[Column] Raymond Bresching: Sterk statement van The Guardian
11-02-2020 16:02:00 | Hits: 1599 | columnist: Raymond Bresching | Tags:

Ik vind het statement dat The Guardian maakt erg sterk. Het past bij een krant dat aan de linkerkant van het spectrum staat en al jaren een duidelijk standpunt inneemt in hun berichtgeving en discussie rondom duurzaamheid en klimaatverandering in het bijzonder. En dat is te prijzen. Hoe vaak krijgen media niet het verwijt dat ze van de zijlijn kritiek leveren en zelf niets wezenlijks bijdragen?

In het begeleidende statement lees ik dat ze verwachten dat deze beslissing enerzijds ten koste gaat van advertentie-inkomsten (zo'n 40 procent van de omzet), maar anderzijds dat er merken zullen zijn die juist aangetrokken worden door deze beslissing. Ik denk dat The Guardian, net als Nike een tijdje terug met de purpose-gedreven campagne rondom Colin Kaepernick, dit met een extreem zorgvuldige kosten-batenanalyse goed in kaart heeft gebracht voordat deze beslissing was genomen. Dat blijkt ook wel als je verderop in het artikel leest waarom advertenties van bijvoorbeeld de auto- en reisindustrie niet geweerd worden: “Stopping those ads would be a severe financial blow, and might force us to make significant cuts to Guardian and Observer journalism around the world.”

Hoeveel pijn gaat dus deze beslissing The Guardian onderaan de streep daadwerkelijk doen? Moeten kranten, net als alle andere merken, juist in deze tijd niet nog duidelijker voor hun waarden staan en kleur bekennen? Ik denk dat de keuze van The Guardian zowel ethisch als commercieel interessant is. En dat dit voor een krant met een duidelijke kleur en een kritische achterban juist nog belangrijker is dan voor bijvoorbeeld een ijs-, wasmiddel- of deodorantmerk. Want ook voor deze merken wordt purpose steeds belangrijker. Zo verdubbelt Unilever, op basis van onderzoek, het budget dat naar purposecommunicatie gaat omdat het een van de belangrijkste drivers achter hun groeiambities is en vindt driekwart van de Nederlandse consumenten dat ondernemingen moet bijdragen aan het milieu en het welzijn van mensen.

Het is dus een veilige keuze van The Guardian om de olie- en gasindustrie buiten te sluiten en lijkt The Guardian juist zelf te doen waarvan ze deze industrie beticht: greenwashing: "Het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema's omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan 'een likje verf'."

Raymond Bresching is partner bij Counter Content.

Lees ook:

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie