[Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws
27-06-2019 13:10:00 | Hits: 6316 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Ik voorspel Talpa Nieuws een grote toekomst, als ze een paar voor de hand liggende valkuilen in de gaten houden.

De USP’s van Talpa Nieuws zijn;

  1. Meer video
  2. Meer sport & meer entertainment
  3. Sneller dan de concurrentie
  4. Korte berichten maar wel niveau
  5. Breder bereik door personalisatie
  6. Betere ARPU dan ander nieuws
  7. Promotie op de Talpa Network radio en TV zenders *

 

Video

Een no-brainer. Talpa nieuws heeft dankzij beschikking over de eigen (video) content van Talpa Network een natuurlijke, grote voorsprong op NU, AD en Telegraaf.


Sport & Entertainment

Vooral in entertainment en sport, de onderwerpen waar online de posities op gebouwd worden, maar waarin NU, AD en Telegraaf eigenlijk weinig exclusiefs te bieden hebben.


Sneller

Een andere sterke troef is de toegang tot de ANP Nieuws redactie en het archief. Wat algemeen nieuws betreft heeft Talpa Nieuws een fantastische positie op internationaal breaking nieuws, want de informatie komt nog altijd het eerst bij het ANP binnen. Dat geeft kans op een prachtige voorsprong op snelheid, waarmee zelfs Nu.nl op haar kernpropositie verslagen zou kunnen worden.

Trouwens, die concurrentie zit natuurlijk niet stil en is ongetwijfeld al druk bezig een (gezamenlijk) alternatief voor het ANP te vinden/bouwen. Dat is een kans, want daarom hoeft er in de Talpa strategie weinig rekening gehouden te worden met kannibalisatie op de core business van het ANP. Dat soort dingen opzetten duurt altijd langer dan gedacht dus in de tussentijd raad ik Talpa aan de prijzen flink te verhogen.


Korter

Natuurlijk zijn ook NRC en De Volkskrant concurrenten op de nieuwsmarkt, vooral in het hogere lezerssegment. Maar die grossieren in lange stukken van soms wel 2000 woorden. Als Talpa Nieuws kans ziet om kwaliteitsnieuws te brengen, op niveau maar dan in korte heldere stukken, zoals Axios.com dat online doet, vallen ook dáár lezers en kijkers op te halen.


Personalisatie

Als ik Peter de Mönnink mag geloven is de data strategie van Talpa inmiddels behoorlijk op orde. Dat betekent dat Talpa Nieuws de eerste echt goed gepersonaliseerde nieuws app van Nederland zou kunnen worden. Daaarop moet vol ingezet worden, want het grootste probleem van nieuws is dat er teveel van is, en dat mensen te veel dingen zien die ze al eerder gezien hebben. Daarnaast zien ze te weinig dingen die niet voor iedereen relevant zijn, maar wél voor hen als individu.

Bovendien biedt het juiste niveau van personalisatie de mogelijkheid om de serieuze consument te verschonen van het gegil van Geer en Goor, terwijl het SBS publiek geen items hoeft te zien over het klimaat of het Italiaans begrotingstekort. Zo kun je een groter, breder publiek aan je nieuwsmerk binden.


Peter the Money

Commercieel gezien is de terugloop in NPO reclametijd natuurlijk een heerlijk extraatje om het businessplan mee rond te rekenen. De verkoop organisatie van Peter de Mönnink zal ongetwijfeld proberen de vrijkomende reclamegelden de kant van Talpa Nieuws op te loodsen. Daarnaast kan personalisatie niet alleen helpen om het bereik te vergroten, maar ook via audience buying en targeting de inkomsten per positie te verhogen. Met de commerciële kwaliteiten van Talpa zit het wel goed, dus dat gaat lukken.


* Promotie (pas op!)

Natuurlijk zal Talpa Nieuws vol gesteund en geprogrammeerd worden op alle Talpa kanalen. Talpa Nieuws zal alleen wel op moeten passen voor het Humberto Effect; Als er teveel aandacht gaat naar Talpa artiesten en onderwerpen die overduidelijk niet nieuwswaardig zijn, maar vooral om commerciële redenen onder de aandacht gebracht worden, loopt Talpa Nieuws het risico zijn geloofwaardigheid te verliezen. En daar zit hem de grootste uitdaging; zal de baas of bazin van Talpa nieuws straks in staat zijn om zenderbazen te weerstaan die zich melden aan diens bureau om extra exposure op Talpa Nieuws te eisen, in ruil voor een mooie positie op de zender?

Als, ondanks de druk op de korte termijn en kijkcijfersucces, de lange termijn keuze gemaakt wordt om een sterk, geloofwaardig nieuwsmerk te bouwen, met voldoende middelen en op de juiste timeslots, voorspel ik Talpa Nieuws een mooie toekomst.

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager bij Verkroost.com


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie