[Cross Media Man] Pier Baarsma: We hebben Dan Brown ingezet als influencer
25-03-2019 11:39:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5866 | Tags:

Pier Baarsma is algemeen directeur van NDC mediagroep. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia.

Kun je NDC mediagroep introduceren?

NDC mediagroep heeft een lange traditie in Noord-Nederland als uitgever van nieuwsmedia. Dat gaat terug tot 1752, toen de Leeuwarder Courant voor het eerst verscheen. De LC is een van de oudste dagbladen in Nederland en nog steeds een van onze sterkste merken. De mediaconsumptie is de laatste decennia echter ingrijpend veranderd. We zitten nu in de transitie van een voor 98 procent op print georiënteerde uitgeverij naar een crossmediaal mediamarketingbedrijf. Wij vertellen al eeuwen de relevante verhalen over Noord-Nederland, maar nu in iedere denkbare vorm, op elk gewenst moment en op de meest uiteenlopende platforms. We bereiken wekelijks meer dan twee miljoen mensen in Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en de kop van Overijssel. Er wordt vaak en terecht gezegd dat wij het cement van de noordelijke samenleving vormen. Wij zijn de verbinder.

Wat zijn jouw activiteiten bij NDC mediagroep?

In 2015 ben ik teruggekeerd in Friesland toen ik gevraagd werd commercieel directeur bij NDC mediagroep te worden. In Friesland, in het bijzondere dorp Zwaagwesteinde, liggen mijn roots. Ik vond het een mooie en eervolle uitnodiging om in het gebied dat mij dierbaar is, aan de slag te gaan. Om aan een transitie te kunnen werken bij een bedrijf dat zo nadrukkelijk betrokken is bij de regio en zo’n belangrijke bijdrage levert aan cultuur, sport, economie en voor sociale samenhang zorgt. Ik ben in 2018 tot algemeen directeur benoemd. Dat geeft mij nog nadrukkelijker de kans om de transitie naar een crossmediaal media-marketingbedrijf vorm te geven. Intern, maar vooral ook extern. Om het verhaal op relevante plekken te kunnen vertellen en partnerships aan te gaan of contracten af te sluiten die het proces ondersteunen en versnellen. 

Wat is jouw visie op crossmedia?

Het aanbod aan media is groot en versnipperd. Van het klassieke massabereik van kranten, televisie of radio is allang geen sprake meer. Dus zoeken we de consument op op het platform waar die zich op dat moment bevindt. On- en offline, op ieder device, thuis, op het werk of tijdens een event. Dat is onze basis: wij bereiken de Noorderling. Een crossmediale aanpak om de boodschap van de adverteerder over te brengen is dan vaak heel effectief. Belangrijk uitgangspunt is dat de content die we maken relevant en betrouwbaar is en aansluit bij de doelgroep die we met onze verhalen willen bereiken.

Hoe zie jij crossmedia zich de komende jaren ontwikkelen?

Het sentiment rond online privacy en de AVG spelen de komende tijd een belangrijke rol hoe je als bedrijf met behulp van data de consument bereikt. Zeker als die echte waarde pas ontstaat wanneer je jouw data koppelt met die van derden, zoals dat voor veel partijen gebruikelijk is. Dat heeft de komende tijd zeker impact op een crossmediale aanpak en hoe bedrijven en merken dat bereik gaan organiseren.

Waarde-creatie, verbinding middels waardevolle partnerships, een mix van nieuwe media en klassiek bereik van bijvoorbeeld print, events en televisie, eigen data, kwalitatieve en creatieve content. Dat is onze koers, daar blijven we in investeren om crossmediaal bereik in Noord-Nederland te genereren. Want in een wereld waarin de betrouwbaarheid van informatie steeds vaker ter discussie staat, willen wij ons blijven onderscheiden als een mediamarketingbedrijf dat te boek staat als betrouwbaar.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Het verzamelen van data is voor ons geen uitgangspunt, geen doel op zich. Data beschouwen we als faciliterend. We willen en moeten kunnen inspelen op de wensen en behoeften van onze klanten en daarvoor zijn data onmisbaar. Maar het is voor ons geen handelswaar. Sterker nog: als het dat zou zijn, zouden we het vertrouwen dat mensen in ons bedrijf hebben, mogelijk schaden. En juist dat vertrouwen is de basis voor ons bestaan.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van NDC mediagroep ben jij trots?

Leeuwarden-Fryslân was Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. We hebben laten zien dat we met ons bereik en crossmediale campagnes het verschil kunnen maken. In het bijzonder met het muziek- en theaterspektakel De Stormruiter, speciaal voor LF2018 geproduceerd. Een voor iedereen onbekend verhaal. Met een hoofdrol voor meer dan honderd paarden. Met een uitdagende begroting. Dat hebben we in de markt gezet en verkocht. En hoe! We hebben met een bijzondere crossmediale campagne gericht op Nederland en Duitsland alle ruim 103.000 kaarten verkocht en de productie tot een kaskraker gemaakt met fantastische zwarte cijfers.

Om een voorbeeld te geven: we zaten letterlijk bij bestsellerauteur Dan Brown in New Hampshire aan tafel en hebben hem laten vertellen over zijn liefde voor Friese paarden en zijn verbondenheid met Friesland. In een prachtige videotrailer, met dropquotes op socials, als branded content online, maar ook in uitgebreide reportages in magazines en kranten hebben we hem als ambassadeur en influencer ingezet. Ieder podium bedienend, voor elke doelgroep met een andere invalshoek. Een prachtige crossmediale case.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2018?

Het wordt nu zichtbaar en tastbaar dat alles waar we als crossmediaal mediamarketingbedrijf voor staan, ook daadwerkelijk samenkomt. We maken waar wat we beloven. We zetten gericht onze eigen media in, we hebben een eigen productiehuis dat alle content kan maken. We groeien razendsnel in video. Of het nu de live-registratie van meer dan tweehonderd topsportwedstrijden of grote sportevenementen, maatschappelijke debatten of dagelijks nieuws betreft. Wij doen het. We interacteren in de fysieke omgeving, met schermen langs de baan, in sportaccommodaties of winkelcentra. En we organiseren events zoals de grote woonbeurs Wonen&Co, maar ook Trendship, het grootste netwerk- en innovatie-evenement van Noord-Nederland. Dát is voor mij het grootste wapenfeit van 2018: het komt samen en het werkt.

www.ndcmediagroep.nl

Lees ook:
[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data
[Cross Media Man] Hans Nijenhuis: Weet je nog, vroeger, dat je artikelen online zette en dan verwachtte dat het verder vanzelf ging? 
[Cross Media Vrouw] Hendrikje Crebolder: Het Rijksmuseum is aanwezig op abri's, maar ook op Zwarte Cross 
[Cross Media Man] Arthur Herpel: De tijd dat je met een enkel mediumtype een complete doelgroep activeert, ligt achter ons
[Cross Media Man] Justus Verkerk: De crossmediaconcepten van FCCE hebben het doel om meer data te verkrijgen
[Cross Media Man] Lauren van der Heijden: De Persgroep is getransformeerd van millimeter-verkoper tot adviseur 

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 24 april

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie