Lauren van der Heijden Cross Media Man van het Jaar 2019
26-04-2019 11:09:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7604 | Tags:

Tijdens de uitreiking van de Cross Media Awards 2019 op 24 april in NH Collection Amsterdam Barbizon Palace is Lauren van der Heijden is directeur Corporate Sales van de Persgroep, uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar 2019.

De jury: "Lauren van der Heijden geeft succesvol leiding aan een groot crossmediaal salesbedrijf en  heeft  daarmee De Persgroep crossmediaal op de kaart gezet. Hij is de regisseur van alle crossmediale activiteiten van De Persgroep en daarmee een echte change agent. Lauren heeft de vrijheid gekregen om zelf iets neer te zetten en dat doet hij dan ook. De Persgroep is goed bezig met data, die ook nog eens worden gedeeld met anderen.Lauren was goed zichtbaar in 2018 op verschillende podia. Hij heeft zichzelf ontwikkeld tot iemand die crossmedialiteit uitdraagt. Lauren van der Heijden: Cross Media Man van het Jaar!

Lees hier het winnende case-interview met Lauren:

Kun je de Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is het grootste mediahuis van Nederland. Met twaalfhonderd journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app op tablet, smartphone. In tekst, beeld, geluid en video. Het is de toonaangevende uitgever van nationale en regionale nieuwsmerken. AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, ruim honderdtwintig huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, De Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, Qmusic en het onlangs aangekochte Independer; het zijn állemaal gevestigde merken van de Persgroep. Merken die mensen vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Adverteerders die kunnen profiteren van landelijk bereik tot zeer gericht bereik binnen een specifieke gemeente, interactie met de lezers en bezoekers.

Wat zijn jouw activiteiten bij de Persgroep?

Als directeur Corporate Sales ben ik verantwoordelijk voor advertising. Dat wil zeggen; het crossmediale portfolio van de Persgroep in de markt zetten en op de juiste manier koppelen aan de wensen van een adverteerder. Een veelzijdige job, waarin ik dagelijks mijn tijd moet verdelen tussen het onderhoud van bestaande advertentiemogelijkheden en –middelen, ontwikkeling van nieuwe proposities, integratie van nieuwe platformen, adverteerders en mediabureaus adviseren over op maat gemaakte campagnes, op zoek gaan naar strategische partnerships en samenwerkingen en zeker niet onbelangrijk, honderd man sales gemotiveerd houden en door een crossmediale bril laten kijken.

Wat is jouw visie op crossmedia?

De mediaexploitant anno nu moet een inhoudelijke gesprekspartner voor adverteerders zijn. Er zijn steeds minder klanten die alleen maar sec willen adverteren. Zij willen meer. Of het nou gaat om concepten op maat of dat zij zoeken naar conversie, performance of storytellling; wij zijn dan ook getransformeerd van millimeter-verkoper tot adviseur om te helpen een doelgroep te bereiken én te beraken. De Persgroep heeft de juiste specialisten in huis om dit soort partnerships succesvol aan te gaan en in executie te begeleiden. Kennis over het maken van content en deze passend uitserveren blijft onze kracht. Daarmee zijn wij de exploitant waar de adverteerder niet meer zonder kan en bouwen we aan crossmediale campagnes en het behalen van marketing- en businessdoelstellingen.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Het belangrijkste voor ons is dat kwaliteit boven alles staat. Dat we naar onze doelgroepen luisteren om te maken wat zij willen lezen en zien. En dat we onze adverteerders adviseren hoe zij het best hun doelgroep kunnen bereiken via onze media. Op het moment en op de plek dat zij openstaan voor de boodschap van de adverteerder. Crossmedia ís namelijk al gevestigd. Elk zichzelf respecterend merk is crossmediaal. Dat geldt voor onze nieuwsmerken in overtreffende trap. Mensen willen altijd en overal het laatste nieuws kunnen checken, of dat nou ’s morgens aan de ontbijttafel is, live uitslagen of samenvattingen van sportieve hoogtepunten of een paar podcasts met extra achtergrond en verdieping. Deze crossmediale kanalen moeten elkaar versterken in de customer journey van onze lezers en in de behoefte van de adverteerder om zijn doelgroep te bereiken. Data zijn dan verbindende factoren, naast de kwaliteit van de content. Diezelfde content is net zo belangrijk voor adverteerders. Het maakt immers uit waar een communicatieboodschap staat. Dit is een oude mediawijsheid, die steeds relevanter wordt. Er zijn zoveel mediaplatforms, dat de consument steeds meer zoekt naar vertrouwde bronnen. Hierin ook weer de kracht van crossmedia. Juist onze printtitels versterken de waarde van onze digitale omgevingen en vice versa. Je hebt te maken met een mondige consument. De adverteerder zal zich daarnaar moeten richten, prettiger in het gebruik worden. Daar hebben wij als exploitant ook een rol in, door in gesprek te gaan met adverteerders. Aan de advertenties en branded content die deze kennis gebruiken, zien we nu al dat het extra effect heeft.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Data zijn de olie die de machine draaiende houdt. Op basis van data kunnen we bepalen welke content op dat moment het meest geschikt is om te tonen aan de consument. We zullen zien dat content steeds vaker dynamisch wordt en steeds naadlozer aan zal gaan sluiten op de wensen van specifieke consumenten op specifieke momenten. Dit vergroot de engagement met de lezer of kijker. Aan de advertising kant zie je dat wanneer je samen met de adverteerder een duidelijke datastrategie hebt en je data scientist echt samen aan het werk zet je de effectiviteit van je campagnes direct significant kunt vergroten.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van de Persgroep ben jij trots?

KLM is een van onze vaste partners. We kregen een opdracht: zorg ervoor dat consumenten een breder pallet aan Europese KLM-bestemmingen in overweging nemen voor hun volgende citytrip. Waarbij functionele inspiratie en het kwalitatief bereik onder lezers van Volkskrant en het AD het uitgangspunt zijn. De oplossing was Europa Onontdekt, een serie met reiservaringen in magazines, video en longreads met een verfrissende invalshoek. Krista Arriëns, bekend van onder andere RamBam, gaat op reis naar minder bekende steden, op zoek naar de leukste plekjes om te eten, te shoppen en je te laten verwonderen door architectuur of cultuur. Voor de productie van de video’s zijn we een samenwerking aangegaan met EndemolShine.
We vliegen heel Europa door. Er staan nu vijf videos live over Bilbao, Hamburg, Zagreb, Manchester en Lyon en er komt nog een hele reeks bij. KLM verkoopt significant meer vliegtickets naar bestemmingen die op deze manier zijn uitgelicht. In deze campagne is de content is een goed middel om de KLM-doelgroep te prikkelen met tips en wetenswaardigheden over bijzondere steden. Na de start vorig jaar toonde de resultaten van de campagne dat wij op het goede pad zitten. KLM koos er niet voor niets voor dit partnership met twee jaar te verlengen.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2018

Dat is natuurlijk lastig om over jezelf te zeggen en de credits gaan vooral naar de teams. Ik denk dat we met MediaLab onder leiding van Willem Albert echt een fantastische groei hebben laten zien in de laatste drie jaar met als absoluut hoogtepunt 2018 waar we de omzet bijna zagen verdubbelen. Dit zijn, zonder uitzondering, crossmediale campagnes van Interpolis tot KLM en van Ecco tot Exact Live. Verder is Synpact (onder andere De Week van de Ondernemer) nu echt volledig geïntegreerd in onze commerciële organisatie en zijn we, naast b2c, nu ook in staat op op b2b-markt crossmediaal het verschil te maken. De in februari tijdens de olympische spelen in Korea gesloten samenwerking met NOC*NSF is een persoonlijke favoriet en een mooi voorbeeld waar content, media en events samenkomen.

www.persgroep.nl
www.crossmediaawards.nl

Het overzicht van alle winnaars van de Cross Media Awards staat hier

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie