[Column] David de Jong: Tijd voor een coronavrij nieuwsprogramma
17-04-2020 17:51:00 | Hits: 1630 | columnist: David de Jong | Tags:

Ruim een maand lang is het nagenoeg alleen coronanieuws dat de klok slaat op radio, televisie, kranten en online media. Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS Nieuws waar het NOS Journaal onder valt, verklaarde bij Eva Jinek eigenlijk niet zoveel behoefte te voelen ander nieuws te brengen dan coronanieuws. Anderzijds wordt door velen gemeld dat als men te veel naar het coronanieuws kjikt, men lichtelijk depressief kan raken in combinatie met de maatregelen die thuisblijven bevorderen en het niet hebben van (fysieke) sociale contacten.

Uiteraard is het van belang dat media het coronanieuws blijven brengen. Geen misverstand daarover. Alleen in de totale overheersing van dit onderwerp, wordt vergeten dat er meer is op aarde dan alleen corona en dat mogelijk daar juist wel degelijk interesse voor bestaat. Oorlogen gaan door, bosbranden gaan door, brexitsituaties gaan door, oliecrisissen gaan door, bekende en minder bekende mensen (Arnold Heertje, Harry van den Bergh, Liesbeth List, Louis van Dijk, Dirk van den Broek) gaan helaas met of zonder corona dood zonder de verdiende aandacht en zo verder. Zelfs het Nederlandse parlement en de Nederlandse regering gaan door met het nemen van beslissingen die niets met corona van doen hebben. Men hoort en leest er weinig over, tenzij men enorm gaat zoeken op internet.

Toen in het Verenigd Koninkrijk het in 2019 op een gegeven moment bijna alleen maar over Brexit ging, heeft Sky News een tijdelijke zender Sky News Brexit Free geopend. Nu is dat misschien wat overdreven, maar een dagelijks coronavrij nieuwsprogramma kan een idee zijn. Mensen worden dan even bevrijd van de overdaad aan nieuws over corona. Coronamoeheid ligt op de loer.

Op radio, televisie en met internetsite en/of een aparte sectie in dagbladen. Waar het andere reguliere nieuws gewoon te zien, te horen en te lezen is en uitgediept kan worden. Reportages van verslaggevers die kunnen berichten over wat er verder speelt in Nederland en vooral ook daarbuiten. Je zou zeggen: het is een publieke taak. Maar de NOS als onderdeel van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ziet dat anders. De NOS, die daarbij gewoon doorgaat met een enorme hoeveelheid aan zendtijd op radio en televisie die eigenlijk voor sport bedoeld was te vullen met wat eigenlijk? Die zendtijd kan hiervoor worden gebruikt, er is immers praktisch geen sport om naar te kijken, maar men kijkt en luistert wel meer radio en televisie.

Ook de commerciële zenders of dagbladuitgevers zouden in dit gat kunnen springen. Wie durft?

---

David de Jong is redacteur bij het Nederlands MediaNetwerk.

www.nederlandsemedianieuws.nl
www.marketingreport.nl

Lees ook:

01-03-2020 | [Column] David de Jong: Economische crisis corona groter dan corona zelf?
13-02-2020 | [Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!
30-01-2020 | [Column] David de Jong: Reclameban The Guardian verstandig?
08-01-2020 | [Column] David de Jong: Serious Request op NPO 3FM voorbeeld mislukte strategische keuzes NPO
24-09-2019 | [Column] David de Jong: GigaNet van VodafoneZiggo: nog meer van hetzelfde?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie