Nieuws.
Vice komt met video-interviews in Kiezen met Vice
Vice komt in de aanloop naar de verkiezingen met een serie video-interviews en redactionele content omtrent lijsttrekkers. Daarmee wil Vice kandidaten voor de verkiezingen antwoorden laten geven op kwesties die jongeren belangrijk vinden
Mediahuis: forse omzet- en resultaatgroei in 2020
Mediahuis heeft in 2020 een forse omzet- en resultaatgroei gerealiseerd. De omzet steeg met meer dan 15 procent naar 990,5 miljoen euro. Het operationeel resultaat verdubbelde bijna naar 121,9 miljoen euro en het nettoresultaat verviervoudigde bijna naar 58,6 miljoen euro
Facebook heft Australische nieuwsblokkade op
Facebook heft de blokkade op het delen van Australisch nieuws en het beschikbaar stellen van nieuws in Australië op. De Australische regering heeft toezeggingen gedaan over de in voorbereiding zijnde wet over techgiganten die moeten betalen voor nieuws
Facebook en Instagram doen Australië in de ban
Op Facebook en Instagram kan geen Australisch nieuws meer gedeeld worden. Internationaal nieuws en Australische overheidsinformatie is niet meer toegankelijk in het land. Hiermee reageert het bedrijf op aankomende Australische wetgeving
[Interview] Marc Reineman: NDC mediagroep bereikt 81 procent van de mensen in het noorden
Marc Reineman is Sales Director bij de NDC mediagroep. Het grote regionale mediabedrijf is gevestigd in het noorden van het land en heeft roots die teruggaan tot 1752. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over het crossmediale bedrijf
Google gaat via News Showcase betalen voor Australisch nieuws
Alphabet is in Australië gestart met het nieuwsplatform News Showcase waarbij nieuwsuitgevers betaald worden. De moedermaatschappij van Google doet dat in de hoop dat ze niet hoeft te betalen voor het doorlinken naar Australische nieuwsartikelen
Mediahuis Groep bundelt advertentieverkoop in Mediahuis Connect
Mediahuis lanceert Mediahuis Connect; een mediacombinatie van De Telegraaf en alle onder de Mediahuis Groep vallende Nederlandse regionale merken. Hiermee biedt Mediahuis adverteerders het gemak om via één centraal loket de verbinding te maken met heel Nederland.
RTL Nieuws en Jinek verslaan gezamenlijk verkiezingen op RTL4
RTL Nieuws en de talkshow Jinek verslaan samen de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Dat doen ze bij het RTL Verkiezingsdebat, maar ook bij tot Jinek & RTL Nieuws: De Strijd om de Kiezer omgedoopte talkshow en de uitslagenavond
Talpa Network komt met online platform De Dag dat het weer mag
Talpa Network heeft een online platform gelanceerd: De Dag dat het weer mag. De redacties en de makers van onder meer Radio 538, Radio 10, Hart van Nederland, Shownieuws en LINDA. werken samen om kleine lichtpuntjes te brengen
DPG Media, BDUmedia, Rodi Media en Telstar Mediagroep starten advertentieplatform
DPG Media, BDUmedia, Rodi Media en Telstar Mediagroep zijn onder de naam AdLocal een gezamenlijk platform gestart voor adverteerders. Daarmee worden 37 huis-aan-huis-uitgevers vertegenwoordigd
NRC Media publiceert journalistiek jaarverslag 2020
NRC Media heeft haar journalistieke jaarverslag 2020 gepubliceerd. Daarin beschrijft het mediabedrijf hoe het in het coronajaar 2020 invulling gaf aan haar journalistieke missie
Qmusic en NU.nl komen met eigen radionieuws
Qmusic en NU.nl komen met eigen radionieuws op Qmusic. De nieuwslezers van Qmusic Anne-Marie Rozing, Fien Vermeulen en Anton Griep werken vanaf januari 2021 samen met de redactie van NU.nl
[Column] Wilbert van der Heijden: Journalistiek, corona, ethiek; Doosjes, herpak juist nu!
Ik word steeds gelukkiger. Steeds krijg ik als de deurbel gaat en de postbode weer verpakte doosjes aanreikt, een vreugde-injectie. De inhoud is mij vaak al bekend
Het Uur van NRC: 2020 was hét succesjaar voor betaalde kwaliteitsjournalistiek
Kwaliteitsjournalistiek en de meerwaarde van een sterk nieuwsmerk in het huidige medialandschap stonden centraal tijdens de eerste rechtstreekse uitzending van Het Uur van NRC
[Onderzoek] Datageletterdheid steeds belangrijker voor journalisten in opleiding
Meer aandacht voor datageletterdheid in opleidingen journalistiek kan de kwaliteit van de dagelijkse berichtgeving in media structureel verbeteren. Dat stellen Joris Boonen en Mark Pluymaekers, auteurs van het boek Kwantitatief onderzoek voor journalisten: verantwoord nieuws maken
Worldcom: zorgen over werkgelegenheid in Europese journalistieke en mediasector
Mensen uit de journalistieke en mediasector in Europa hebben blijvende zorgen over werkgelegenheid. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Young Professionals van het pr-netwerk Worldcom Public Relations Group heeft uitgevoerd naar de impact van de coronapandemie op hun werk en de toekomst van de sector
Mediahuis rondt overnameproces NDC Mediagroep af; Koos Boot CEO
Mediahuis heeft de overname van NDC Mediagroep 2 december 2020 afgerond. Koos Boot is aangesteld als CEO van NDC Mediagroep. Samen met algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk krijgt hij de leiding over het noordelijke uitgeversbedrijf
NDC Mediagroep schaft bureaukorting af bij print
NDC Mediagroep schaft de bureaukorting af voor haar printtitels. Het bedrijf dat in de komende periode door Mediahuis wordt overgenomen, wil transparant zijn over tarieven en streeft naar een eenvoudig en eenduidig prijsbeleid
ACM geeft Mediahuis toestemming voor overname NDC Mediagroep
Mediahuis mag NDC Mediagroep overnemen. Dat heeft de mededingingstoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. NDC Mediagroep is volgens de ACM een relatief kleine speler op de dagbladenmarkt
NRC Media neemt Sublime over
NRC Media, dat onderdeel is van het Belgische Mediahuis, heeft het radiostation Sublime en diens productie- en audiobedrijf overgenomen. Sublime blijft zelfstandig opereren binnen NRC Media
NRC lanceert NRC Audio app
NRC lanceert de NRC Audio app. De toepassing bundelt de beste podcasts uit binnen- en buitenland. Ook zijn er postcasts te vinden die exclusief via de app te beluisteren zijn
DeNieuwsmedia50 2021 | De Genomineerden
De lijst wordt vastgesteld op basis een onderzoek, uitgevoerd door MediaTest. Voor dit onderzoek worden 40.000 professionals in media en marketingcommunicatie uitgenodigd. Het onderzoek vindt plaats in de tweede helft van oktober
[Onderzoek] NRC Media en DVJ Insights: Vertrouwd journalistiek nieuwsmerk geeft positief effect op advertenties
Een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk heeft een sterk positief effect op belangrijke merk KPI’s van de advertentie. Een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk zorgt daarbij voor meer positieve en meer onderscheidende associaties met het adverterende merk
[Onderzoek] WOMEN Inc en FreePress Unlimited: Nog weinig diversiteit in Nederlandse nieuwsmedia
Mannen zijn oververtegenwoordigd in Nederlandse nieuwsmedia: 26 procent van de personen in de Nederlandse nieuwsmedia zijn vrouw. 9 procent zijn personen van kleur. Ook de experts die aan het woord komen zijn overwegend man (78 procent)
[Column] Bas Vlugt: DPG Media gaat met de lancering van eigen advertentie-ecosysteem nu écht de strijd met de techgiganten aan
De overname van Sanoma heeft bij DPG Media geleid tot een nieuwe status quo, een nieuw inzicht en een nieuw besluit. Misschien ook wel nieuwe verhoudingen en nieuw zelfbewustzijn. DPG Media ziet zichzelf graag zo: de digitale kampioen met de mentaliteit van een challenger
Enter Media breidt betaalmuur uit bij lokale kranten
Enter Media heeft het fenomeen betaalmuur uitgebreid bij de websites van haar huis-aan-huiskranten. In navolging van Weesp en Hilversum zijn nu ook NaarderNieuws, BussumNieuws en MuiderNieuws voorzien van zogeheten Extra-artikelen
ANP en DPG Media verlengen contract, inclusief NU.nl
Persbureau ANP en DPG Media hebben hun contract met drie jaar verlengd. Daarbij is het contract ook van kracht voor de uitgaven die DPG Media in april 2020 van Sanoma overnam, waaronder NU.nl
Mediahuis neemt NDC Mediagroep over
De aandeelhouders van NDC mediagroep, FB Oranjewoud en JM Fonds, hebben samen met Mediahuis Groep een principeakkoord bereikt over de overname van NDC door Mediahuis. Het bedrag wordt niet genoemd door beide partijen
NLProfiel stopt ermee; DPG Media onderzoekt andere modellen
NLProfiel, de samenwerking op gebied van data tussen DPG Media, Mediahuis en RTL Nederland zal na eind oktober 2020 stoppen. DPG Media onderzoekt andere modellen om adverteerders en gebruikers optimaal te bedienen
NDC Mediagroep: verregaande gesprekken over overname door Mediahuis
De eigenaren van NDC Mediagroep, FB Oranjewoud en het Je Maintendrai Fonds, voeren verregaande onderhandelingen met Mediahuis over een overname van NDC Mediagroep door Mediahuis
AD blijft meest bezochte Nederlandse nieuwssite
Het AD is de meest bezochte Nederlandse nieuwssite. Dit blijkt uit het Nederlandse Online Bereiks Onderzoekonline media-onderzoek van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX)
Blendle overgenomen door Franse Cafeyn
Blendle wordt volledig overgenomen door het Franse bedrijf Cafeyn. Dit heeft oprichter en leidinggevende Alexander Klöpping aan verschillende media bevestigd. Hij verkoopt daarbij zijn belang van 25 procent
[Podcast] Antonio Branco Cardoso over kranten in coronatijd
Tijdens de Cross Media Awards 2020 hebben we tijdens een marathon radio-uitzending in samenwerking met New Business Radio een keur aan gasten ontvangen. Antonio Branco Cardoso is Business Development Manager bij de NDC Mediagroep. Hij vertelt over de veranderde nieuwsconsumptie tijdens de coronacrisis
NRC rapporteert toename digitaal en printbereik
NRC Media stelt een goed tweede kwartaal 2020 achter de rug te hebben. Behalve de stijging van het digitaal bereik laat ook het printbereik gemeten door NOM, zowel doordeweeks als in het weekend, voor het tweede kwartaal op rij een stijging zien
DPG Media wijzigt management
DPG Media Nederland heeft haar management gewijzigd. Dit naar aanleiding van de integratie van de overname van de Nederlandse magazines van Sanoma op 20 april 2020
[Interview] Madelon Fortuin over NRC B2B-campagne 2020
NRC Media komt met een nieuwe B2B campagnevideo, waarin de missie van NRC duidelijk de hoofdrol speelt: journalistiek die dieper graaft dan het snelle citaat, in een wereld waarin steeds meer (mis) informatie maar steeds minder journalistiek is. We spraken met Madelon Fortuin
[Onderzoek] Digital News Report 2020: Nieuwsinteresse in Nederland blijft hoog
Het nieuwsgebruik in Nederland is sinds 2018 zeer stabiel. Dit blijkt uit het Digital News Report 2020 dat het Commissariaat voor de Media door Reuters Institute for the Study of Journalism heeft laten maken
Mediahuis Nederland schrapt fors bij salesafdeling
Mediahuis Nederland gaat bijna 70 van de 160 banen schrappen bij haar salesafdeling. Dit maakte de directie bekend via onder meer de eigen uitgave De Telegraaf
DPG Media: AD en Qmusic steunen De Alternatieve Vierdaagse
Koninklijke Wandel Bond Nederland en DPG Media gaan een partnership aan om in tijden van corona een passend alternatief te bieden voor dé Vierdaagse 2020
Tweakers gaat samenwerken met politie voor opsporing
Tweakers start onder de naam Blueweb vanaf juni 2020 een samenwerking met de Nederlandse politie. Daarbij wil de politie publiek betrekken in misdaadonderzoeken op het vlak van techniek en technologie