[Column] Mandy van der Wal: Gelukkig nieuwjaar!
02-01-2019 10:31:00 | Hits: 3444 | columnist: Mandy van der Wal | Tags:

Afgelopen jaar stond in het teken van bouwen en verbouwen. Letterlijk op elk vlak. We startten de grote verbouwing op werkgebied, inhoudelijk en praktisch aan de Basisweg. We begonnen met de studio. Deze was in eerste instantie op ongeveer tien minuten loopafstand van onze redactie. Dat schoot natuurlijk niet echt op.

Als je als eerste het nieuws wilt kunnen brengen, is snelheid geboden en moet de tijd tussen nieuwsgaring en uitzending uiteraard zo kort mogelijk zijn. Dit vergde dus een verbouwing aan de studio op de Basisweg en inmiddels draait die op volle toeren. We hebben een aantal grote investeringen gedaan in onze play-outservice en kunnen hier voorlopig goed mee vooruit. Maar het bleef niet alleen bij de studioverbouwing. Er kwamen ook mooie, efficiëntere kantoren. Er is veel geïnvesteerd in het juiste licht, met als doel een werkplek te creëren waar je je thuis voelt. Een plek waar je niet weg wilt. Het voelt als een nieuw thuis, met de geur van versgeverfde muren en nieuw tapijt. Deze verbouwing is bijna afgerond op een paar kleine details na, maar wat zijn we happy en trots op ons vernieuwde onderkomen. Het leven zou wel heel simpel zijn als dit de laatste verbouwing in mijn leven zou zijn... De Basisweg is bijna klaar, nu mijn thuisbasis nog: ik ga binnenkort verhuizen en ook daar moet nog wel het een en ander gebouwd worden. Gebleken is dat je alleen maar beter uit de steigers komt als je de schouders eronder zet, dus ook die klus ga ik klaren. Sterker nog, ik heb er zelfs heel veel zin in!

We hebben niet alleen verbouwd aan de Basisweg, maar ook letterlijk gebouwd aan het aanbrengen van focus. Toen ik tweeënhalf jaar geleden binnenliep bestond onze portfolio uit grofweg 65 merken. Mij is altijd geleerd dat je je portfolio uit je hoofd moet kunnen opnoemen, dan is 65 merken best veel. We hebben focus aangebracht en merken afgestoten door ze over te laten nemen of door kleinere merken te integreren in onze grotere bestaande merken. Neem bijvoorbeeld het hoofdmerk De Telegraaf. Voor video hebben we bij dit ijzersterke merk als eerste het integratieproces ingezet. Door videocontent te gaan brengen onder het merk De Telegraaf biedt het ons direct veel bereik. Daarbij is het ook essentieel om de samenwerking en synergie nog meer op te zoeken met klinkende gevestigde namen zoals John van den Heuvel en Saskia Belleman, verslaggevers van De Telegraaf. John staat voor betrouwbaarheid, Saskia is het ultieme voorbeeld van een multimediaverslaggever: artikelen voor krant en website, ze tweet live vanuit de rechtbank en verschijnt in beeld als deskundige in De Telegraafstudio.

Kortom, we hebben alles in ons mooie nieuwe huis: een compleet nieuwsplatform, met De Telegraaf als aanjager, ervaren journalisten die voor spraakmakende verhalen zorgen en onlinevideocontent vanuit een hypermoderne eigen tv-studio. Dit resulteert in een explosieve groei van videoviews en we verwachten dit jaar dan ook af te sluiten met een ongekende 50 miljoen views per maand.

Wij kunnen onze lezers inmiddels langs meerdere kanalen bereiken en bedienen. Het is eens te meer overduidelijk dat ook onlinevideo hierin een steeds belangrijkere rol speelt. Mensen willen de hele dag het nieuws volgen, via hun telefoon, tablet of computer thuis of op het werk. We hebben een groot bereik in print, en inmiddels ook online en ons doel blijft het maken van relevante content voor het grote publiek. We zetten dus onze videocontent in de markt door goed te kijken naar de behoefte van onze lezers en bezoekers van de website. Vroeger was het de gewoonte om vanuit je eigen gevoel te werken, tegenwoordig zoeken we de consument thuis op, we luisteren naar ze, voor directe feedback waar we ook echt iets mee doen. Ik ben ervan overtuigd dat we onze lezers steeds beter begrijpen en met hun input en voorkeuren onze content op de websites en apps maken.

Het gaat allemaal razendsnel. Je had je toch nooit kunnen bedenken dat we nu zelfs onze eigen Telegraaf podcaststudio hebben? We moeten durven, nieuwe dingen blijven proberen, uit je comfortzone stappen, want de wereld, en ook de technologie, verandert met grote snelheid. Stilstand is achteruitgang... Wij moeten vooraan blijven staan. Het liefst kijk ik nog een stap verder vooruit en buig ik me nu al over concepten voor de toekomst, maar in de snelheid moet je  je creatieve gedrag af en toe wel kunnen temperen. Wanneer je als uitgever groot wil worden in video, moeten alle neuzen dezelfde richting uit staan. Het is geen bijproduct meer, maar een deel van de corebusiness. Dat vraagt een flinke investering, waardoor je wellicht in eerste instantie wat snelheid verliest, maar uiteindelijk wel de wedstrijd wint.

Afgelopen maanden hebben wij ook tijd besteed aan het uitbouwen van ons bereik op de social platformen. We zijn verheugd aan te kondigen te gaan investeren in het YouTubeservicebureau 5PM. Samen met 5PM gaan we merken en publishers monitoren en analyseren om hun YouTubekanalen te optimaliseren. YouTube is, naast het grootste video- on-demandplatform ter wereld, ook de op één na grootste zoekmachine ter wereld en dit is een relatief nieuw kennisgebied. Met meer dan drie miljard zoekopdrachten per maand is YouTube, zeker onder millennials, hét startpunt op internet. Om in contact te komen met deze doelgroep is het essentieel om met de juiste strategie het bereik op YouTube te maximaliseren.

Er is een groei in nieuw aanbod van YouTube-publishers, dus niet alleen (traditionele) mediapartijen maar iedere zakelijke partij die een YouTubekanaal heeft, zoals; merken, sportverenigingen en muzieklabels, zijn YouTube-publishers. Deze (brand)publishers hebben een neus voor de juiste content, maar het bereiken van publiek in het nieuwe medialandschap is een ander vak. 5PM heeft de tech en kennis in huis van algoritmen die hier een centrale rol in spelen. 5PM weet hoe ze het bereik, de omzet en impact kunnen maximaliseren en zo de gewenste commerciële doelstellingen en groei te realiseren voor publishers die een YouTubekanaal bezitten, wat resulteert in meer inkomsten, inkomsten die nu veelal domweg blijven liggen.

Afgelopen jaar hebben wij hier al enorme stappen gemaakt en bovendien gaan we met het YouTube Innovation Fund bouwen aan een geheel nieuw kanaal. Dit kanaal richt zich op het dagelijks brengen van het Telegraafnieuws aan het YouTube-publiek. Deze content wordt op maat gemaakt om het publiek op YouTube te engageren. De fundering is nu gelegd en in 2019 start de officiële bouw van dit kanaal.

Kortom, 2018 was een jaar van bouwen, verbouwen en investeren, maar allemaal zeer de moeite waard. Onze focus is gerichter dan ooit tevoren door goed te luisteren naar onze consument. Onze investeringen in de snel veranderende mediawereld zijn indrukwekkend en gewaagd. We gaan dit jaar met trots af sluiten en denken dat 2019 een jaar van doorbouwen op een goed fundament wordt!

---

Mandy van der Wal is directeur Video van Telegraaf Media Groep (TMG).

www.tmg.nl
@MandyvanderWal

 

Lees ook:

09-10-2018 | [Column] Mandy van der Wal: Verkering
27-08-2018 | [Column] Mandy van der Wal: Hand in hand ONLINE 
24-07-2018 | [Nederlands MediaNetwerk TV] Mandy van der Wal over TMG en video 
20-02-2018 | [Interview] Mandy van der Wal: TMG wil online de onbetwiste nummer 1 zijn

Deze column verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine. Mandy van der Wal staat op plaats 43 in DeMedia100 2019.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie