt die jij wil bereiken. Als je gericht bent op zakelijke consumenten heb je meer aan een samenwerking met een zakelijk medium dan aan een medium met een bredere doelgroep.”

Daarnaast kan ook de autoriteit van een medium veel voor je merk doen. Evert Bronkhorst, Strategy Director bij Vizeum: “Wil je een serieuze boodschap overbrengen? Dan is het slimmer om een samenwerking aan te gaan met de Volkskrant dan met de Story. Het hangt ook af van het type consument dat je wil bereiken. Misschien past de toon van het Algemeen Dagblad wel beter bij jouw doelgroep dan de toon van de Volkskrant.”

Maar ook jouw positie als merk is bepalend. Matthijs Roumen “Als je een beginnend merk bent, heb je veel aan de autoriteit van een RTL of een Persgroep. Terwijl een merk als Nike die autoriteit zelf al heeft.”

De whitepaper is op Value Zippers website te downloaden.

www.valuezipper.nl

 

Lees ook: 
[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie