[Cross Media Man] Hans Nijenhuis (AD): Soepel je publiek volgen, het zo goed mogelijk bedienen en veel uitproberen
20-02-2020 09:40:00 Door: Pie Kamau | Hits: 4933 | Tags:

Hans Nijenhuis is hoofdredacteur van het AD en de centrale redactie van ADR Nieuwsmedia, beide onderdeel van DPG Media. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2020. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia.

Kun jij het AD introduceren? 

Met plezier! We leven in een tijd waarin veel mensen het gevoel hebben dat er meer informatie op hen afkomt dan ze aankunnen. Wij bij AD geloven dat je sterker in het leven staat als je voelt dat er iemand is die jou begrijpt en bijstaat. Dus proberen wij ons publiek te helpen het nieuws en de wereld beter te begrijpen. We maken het daarbij zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan het is. En met succes, denk ik. AD.nl is sinds november in maandbereik even groot of zelfs iets groter dan nu.nl, voorheen bekend als de grootste nieuwssite van Nederland. Tegelijkertijd zijn we binnen DPG de titel met het snelst groeiende aantal digitale abonnees. Vooral dat laatste vervult ons met trots: dat je publiek voor je werk wil betalen is het grootste compliment dat je kunt krijgen. 

Wat zijn jouw activiteiten bij AD?

Die moeten we vooral niet overschatten. Als hoofdredacteur ben je in de eerste plaats dienstbaar aan de talenten op je redactie. Schets de missie, schep de omstandigheden waaronder ieder optimaal kan bijdragen en schuif de problemen aan de kant. Mensen met macht moeten vooral mensen met kwaliteit de ruimte geven, toch? Daarnaast let ik zoveel mogelijk op de kwaliteit van onze journalistiek. Journalistiek is niet twee meningen tegenover elkaar zetten hè. Journalistiek is voor je publiek uitzoeken hoe het zit.  

Wat is jouw visie op crossmedia?

We zijn al een heel eind als we onze verhalen brengen op een manier die bij elke individuele gebruiker past. De één wil vooral lezen. De ander liever kijken. Een groeiende groep kiest voor luisteren. En de grootste groep wil alles door elkaar, afhankelijk van het moment. Neem sport, onze Nederlandse jongens in de Champions League. Bekijk de samenvattingen op AD.nl ‘s morgens op de wc. Lees de duiding van Sjoerd Mossou bij het ontbijt. Luister de AD-voetbalpodcast in de auto. Of kijk Panenka, onze praatprogramma over voetbal, op je werk. Met dank, laten we dat niet vergeten, aan partners als  Ziggo, Eurosport en de KNVB. Ik zeg altijd maar: we waren een krant, we werden een krant met een website, en we worden een krant met een website en een digitale zender. Wat zoveel betekent als: blijf op de hoogte, op de manier die jou uitkomt.  

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Voorspellen is alleen achteraf makkelijk. Wij geloven in wendbaarheid: je ogen open houden, soepel je publiek volgen, het zo goed mogelijk bedienen en veel uitproberen. Strategie volgt succes. En dan natuurlijk wel killen wat niet werkt hè, dat is vaak het moeilijkste. En ik geloof in journalistiek. Klinkt gedragen? Wie anders dan een regionale journalist vertelt je wat er in je buurt gebeurt? Betaald parkeren, bomenkap, het heeft soms meer invloed op je leven dan Donald Trump. En wie kun je nog vertrouwen als op Facebook en Twitter tussen al het moois ook zoveel onzin voorbijkomt? De journalistiek.   

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Die is groot. Weet je nog, vroeger, dat je artikelen op je website zette en dan verwachtte dat ze vanzelf wel het publiek bereikten? Dat is net zoiets als je kranten drukken en in stapels naast het station leggen en dan verwachten dat ze bij de mensen thuis komen. Als onze bezoekers in de ochtend vooral veel korte verhalen lezen, en in de avond juist langer op de site blijven, laten we dan ook ‘s avonds onze langere verhalen brengen. We testen verschillende koppen bij hetzelfde artikel: bij welke kop lezen de meeste mensen het stuk? We meten welke verhalen voor de hoogste conversie zorgen. We pikken de video's eruit die misschien niet door zo heel veel mensen worden bekeken, maar die ze wel heel lang bekijken. Mensen denken soms dat het ons gaat om de grootste hoeveelheid kliks. Het gaat om de waardevolste kliks.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van AD ben jij trots?

Laten we vooral ook naar onze regionale titels kijken. Zeven regionale titels en het AD werken nauw samen in één nieuwsorganisatie, we wisselen veel verhalen uit. Zo waren we allemaal trots toen onze Brabantse titels de oudejaarsconference van Rob Scheepers live uitzonden. Via ED.nl keken we mee met een operatie in het Catharina Ziekenhuis. Genoten we mee met de collega’s van De Gelderlander toen het live-verslag van de Vierdaagse een enorme trekker was. Ja, vergis je niet, juist ook regionaal kun je met crossmediale producten je publiek optimaal bedienen. Wist je dat niet? Ik zeg wel eens: de media zitten vooral in Amsterdam, ze berichten veel over de Randstad, maar de meeste Nederlanders wonen daarbuiten. En die bedienen wij. Maar goed, als ik dan toch moet kiezen: persoonlijk werd ik heel blij van de Goal Alert. Dankzij een samenwerking met Fox en de Eredivisie bieden wij fans vijf minuten nadat er een doelpunt in het betaalde voetbal is gemaakt, de beelden van die goal. Gewoon rechtstreeks op hun telefoon. Je kunt zelf je clubs instellen. Dus wie in Zwolle woont is misschien  allereerst geïnteresseerd in PEC Zwolle. En misschien ook in Vitesse, NEC en Cambuur. Nou, dan krijgt hij van ons notificaties zodra er bij wedstrijden van die clubs wordt gescoord. Plus de video. Een uitkomst die je prima kunt combineren met bezoekjes aan de schoonfamilie. 

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2018?

Nou, het zal niet zijn wat je bedoelt, maar wat voor mij het meest heeft betekend, is de intense samenwerking met de collega's van andere disciplines. Sanne Riepema. Nathalie Bookelmann, Margot Rozendaal, laat ik deze drie namen er eens uitpikken. De één werkt op de redactie, de ander rekent voor ons uit welk verhaal welke waarde heeft voor ons publiek en de derde is een wandelend datacenter aan wie we zo ongeveer alles kunnen vragen over het gedrag van onze bezoekers. De één werkt vanuit Rotterdam, de ander vanuit Amsterdam, en de derde is voortdurend op pad. Toch werken ze vol passie voor hetzelfde. Dit zijn de echte crossmediamensen van het jaar. Mijn belangrijkste wapenfeit? De gelukkige omstandigheid dat ik ze alledrie ken. 

Hans sprak op het Cross Media Congres 2020.

www.dpgmediagroep.com

Kijk hier voor een overzicht van alle genomineerden voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2020.

De uitreiking van de Cross Media Awards 2020 vindt plaats tijdens het Cross Media Diner op woensdag 1 juli.

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie